INTERVJU / Željko Komšić za Klix.ba: Neću pristati da igram po Čovićevim nacionalističkim pravilima
U utorak je zakazana sjednica Ustavnog suda Federacije BiH u povodu održavanja javne rasprave u vezi sa zahtjevom za ocjenu ustavnosti uredbe kojom se pravo imenovanja upravljačkih struktura u javnim kompanijama prebacuje s federalnih ministarstava na Vladu FBiH, a koji je podnio potpredsjednik FBiH Milana Dunovića (DF). Komšić smatra da je svaka vrsta rasprave o toj spornoj Uredbi izgubila svoj ustavno-pravni smisao.
"Svima je jasno da je ta Uredba nezakonita i da je apelacija Ustavnom sudu FBiH koju je podnio potpredsjednik FBiH Milan Dunović, osnovana. Čak je i sudijama Ustavnog suda FBiH to jasno. Priznala je to i Vlada FBiH kada je tražila izmjenu Zakona o električnoj energiji zbog potrebe da se Zakon uskladi sa Uredbom. Samo po sebi ovo predstavlja pravni nonsens, jer uredbe moraju biti u skladu sa zakonima, a ne obrnuto kao sto to traži Vlada FBiH. Ali, izgleda da je u našoj zemlji sve moguće pa i ovakve pravne gluposti", kazao je Komšić na početku razgovora.
Javno izjašnjavanje za ocjenu ustavnosti uredbe kojom se pravo imenovanja upravljačkih struktura u javnim kompanijama prebacuje s federalnih ministarstava na Vladu FBiH trajalo dugo jer je potpredsjednik Dunović Ustavnom sudu FBiH zahtjev za ocjenu ustavnosti 9. juna. Komšić smatra da je svaka vrsta rasprave o pomenutoj Uredbi izgubila smisao, pa i ova koja slijedi na Ustavnom sudu FBiH.
"Sud je prvo odbio da donese privremenu mjeru i zaustavi provedbu Uredbe. Nakon takve odluke Ustavnog suda FBiH, Vladi je omogućeno protuzakonito djelovanje. Sud tek sada zakazuje javnu raspravu, a odluku može donijeti i sljedeće godine. Po meni ovdje je riječ o jednoj vrsti političko-pravnog licemjerja. Zašto u tome učestvuju, bar naizgled ozbiljni ljudi i pravnici, ne znam. To njih treba pitati", kazao je Komšić.
Ostavljate li prostora medijskim nagađanjima da je bilo političkih pritisaka na Ustavni sud FBiH? Šta će značiti za FBiH, a generalno i za DF ako Ustavni sud FBiH utvrdi da je došlo do kršenja Ustava FBiH?
Očigledno ste i Vi čuli, a i znate ono što sam i ja čuo. Ali, kako rekoste, riječ je o medijskim nagađanjima. Nagađanja bilo koje vrste ne komentarišem. Ne interesuje me ko je koga zvao, sastajao se, ko je kome šta obećavao, nudio, trgovao i tako dalje.
Kakva god odluka Ustavnog suda bude i kada god da bude, ona će biti potpuno pravno besmislena jer je već došlo do prouzakonitog postupanja Vlade FBiH, nastupile su štetne posljedice tog postupanja i nikakva odluka Ustavnog suda FBiH neće to ispraviti. Sud je to mogao da spriječi donošenjem privremene mjere i privremeno zaustavi primjenu te protuzakonite Uredbe. Iz "nepoznatog" razloga to nije urađeno, Sada je sve to postalo samo jedna političko–pravna farsa koju treba formalno privesti kraju.
Savez za bolju budućnost ušao je u koaliciju sa SDA i HDZ BiH. Da li ste promijenili mišljenje o predsjedniku SBB-a Fahrudinu Radončiću?
Ništa ja nisam promijenio. Ja i dalje mislim da Radončić i njegova stranka zaslužuju šansu da pokažu šta mogu da učine na političkom polju. Napokon, imaju odličan izborni rezultat koji im daje demokratsko pravo na to. I sada su dobili pravu šansu. Šta će uraditi, vidjet ćemo.
