Više od 250 raspisanih nabavki automobila koje je analizirao BIRN BiH vrijedi preko 12 miliona maraka, dok je vrijednost zaključenih ugovora veća od deset miliona maraka. Za dio nabavki raspisanih u toku 2017. informacije nisu dostupne ili procedure još uvijek nisu završene.
Najskuplji automobil nabavljen prošle godine, prema dostupnim informacijama zvaničnog portala javnih nabavki, kupila je “Elektroprivreda Republike Srpske”. Informacije o automobilu kupljenom od kompanije “MRM Ljubuški” nisu dostupne na portalu i stranici “Elektroprivrede”.
Iz dokumenata dostupnih na zvaničnoj stranici preduzeća vidljivo je kako je “MRM” ponudio vozilo od 126.000 konvertibilnih maraka (KM) bez PDV-a i dao popust od 6.000 KM. Na taj način ponuđena cijena je odgovarala tenderu. Samo dan nakon potpisivanja ugovora, “Elektroprivreda” je potpisala novi ugovor s “MRM-om” za nabavku “dopunske prateće opreme za novonabavljeno putničko motorno vozilo”. Procijenjena vrijednost ove nabavke bila je 6.000 KM.
Iz ove kompanije nisu odgovorili na upit BIRN-a BiH o ovom automobilu.
Prema podacima državnih revizora od prije nekoliko godina, prosječna cijena novog vozila je 40.000 KM, a službena vozila su u prosjeku znatno novija od privatnih. Analiza BIRN-a BiH pokazuje da ove godine prosječna cijena oko 160 vozila na svim nivoima iznosi 45.000 KM.
BIRN BiH je analizirao samo nabavke putničkih automobila, odnosno limuzina. Analizom nisu obuhvaćene nabavke za policiju ili druge slične službe, niti komunalna preduzeća. Kao izvor podataka je korišten zvanični portal javnih nabavki, na kojem se ne objavljuju sve provedene nabavke, a sve institucije ne objavljuju rezultate nabavki niti količinu automobila.
Deset najskupljih automobila kupljenih tokom 2017. godine koštalo je preko milion maraka.
Povjerljivi auti kao statusni simboli
Najskuplje vozilo za pravosudne institucije u 2017. godini kupilo je Posebno odjeljenje za suzbijanje korupcije, organizovanog i privrednog kriminala Republičkog tužilaštva u Banjoj Luci.
Iako je u prvobitnom tenderu iznos za kupovinu bio oko 51.000 KM, ugovor dodijeljen “Autocentru Tomić” u Mostaru iznosi preko 87.000 KM bez poreza na dodatnu vrijednost.
Glasnogovornica Republičkog tužilaštva Dragica Tojagić je za BIRN BiH rekla da se automobil koristi “prvenstveno za potrebe zamjenika glavnog republičkog javnog tužioca, koji je štićeno lice od strane pripadnika Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srpske”.
“S obzirom da se radi o štićenom licu, podaci o tipu nabavljenog vozila smatraju se povjerljivim i ne mogu se otkrivati”, kazala je Tojagić.
Tojagić je pojasnila da je automobil plaćen 59.998 KM, ali da je kupovina urađena po principu “staro za novo”, te je staro vozilo procijenjeno na ostatak iznosa.
Kupovina službenih automobila po sistemu “staro za novo” nije dopuštena po Zakonu o javnim nabavkama. Jedini način za zamjenu starih automobila je prodaja i kupovina novog automobila u odvojenim procesima.
Posebno odjeljenje za suzbijanje korupcije, organizovanog i privrednog kriminala Republičkog tužilaštva u toku godine podiglo je desetak optužnica.
Jedna od najskupljih nabavki iz ove godine jeste kupovina Audija A6 za potrebe gradonačelnika Prijedora Milenka Đakovića, u iznosu od oko 120.000 KM.
“Brčko Gas” je izabran za najpovoljnijeg ponuđača po tenderu u kojem je specifično tražen automobil od najmanje 2.900 kubika i jačinom motora od 200 kilovata, s pogonom na četiri točka i automatskim mjenjačem.
