Vlasnici stanova u KS duguju 80 miliona KM upraviteljima: Čišćenja obustavljeno zbog "nerealno niske cijene"
Čini se kao neobična informacija, ali ona do koje smo došli se čini kao još nevjerovatnija: vlasnici stanova u Sarajevu duguju 80 miliona KM upraviteljima zgrada.
Suad Alić, direktor Hetiga kao jednog od upravitelja zgrada u Kantonu Sarajevo pojasnio je ovu situaciju. U razgovoru za Klix.ba, ističe ogorčenost jer mnogi stanovnici ne znaju zadatke, nadležnosti i obaveze upravitelja zgrada.
Pojasnio je i kako je došlo do obustave davanja usluga.
"Mi smo nekada imali jedinstvenu cijenu za čišćenje i onda smo rekli da ćemo trpiti svjesno gubitke na nekim zgradama pa smo shvatili da ne možemo više", naveo je Alić.
Iznio je podatak da, recimo, na zgradi od 200 kvadratnih metara gdje se vršilo čišćenje četiri puta mjesečno za osam ili devet KM.
"Naš je dolazak iznosio dvije KM, mi smo rekli da ne možemo više", rekao je Alić.
Pojašnjava da se radi o niskoj uplati te je sada minimalan dolazak 10 KM što je, kako tvrdi, i dalje jeftino.
Brojni su problemi
Kada je riječ o brojnim dugovima građana, Alić napominje da se, nakon opomena, vrši blagovremeno utuženje kako dug ne bi pao u zastaru.
"S obzirom da se naše usluge ne smatraju komunalnim, vršimo to svake dvije i po godine. Problem utuženja je što su naše tužbe svrstane u sporove male vrijednosti, sporovi idu sporo...", pojasnio je Alić.
Konkretno, procesi traju sedam, osam godina i sve procesne radnje se moraju poduzeti. Procjena je da kolektivni dug na nivou KS iznosi otprilike 80 miliona KM što su etažni vlasnici dužni zgradama, odnosno sami sebi.
Alić napominje da jedan dio vjerovatno neće biti nikada naplaćen zbog promjene mjesta boravišta nekih stanara. Iako je situacija danas bolja kod naplaćivanja, problemi i danas postoje.
"Još uvijek ima neriješenih stanova po pitanju nasljedstva, ali i zakon ima određenih nedostataka", navodi Alić.
Recimo, novi etažni vlasnici imaju obavezu da se prijave kada steknu vlasništvo, a ako to ne ispune, ne može se znati da je došao novi etažni vlasnik i dešava se da upravitelji izgube takve sporove.
Napominje da Hetig omogućava isplatu na rate onima koji duguju, ali da ne povlače tužbu dok se ne isplate sve obaveze. Alić smatra da ova cijena ne zadovoljava ni osnovni zakonski minimum za većinu zgrada.
"Građani smatraju da su riješili sve probleme plaćanjem minimalne naknade i žele sve usluge, što je nemoguće. Repromaterijali, oprema koja se kupuje mnogo je skuplja, a naknada se nije promijenila", naveo je on.
Kada treba uplatiti dodatni novac?
OKI Upravitelj navodi kako etažni vlasnici ne plaćaju i ne duguju upravnicima već uplaćuju minimalnu naknadu za zajedničku rezervu i duguju za uplate minimalne naknade za zajedničku rezervu. U suštini - etažni vlasnici duguju svojim zgradama/ulazima odnosno komšijama, navode.
OKI Upravitelj je naveo kako se utuživanje dužnika vrši pred nadležnim Općinskim sudom. Etažni vlasnici zgrada na kojima je ovo preduzeće upravnik po osnovu minimalne naknade za zajedničku rezervu duguju 12.349.005,73 KM.
Jedinična cijena minimalne naknade za zajedničku rezervu je propisana Zakonom o upravljanju zajedničkim dijelovima zgrade i Odlukom o minimalnom iznosu mjesečne naknade za upravljanje i održavanje zajedničkih dijelova zgrade i iznosi 0,25 KM/m2 korisne površine za zagrade bez lifta/hidrofleks postrojenja i 0,38 KM/m2 za zgrade sa liftom/hidrofleks postrojenjem.
Kako su naveli, pored finansijskih problema u zgradama tokom održavanja instalacija, neki od problema s kojima se susreću su nekvalitetno izvedeni radovi adaptacija stanova/kupatila, zatim krađa aparata za gašenje početnih požara i opreme za hitrantsku mrežu, nedozvoljavanje etažnih vlasnika da se vrše radovi na zajedničkim dijelovima koji se nalaze u njihovim stanovima...
"Zakonom je definisano da se zajednička rezerva koristi za poslove redovnog održavanja i da su etažni vlasnici obavezni uplaćivati minimalnu naknadu za zajedničku rezervu koja se koristi za redovno održavanje zgrada. Za sve poslove koji prelaze okvire redovnog održavanja etažni vlasnici treba dodatno da obezbjede novčana sredstva. Ukoliko nedostaje sredstava za poslove redovnog održavanja etažni vlasnici su dužni da ista obezbjede u suprotnom upravnici nemaju obavezu pružanja bilo kakvih usluga osim hitnih popravki", navodi OKI Upravitelj.