A šta ja o kome privatno mislim, to u političkom životu nije važno. Svoje privatno mišljenje o pojedinim političarima ne iznosim. U ovom poslu se vodite onim što je realnost, a realnost određuje izborni rezultat, ili da budem precizan, narod koji daje svoje glasove i povjerenje, kako političkim strankama tako i pojedincima koji se bave politikom. To je jedina činjenica koja vas može i mora voditi u ovom poslu.
Politički protivnici tvrde da ste neozbiljan političar koji ne želi ništa dobro državi. Kako komentarišete sve učestalije napada političkih protivnika?
Toliko sam neozbiljan da se moraju baviti sa mnom!? Ja se neozbiljnim političarima, ljudima ili bilo čim neozbiljnim ne bavim, čak mi ne privlače ni pažnju. Čini mi se sasvim logično da se neozbiljnim ljudima ili stvarima, normalno odraslo ljudsko biće ne bavi ili im bar ne pridaje preveliku pažnju. Prije bih rekao da im smetam, ali da to prikrivaju, vrlo često i ličnim uvredama.
Prije samo mjesec dana mediji u BiH predstavljali su vas kao bh. patriotu i borca za interese države. Danas Vas ti isti mediji optužuju da ste jedan od glavnih uzroka nestabilnosti BiH uspoređujući Vas čak i sa ratnim zločincima. Pogađaju li Vas takve prozivke?
Moj patriotizam je samo moja stvar. I nikoga drugog. To nema veze sa politikom ili političarima, nego sa činjenicom da sam ovdje rođen i da mi samo ova zemlja može biti domovina. To nikada niko, i da hoće, ne može promijeniti.
Što se tiče repertoara uvreda, kako već iznesenih, tako i onih koji tek slijede, samo mogu reći, "izdržao je Mujo i gore, izdržat će i ovo". A znate kako je to i u običnom životu: uvrede obično više govore o onome ko ih upućuje nego o onome kome su upućene.
Da li ste protiv uvođenja Saveza za bolju budućnosti u koaliciju na državnom nivou? Postoji li mogućnost da se državna koalicija proširi uvođenjem SBB-a, a bez izbacivanja DF-a?
Mislim da je to sada praktično nemoguće. O tome je trebalo misliti ranije, dok nije sastavljeno ovo Vijeće ministara. To je bila čak varijanta koju sam predlagao Izetbegoviću na početku pregovora o formiranju vlasti. Naravno, tada on nije želio to ni da čuje. Istine radi, ni Radončić tada nije želio čuti za Izetbegovića.
A nemoguće je, ne zato što bi DF bio protiv, već iz razloga što bi SBB kao bošnjačka stranka, u tom slučaju, pretendovala na pozicije koje već drži SDA. SDA bi tada morala da pravi kompromis i da prepusti neku od pozicija SBB-u. A tek je to nemoguće, jer ono što "zgrabi" SDA, nikada i nikome dobrovoljno ne prepušta.
Dakle, ulazak SBB-a u Vijeće ministara je moguće samo ako SDA želi da eliminiše DF iz tog saziva. HDZ bi to, sa radošću i veseljem podržao i to bi bila gotova stvar. Kako god, odluka o ulasku SBB-a u bilo koji nivo vlasti, pa i u Vijeće ministara, ovisi samo i isključivo o SDA.
Dugo godina u Predsjedništvu BiH sarađivali ste s Bakirom Izetbegovićem. Kako komentarišete politiku Stranke demokratske akcije pod njegovim vodstvom? Politiku stranke koja ima dominantan utjecaj na živote građana BiH.
Nemam komentara. Svaki komentar je suvišan!
Prema svemu sudeći slijede nam Izmjene i dopune Izbornog zakona BiH. Da li će Demokratska fronta, ako dođe do toga, podržati odgađanje lokalnih izbora? Da li bi ove Izmjene i dopune mogle posvađati lidere koalicionih stranaka?
