"Zatezanje uzdi" u Skupštini KS: Repliku će biti moguće tražiti samo dva puta, do sada je bilo neograničeno
Novim izmjenama dodatno su precizirani rokovi, obaveze radnih tijela, pravila o trajanju govora i replikama, kao i pravila o hitnim sjednicama.
Ključne izmjene: skraćivanje rokova i jačanje disciplinskih mjera
Jedna od važnih promjena odnosi se na član 24. koji sada predviđa da će, ukoliko radno tijelo ne dostavi izvještaj Skupštini o pitanjima iz svoje nadležnosti, prijedlog biti usvojen bez dodatnih primjedbi. Time se izbjegavaju moguće blokade rada Skupštine zbog neaktivnosti radnih tijela.
U članu 64. Skupština je dodala i mogućnost sazivanja hitnih sjednica. Dodatno, član 65. omogućava predsjedavajućem da sazove hitnu sjednicu u kraćem roku, dok se dnevni red te sjednice može utvrditi tokom samog zasjedanja. Ova izmjena omogućava fleksibilnost u donošenju brzih odluka u situacijama koje zahtijevaju hitne reakcije.
Promjene u članu 71. skraćuju rok za slanje poziva sa 12 na 8 dana, uz dodatak da se pozivi dostavljaju elektronskim putem. Osim toga, predsjedavajući sada može sazvati hitnu sjednicu i u roku kraćem od 8 dana, što doprinosi efikasnosti u radu.
Član 83. precizira da se kvorum utvrđuje na početku sjednice i da se sjednica može nastaviti bez obzira na prisustvo poslanika tokom rasprave. Takođe, prema članu 86., vrijeme za diskusiju je ograničeno na 8 minuta po poslaniku (ranije 10), dok predstavnici klubova imaju 10 minuta (ranije 15).
Član 89. uvodi ograničenja na ispravku krivih navoda, dozvoljavajući poslanicima najviše dvije minute (ranije tri) za ovakve intervencije, a poslanici mogu zatražiti repliku najviše dva puta (ranije nije bilo ograničenja) po tački dnevnog reda s maksimalnim trajanjem od dvije minute po replici.
Izmjene u članu 92. donose dodatne mjere za održavanje reda na sjednicama. Iako je i ranije bilo dopušteno predsjedavajućem da, u slučaju kršenja reda, zatraži udaljavanje poslanika iz skupštinske sale, on sada takođe može prekinuti sjednicu dok se ne uspostavi red. Također može i zatražiti asistenciju nadležnih službi i organa kako bi udaljili zastupnika iz sale.
Član 93. omogućava pauzu od 15 minuta (ranije 30) na zahtjev zastupničkog kluba, bez glasanja Skupštine, dok duže pauze zahtijevaju odobrenje većine prisutnih poslanika.
Ubrzavanje zakonodavnog procesa i ograničenja za goste
Članovi 137. i 147. definišu da se nacrti i prijedlozi zakona mogu razmatrati 8 dana nakon dostavljanja poslanicima.
Za goste na sjednicama, član 115. sada ograničava izlaganja na maksimalno 5 minuta. Ranije nije bilo ograničenja.
Izmjenama u članu 152. dodatno su pojašnjeni rokovi i obaveze vezane za amandmane na prijedloge zakona.
Rok za podnošenje amandmana sada je najmanje 4 dana (ranije sedam) prije sjednice, dok je predlagač obavezan dostaviti pisano očitovanje na amandmane prije početka sjednice.
Član 158. uvodi pravilo prema kojem Skupština odlučuje o prijedlogu za donošenje zakona po skraćenom postupku kao o prethodnom pitanju, prije utvrđivanja dnevnog reda.
Dodatne izmjene u članu 194. propisuju da prijedlozi za imenovanja moraju biti dostavljeni u pisanoj formi, najmanje 8 dana (ranije 14 dana) prije sjednice na kojoj će se vršiti izbor ili imenovanje.
Takođe, član 204. zahtijeva da kandidat za premijera dostavi prijedlog ministara predsjedavajućem Skupštine najmanje 8 dana (ranije 12) prije sjednice. Ove izmjene osiguravaju vrijeme za pregled i diskusiju o prijedlozima prije njihove potvrde.
Poslanička pitanja i inicijative
Član 212. sada ograničava broj pitanja i inicijativa koje poslanici mogu postaviti na jednoj sjednici – svakom poslaniku omogućeno je postavljanje najviše dva pitanja i pokretanje jedne inicijative, uz maksimalno vrijeme od 3 minute (ranije nije bilo ograničenja.
Dodatno, član 213. pojašnjava proceduru za podnošenje inicijativa koje zahtijevaju izjašnjavanje Skupštine. Sada je uvedeno vremensko ograničenje od pet dana prije sjednice, ranije nije bilo ograničenja.
Na kraju, član 217, koji je omogućavao da ukoliko zastupnik nije zadovoljan odvogorom ministra ili premijera tokom postavljanja pitanja Vladi da postavi novo pitanje, je potpuno izbrisan.
Izmjene Poslovnika Skupštine Kantona Sarajevo predstavljaju pokušaj da se postigne ravnoteža između efikasnijeg zakonodavnog procesa i sprečavanja mogućih opstrukcija rada. S jedne strane, skraćivanjem rokova za dostavu prijedloga, ograničenjem trajanja diskusija, i jačanjem disciplinskih mjera, želi se osigurati brže donošenje odluka i veća odgovornost radnih tijela. Takođe, povećava se fleksibilnost, omogućavajući brže reakcije u hitnim situacijama kroz mogućnost sazivanja hitnih sjednica.
S druge strane, postavlja se pitanje da li ova ograničenja mogu dovesti do cenzure i ograničenja prava na izražavanje mišljenja. Ograničenja u broju replika i kraće vrijeme za iznošenje stavova mogu ograničiti suštinske diskusije i omogućiti da se određeni prijedlozi donesu bez detaljne rasprave, iako je do sada mnogo vremena trošeno na rasprave bez ikakvog epiloga, kao i skretanje s teme.
Dodatno, uvođenje striktnih pravila o redu na sjednicama i mogućnost udaljavanja poslanika mogli bi potencijalno biti zloupotrebljeni za uklanjanje neželjenih kritičara.
U konačnici, usvojene izmjene naglašavaju potrebu za unapređenjem efikasnosti, ali donose i bojazan da bi prekomjerno "zatezanje uzdi" moglo ograničiti dijalog unutar same Skupštine.