Vozači u FBiH za godinu dana platili skoro 20 miliona KM za nezakonito skuplji eko test
Prema mjesečnim izvještajima Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA), u 2017. je registrovano 648.057 motornih vozila. S obzirom na to da vozači od januara 2017. eko test plaćaju 22, 32 ili 36 KM, zavisno od motora vozila, vlasti su za godinu dana primjene novog Pravilnika o ispitivanju ispušnih plinova motornih vozila u FBiH nezakonito naplatile 19,4 miliona KM.
Podsjećamo, eko test je definiran u iznosu od 5 KM prema važećem, državnom Pravilniku o tehničkim pregledima vozila.
Radna grupa nije kreirala cjenovnik
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH prošle godine je sastavilo radnu grupu koja je u aprilu 2017. trebala kreirati prijedlog novih cijena tehničkog pregleda vozila te usvojiti novi cjenovnik do juna ili jula. Ništa od toga nije se desilo, a iz ovog ministarstva već drugi put nam odgovaraju da usvajanje novog pravilnika usporava Federalno ministarstvo prometa i komunikacija.
"Zadatak radne grupe je da pripremi izmjene i dopune pravilnika u cilju njegovog usklađivanja sa Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH. Radni materijal je dijelom pripremljen, a još se čeka mišljenje Federalnog ministarstva prometa i komunikacija koje do danas nije dostavljeno u državno ministarstvo. Po dobijanju njihovog mišljenja, radna grupa će nastaviti finaliziranje teksta izmjena i dopuna pravilnika koji još treba uputiti u postupak javnih konsultacija putem platforme e-konsultacije, u okviru koje će tekst pravilnika biti dostupan svim zainteresiranim osobama i na taj način će svima biti omogućeno davanje komentara", kazali su nam iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH.
Iz ove bh. institucije naglašavaju kako je postojeći cjenovnik, koji je u okviru priloga važećeg Pravilnika o tehničkim pregledima vozila, jedinstven za cijelu teritoriju BiH i obuhvata cijene usluga obavljanja tehničkog pregleda svih vozila na teritoriji BiH.
Na pitanje koliko bi vozači trebali plaćati tehnički pregled vozila i eko test kada se usvoji izmijenjeni pravilnik, iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH kazali su nam da radna grupa ne može govoriti o bilo kakvim novim cijenama.
"Zvaničan stav Ministarstva komunikacija i prometa jeste da se po pitanju cijena eko testa ostane na jedinstvenoj cijeni od 5 KM, kako je i propisano cjenovnikom u prilogu važećeg Pravilnika o tehničkim pregledima", jasni su iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH.
Potreban jedinstveni pravilnik
Plaćanje eko testa po cijenama od 22, 32 ili 36 KM ustanovljeno je na temelju cjenovnika koji je donio federalni ministar komunikacija i prometa Denis Lasić pozivajući se na Zakon o cestovnom prijevozu FBiH. Državni ministar Ismir Jusko sastao se s Lasićem u martu prošle godine kada su ustanovili kako povećanje cijena eko testa nije usklađeno sa zakonom te su naglasili potrebu donošenja jednistvenog cjenovnika.
Apsurd je u tome što jedino federalni ministar Lasić može staviti van snage nezakoniti pravilnik s povećanim cijenama eko testa. Nekoliko puta smo pokušali saznati zašto se to dosad nije desilo, ali iz Federalnog ministarstva prometa i komunikacija su izbjegavali odgovoriti na naše pitanje.
Također nismo dobili ni odgovor na pitanje namjeravaju li se ministri Jusko i Lasić ponovo sastati, nakon skoro godinu dana.
Nezakoniti Pravilnik o povećanju cijena eko testa primjenjuje se u FBiH od januara 2017. godine. Cilj ovog pravilnika je zadovoljiti ekološke norme te smanjiti zagađenost zraka. Međutim, u ovom trenutku stanje u vezi s ispušnim plinovima nije eliminatorno u tehničkom pregledu, jer vozači imaju prijelazni period ispitivanja ispušnih plinova do januara 2020. godine.
Prema mišljenju stručnjaka, sadašnji eko test može smanjiti zagađenost samo ukoliko se na lokalnom nivou donese neka uredba kako ne mogu saobraćati vozila koja ne zadovoljavaju ekološku normu. Ipak, vozila bez katalizatora danas u BiH uspijevaju proći eko test, što će od 2020. biti nemoguće.
Zagađenje zraka u BiH te stanje voznog parka je alarmantno. Međutim, nezakonitim pravilnikom te čekanjem na usklađivanje cjenovnika na nivou države, BiH se neće približiti evropskim ekološkim normama.