U BHANSA-i prošle godine na proslavu potrošili 300.000 KM, a sada nemaju novca za plaće i kredite
O problemima u kojima se nalazi BHANSA, poslovanju, kreditnim zaduženjima, provedenim analizama i strategiji oporavka za Klix.ba govorio je direktor Davorin Primorac.
"Pandemija COVID-19 koja je zahvatila svijet dovela je civilno zrakoplovstvo u izuzetno tešku situaciju, nezapamćenu u dosadašnjoj povijesti. Prema analizi koju je predstavila IATA (Međunarodna udruga zračnih prijevoznika), samo u Evropi, gubitak evropskih prijevoznika bi mogao iznositi više od 89 milijardi dolara uz pad prometa od preko 55% na godišnjem nivou. Uz trenutni pad prometa od 90% upitno je oko 6,7 miliona radnih mjesta, a negativni utjecaj na bruto domaći proizvod je čak 452 milijarde dolara širom Evrope", pojašnjava Primorac.
Pad zračnog prometa preko 90 posto
O kakvoj razmjeri krize se radi, vidi se kako ističe iz statističkih podataka o padu zračnog prometa iznad Bosne i Hercegovine od preko 90 posto.
"Usporedbe radi, u martu 2020. godine zabilježeno je smanjenje broja operacija aviona za 42% u odnosu na isti mjesec 2019. godine. U aprilu i maju situacija je dodatno pogoršana te je smanjenje prometa bilo preko 90%", navodi Primorac.
Procjene prometa za juni i naredne mjesece su prema njegovim riječima nešto povoljnije, ali i dalje je pad prometa oko 80% u odnosu na 2019. godinu.
"Za razliku od avioprijevoznika i zračnih luka koje mogu suspendirati svoje operacije te znatno smanjiti svoje troškove poslovanja, BHANSA kao pružatelj usluga ima zakonsku obavezu za sigurno funkcioniranje i održavanje zračnog prostora otvorenim. Navedeno je neophodno kako bi se osigurao siguran tranzit zrakoplova i u svrhu borbe protiv pandemije COVID-19 jer omogućava i podržava letove koji se obavljaju u humanitarne svrhe, hitni medicinski prijevoz, letove za potrebe repatrijacije državljana BiH, državne zrakoplove, kao i letove za prijevoz tereta i pošte, potragu i spašavanje i letove posebne namjene te tehničke letove i slijetanja u slučaju nužde", ističe Primorac.
Ogromni gubici, plaće smanjili za 50 posto
Prihodi pružatelja usluga u aviosaobraćaju su direktno vezani za opseg prometa te su stoga iznimno ranjivi na trenutnu situaciju. Zbog gubitka prihoda pružatelji usluga u avioprometu, uključujući i BHANSA-u, su već poduzeli mjere štednje te sveobuhvatne mjere ograničavanja troškova.
"Uzimajući u obzir procjene oporavka prometa EUROCONTROL-a, jasno je u ovom trenutku da BHANSA u najboljem slučaju može računati na svega 52% od ukupno planiranih prihoda za ovu godinu, što je 35,7 miliona KM manje od planiranog. Usljed navedene situacije BHANSA je, uz sveobuhvatno smanjenja rashoda, odgode investicija i drugih obaveza, kako bi se očuvala radna mjesta, bila primorana smanjiti isplate plaće za 50 posto u vremenu trajanja pandemije", kaže nam Primorac.
Tvrdi kako su svi ovi koraci poduzeti kako bi se sačuvala radna mjesta i kako bi se izbjeglo kašnjenje isplata plaća u čemu su, kako navodi, i uspjeli. Iako umanjene, plaće se, kako naglašava, isplaćuju na vrijeme za svih 490 radnika koliko ih BHANSA zapošljava.
Traže reprogramranje milionskog kredita
No, zbog cjelokupne situacije poslovanje im sada opterećuju i kreditna zaduženja.
"S obzirom na trenutnu situaciju u zrakoplovnoj industriji, BHANSA je pokrenula aktivnosti po pitanju zahtjeva za reprogram plaćanja obaveza po vanjskom dugu EBRD kredita 35288 (Projekt upravljanja zračnim prometom) koja dospijeva u 9. mjesecu ove godine. EBRD kredit za Projekt upravljanja zračnim prometom realiziran je 2009. godine u iznosu od 16.998.712,86 EUR i do sada su uspješno otplaćene 22 rate. S uplaćenom jednom ratom u martu ove godine u iznosu od 1.499.835,39 KM ostalo je za podmiriti još dvije rate EBRD kredita i to jednu u septembru 2020. godine te posljednju u martu 2021. godine", pojašnjava Primorac.
Nakon izvršenih konsultacija s predstavnicima EBRD-a u vezi s reprogramom BHANSA je uputila zvaničan zahtjev za pokretanje procedure reprograma Ministarstvu finansija i trezora te Ministarstvu komunikacija i prometa BiH.
"BHANSA je na samom početku krize proaktivno pristupila rješavanju nadolazećih problema u poslovanju te poduzela niz mjera koje bi za rezultat trebale imati očuvanje finansijske stabilnosti. S tim u vezi, u ovom trenutku nije planirano tražiti finansijsku pomoć od države, Ukoliko zbog nepredvidivosti razvoja situacije pandemije COVID-19 dođemo u situaciju da unatoč svim poduzetim mjerama nismo u mogućnosti finansirati naše troškove očekujemo adekvatnu podršku institucija Bosne i Hercegovine", navodi Primorac.
Strategija prevazilaženja teškog razdoblja
Zbog direktnog utjecaja pandemije koronavirusa na avioindustriju i posebno pružatelje usluga, BHANSA kontinuirano vrši analize mogućih ishoda i učinka pandemije na finansijsku stabilnost tvrtke.
"Finansijski modeli razvijeni su na temelju scenarija oporavka prometa prema prognozama STATFOR - Službe za statistiku i prognoze EUROCONTROL-a koja pored statistike i prognoze zračnog prometa u Evropi analizira i razvoj industrije zračnog prometa. Temeljem navedenih analiza, a uzimajući u obzir da se ne očekuju značajni prihodi prije četvrtog tromjesečja 2020. godine, BHANSA je prvenstveno poduzela niz mjera za ublažavanje rizika nedovoljne likvidnosti. Nakon implementacije mjera za održavanje likvidnosti fokus je stavljen na izradu planova koji bi za rezultat imali dugoročnu stabilnost poslovanja. U tu svrhu izrađene su izmjene i dopune finansijskog plana i Programa rada BHANSA-e za 2020. godinu. Predložene izmjene i dopune navedenih strateških akata BHANSA-e, koje za cilj imaju premostiti ovo teško razdoblje, je 12. juna 2020. godine usvojilo Vijeće Agencije te su dostavljene u daljnju proceduru, odnosno na usvajanje Vijeću ministara BiH", pojasnio je Primorac za Klix.ba.