Revizori u BiH su upozorili da je sporno navođenje tačnih karakteristika auta jer se time “isključuju određeni gospodarski subjekti ili proizvodi”.
Đaković je u nabavci želio prodati stari automobil Audi A6 iz 2006. godine, procijenjen na 7.500 KM, i kupiti novi automobil po sistemu “staro za novo”. Iz Gradske uprave nisu odgovorili na pitanja BIRN-a BiH, ali su nakon upita napravili izmjene tendera. Stari Audi nije bio dio tendera, izbačen je model “staro za novo”, čime je tender za Grad Prijedor postao još skuplji.
Grad Prijedor je ove godine objavio poziv za dodjelu poticaja za zapošljavanje. Svaka od stavki iznosi manje od cijene novog vozila za gradonačelnika.
Među najskupljim ovogodišnjim nabavkama su i vozila za dva ministarstva Vlade Republike Srpske. Ministarstvo prosvjete i kulture je od “Brčko Gasa” kupilo Audi A6 3.0 TDI Quattro S-Tronic u iznosu od oko 112.000 KM. Ministar Dane Malešević nije odgovorio na upit o opravdanosti kupovine, ali je u augustu SRNA-i izjavio da je nabavka urađena po zakonu te dodao da mu automobil pomaže u poslu, ali da je na “neki način i statusni simbol”.
Ministarstvo rada i boračko-invalidske zaštite Republike Srpske je u novembru preko “Brčko Gasa” kupilo automobil u vrijednosti 70.000 KM bez PDV-a. Ministar Milenko Savanović također nije odgovorio na upite BIRN-a BiH, ali je prethodno izjavljivao da “nije opterećen luksuznim vozilima, ali da se mora imati u vidu i bezbjednost”.
Među deset najskupljih automobila je novi automobil državnog ministra pravde Josipa Grubeše kupljen u “MRM Ljubuški” za 99.994 KM, šest maraka manje od granice za državne ministre.
“Dosadašnje vozilo ministra pravde BiH starije je od pet godina i prešlo je više od 200.000 kilometara”, rekla je glasnogovornica Ministarstva pravde Stanislava Marić.
Od firme “MRM Ljubuški” automobil je kupila i Opština Prozor-Rama za 89.000 KM.
Analiza BIRN-a BiH pokazuje da je najviše tendera dodijeljeno kompaniji “Porsche BH” iz Sarajeva. U 21 dobijenom tenderu ova kompanija je isporučila aute vrijedne više od 1.630.000 KM. Kompanija “Brčko Gas” je na 12 tendera zaradila više od 1.200.000 KM. S dvije pobjede manje, kompanija “MRM” ima ugovore vrijedne preko 800.000 KM.
Druge kompanije koje su birane na tenderima jesu “Autokomerc V.S.” iz Banje Luke, “AC Quattro” i “Triab” iz Sarajeva, “Cosmos Commerce” iz Tuzle, “Autorad” Pelagićevo i “Guma M” iz Mostara.
Stalna povećanja broja kupovina
Predsjednik Republike Srpske Milorad Dodik, odnosno institucija koju predvodi kupila je 2017. godine dva službena automobila ukupne vrijednosti 117.000 KM. Tročlano Predsjedništvo BiH je za godinu dana kupilo tri službena automobila za 153.000 KM.
Vlada Federacije BiH je u toku ove godine kupila ukupno deset vozila i potrošila oko 700.000 KM. Glavni federalni revizor Dževad Nekić kazao je ranije kako su revizori, kroz svoj dosadašnji rad, nepravilnosti najčešće pronalazili u samom opisu auta.
“Tako da smo imali slučajeva da je kao tehnička dokumentacija navedeno da širina vozila s otvorenim retrovizorima treba da bude toliko, to je zapravo nešto što je asociralo da se unaprijed znalo o kojem vozilu se radi”, rekao je Nekić.
