Vlasti u RS-u plaćaju 100 hiljada KM za strategiju razvoja nepostojećeg aerodroma u Trebinju
Možda to i ne bilo bilo toliko čudno da aerodrom u Trebinju uopće postoji i da odlukom Vlade RS iz 2014. godine nije priznato da je aerodrom Trebinje definitivno zatvoren, a Privredni sud u Banjoj Luci ga obrisao iz Registra privrednih subjekata.
Tokom petogodišnjeg rada, aerodrom je potrošio više od milion KM iz budžeta, a nije imao nijedan let, niti je preduzeta bilo koja aktivnost na njegovoj izgradnji.
Odgovor direktora Aerodroma RS Miroslava Janjića u vezi s raspisanim javnim konkursom za izradu strategije za aerodrom u Trebinju je kratak.
"Postoje naši ciljevi i planovi vezani za aerodrom Trebinje koji je dio preduzeća Aerodromi Republike Srpske, a koji želimo oživjeti. U skladu s planom javnih nabavki za ovu godinu raspisali smo tender za izradu Strategije razvoja trebinjskog aerodroma. Strategijom bi se definisala prva faza razvoja, a struka će odrediti šta je moguće i izvodivo, o čemu ćemo pravovremeno informisati javnost”, stoji u dvije rečenice saopćenja na naš upit.
To više i ne zaslužuje komentar, taj aerodrom nema ekonomsku opravdanost i nije je ni imao ni prema jednoj studiji, zbog postojanja okolnih aerodroma u Podgorici, Tivtu i Dubrovniku, kaže za Klix.ba ekonomistica Svetlana Cenić.
"Rekli su da će to biti za privatne avione koji, eto, hoće baš tu da parkiraju avion pa će od toga zarađivati, a ja ih pitam koliko je to ljudi koji bi došli i sletjeli u ovu smiješnu državu pa da to bude isplativo. Zašto nešto ne urade s aerodromom u Banjoj Luci? Dok Tuzla broji milion gostiju i putnika, Banja Luka umire i izdiše, a oni pričaju o aerodromu u Trebinju", ističe Cenić i pita ko je položio račune za potrošene pare, za kancelarije, za direktora i za sve ostalo.
Cenić navodi da je postojala prethodna studija, koja je plaćena blizu milion maraka, o opravdanosti izgradnje i ko će znati čega sve o aerodromu u Trebinju.
"Ovo je još jedna priča za dobijanje izbora, jer sad opet treba Hercegovini ponuditi nešto kao što je aerodrom, a on je već dugo predmet sprdnje jednako kao što postaje i aerodrom Banja Luka, jer dok ostali aerodromi u ovoj državi, kao što je mostarski, nešto rade, banjalučki umire, a oni okrivljuju nekog drugog, kriva je valjda urota Marsovaca zajedno sa Zemljanima ili Boga pitaj šta sve ne, tako da prije nego što daju tih 80.000 KM treba pitati šta je urađeno s onih milion maraka", kazala je Cenić.
Siniša Vukelić, urednik portala Capital.ba, koji je i objavio informaciju o javnom pozivu za izradu strategije za trebinjski aerodrom, kaže da su najave otvaranja aerodroma na Sokocu i u Bijeljini te potrošenih milion maraka na nepostojeći, fantomski aerodrom u Trebinju, bahatost bez premca.
"Slično je i sa subvencioniranjem milionima maraka avionskih linija i praznih sjedišta prema Beogradu i Ljubljani s aerodroma u Banjoj Luci, što nije odgovaralo nikome osim onima koji su dogovarali takve poslove. I sada se ponovo pokreće pitanje strategije razvoja aerodroma Trebinje. Znači, ponovo smo ga otvorili pa zatvorili prije nekoliko godina i sad se ponovo bacaju pare na isti taj nepostojeći aerodrom. Istovremeno, čitava RS je povezana zračnim saobraćajem samo s Beogradom. U situaciji svugdje svijetu aerodromi rade punim kapacitetima i proširuju se, RS se, umjesto da radi na jačanju postojećeg, banjalučkog aerodroma, bavi nekim imaginarnim poput onog u Trebinju, dok banjalučki ima samo jednu liniju i s kojeg lete samo predsjednik i premijer RS na razne destinacije kao što smo vidjeli posljednji mjesec – Kipar, Ljubljana, Beč i slično", navodi Vukelić.
Dodaje da se nikome u RS-u ne polažu računi za te letove, niti se navodi kojim povodom se leti, a poznato je da razne ličnosti estrade lete tim avionom, kao i prijatelji predsjednika RS i povlaštene ličnosti.
"Ovo je vrhunac bahatosti, cinizma, nerazumijevanja i manjak želje da se bilo šta pomjeri u bilo kojem smjeru", ogorčen je Vukelić.
Aerodrom u Banjoj Luci je, podsjećanja radi, u proteklim godinama ispustio dvije kapitalne investicije, sklapanje aranžmana o poslovanju s dvije renomirane low-cost kompanije. To su Ryanair koji je novo sletište našao u Dubrovniku i WizzAir koji vrlo uspješno posluje u Dubravama kod Tuzle.
Tome svakako treba dodati i to da je entitetska kompanija SkySrpska, koja je 2007. zamišljena kao prijevoznik RS, neslavno završila samo četiri godine kasnije - stečajem.
Banjalučki aerodrom godinama ima dosta manje putnika u odnosu na ostala tri aerodroma u BiH. Trenutno ima liniju samo do Beograda i nazad.