U preko 90 posto nabavki koje je analizirao BIRN BiH, na tender se javila samo po jedna kompanija. Nakon pisanja BIRN-a BiH, u toku ove godine u više slučajeva institucije su mijenjale tendersku dokumentaciju ili poništavale nabavke u kojima se iz traženih specifikacija moglo utvrditi koje vozilo će biti kupljeno.
Najviše automobila u BiH kupljeno je na opštinskom nivou, tri od deset, pokazuje analiza BIRN-a BiH. Od ukupnog broja automobila, oko 26 posto su kupile entitetske institucije ili javne kompanije, a 22 kantonalne, dok udio automobila kupljen na državnom nivou iznosi oko 16 posto.
Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo je kazao da je primjetan veći broj službenih vozila.
“Skoro da nema dana da se otvori portal a da ne vidite nabavku vozila… Takvu praksu prate niži nivoi vlasti. Tako da imamo nabavke po opštinama od 120.000 do 150.000 maraka koje sigurno nisu svrsishodne nabavke. Radi se o uzaludnom trošenju sredstava svih nas, građana BiH, i ta bi se sredstva mogla bolje iskoristiti u masu drugih stvari”, smatra Miraščija.
BIRN BiH je tokom 2017. godine prvi pisao i o kupovini automobila za gradonačelnika Bijeljine Miću Mićića. On je planirao nabaviti automobil od 125.000 KM, ali je nakon pritiska javnosti odustao iako je s kompanijom “Audi centar” iz Banje Luke već potpisao ugovor.
Gradska uprava Bijeljine nije odgovorila na upit BIRN-a BiH o načinu na koji je ovaj ugovor raskinut. Iz Gradske uprave su rekli samo da se odustalo od kupovine te da će u narednom periodu biti pokrenuta nova “kupovina službenog automobila vrijednosti do 60.000 KM”.
Automobil za Mićića je kupljen u novembru 2017. godine, što je vozni park Gradske uprave Bijeljine dovelo do cifre 32 vozila. Od firme “Star centar” iz Živinica, koja prodaje vozila “Mercedes”, nabavljen je polovni službeni automobil za 59.600 KM bez PDV-a.
U ovoj godini, načelnik Banovića Midhat Husić kupio je luksuzni Passat vrijedan gotovo 70.000 maraka. U više od 90 posto slučajeva institucije i javne kompanije su kupovale nov automobil.
Jedna od posljednjih ovogodišnjih nabavki službenih automobila pokrenuta je iz Gradske uprave Doboj. Vrijednost automobila je procijenjena na 95.000 KM bez PDV-a. Automobil čija tenderska dokumentacija sugeriše da se može raditi o modelu Škoda Kodiaq koristit će Civilna zaštita, kazali su za BIRN BiH iz Gradske uprave Doboj.
Automobili su podjednako kupovani otvorenim postupkom i konkurentskim zahtjevom, pokazuje analiza, prema kojoj su najviše automobila kupile institucije, gotovo devet od deset kupljenih automobila, dok su javne kompanije kupovale mnogo manje automobila.
Direktor “Vodovoda” u Velikoj Kladuši Edin Kekić pokrenuo je 2017. godine nabavku službenog auta od skoro 60.000 KM, ali je morao odustati od toga. Firma je prezadužena i nije mogla dobiti novi kredit za “luksuzno motorno vozilo”, kako ga je opisao sam Kekić.
Nabavke skupocjenih automobila zabilježene su i prethodnih godina. BIRN BiH je krajem 2016. godine pisao o tome da je Predsjedništvo BiH izdvojilo skoro 200.000 KM za nabavku luksuznog automobila, dok je Vijeće ministara potrošilo blizu 900.000 KM.
U septembru su u Banjoj Luci organizovani i protesti zbog trošenja novca na automobile.
Troškovi službenih vozila ne završavaju njihovom nabavkom. Nerijetko, samo održavanje vozila košta više od njihove kupovine. Predsjedništvo BiH godišnje planira oko 200.000 KM na održavanje voznog parka.