Odgađanje lokalnih izbora bilo bi varanje pa i ismijavanje demokratije. Mandati izabranih zvaničnika na svim nivoima vlasti su četiri godine. To je čak ustavna definicija mandata izabranih zvaničnika. Šta bi značilo da se oni, čak protuustavno, produže na šest godina? Kako to funkcioniše u praksi, kada se mandati iz bilo kojeg razloga, neustavno produže vidimo na primjeru grada Mostara. Tu se više ne zna ni šta se dešava, ko čime upravlja, kako se troši budžetski novac, ne zna se "gdje je glava, a gdje rep", ko kome odgovara i odgovara li bilo ko bilo kome? Zar je to ono sto hoćemo da postignemo na lokalnom nivou?
U većini demokratskih zemalja važi princip da su lokalni i opći izbori odvojene kategorije, i vremenski i sadržajno. Istina, postoje i neke zemlje, kao Rumunija npr., članice EU, u kojima se ovi izbori dešavaju u istoj godini.
Čović, kao najveći zagovornik ove teze tvrdi da bi se time uštedio novac. To je apsolutno netačno. U konačnom zbiru, opet morate potrošiti istu količinu novca na održavanje izbora jer, jednostavno, održavate dvije vrste izbora, samo sada odjednom, a ne odvojeno a plaćate i istu cijenu, opet sve odjednom, a ne odvojeno. A oni koštaju isto, bilo da su odvojeni ili se održavaju istovremeno.
Još jedan argument protiv spajanja lokalnih i općih izbora nalazi se u činjenici da se narod na lokalnim izborima određuje o sasvim drugim temama nego na općim. To su sadržajno različite stvari. Na lokalnim izborima ljudi se određuju o konkretnim, većinom infrastrukturalnim pitanjima i problemima koji traže rješavanje na užem geografskom lokalitetu, a koji zakonodavac zove lokalna zajednica. Na općim izborima ljudi odlučuju o ekonomsko-socijalnim pitanjima i, generalno rečeno, o vrijednosnom sistemu po kojem žele da žive.
Meni je jasna namjera Čovića i šta on želi da postigne spajanjem ove dvije vrste izbora. On, jednostavno rečeno, želi da potpuno zagospodari i na lokalnom nivou koristeći nacionalne teme i dižući nacionalne tenzije kao i na općim izborima. Trenutno to ne može da učini, jer ne može narodu na lokalnim izborima "prodati" priču o nacionalnom interesu kada ga oni pitaju za vodovod, struju, puteve i tako dalje. Narodski rečeno, Čović ovom idejom želi "jednim metkom ubiti dva zeca". Pričajući o nacionalnom interesu dobiti vlast na svim nivoima i to odjednom.
Kakve su mogućnosti da se 2018. godine na Općim izborima kandidujete ponovo za člana Predsjedništva BiH iz reda hrvatskog naroda? Kako komentarišete izjavu Dragana Čovića da bi to unazadilo BiH?
Sve ovisi o tome da li će Čović uspjeti da mi "zabrani" kandidovanje. Ako ne uspije, hoću. Ako uspije, onda neću moći. A pogotovo neću pristati da igram po njegovoj "nacionalističkoj muzici", da igram na njegovom "nacionalističkom terenu" i po njegovim nacionalističkim pravilima. Ako bi on to uspio, uz pomoć nekih drugih, da nametne, onda nema nikakvog smisla takva moja kandidatura.
Ne pada mi na pamet da se takmičim sa njim ili bilo kim drugim u nacionalizmu. A kada smo već kod toga što Čović pominje kao posebno "poglavlje-unazaditi BiH", predlažem da se pažijivo pogleda, prouči i pročita dio koji obrađjuje nekadašnju uspješnu i veliku firmu Soko Mostar, privatizaciju državnih firmi u Hercegovini, skretanje riječnih tokova zarad građevinskih poduhvata, a nisu u pitanju hidrocentrale, kupovinu zgrada za zajedničke institucije po Mostaru, rad carinskih organa tokom njegovog mandata i tako dalje. Nakon toga, možemo razgovarati o tome ko je i koliko unazadio BiH.
Izabrano je novo rukovodstvo Demokratske fronte. Na čemu je potrebno raditi kada je u pitanju unutarstranački sistem DF-a?
Širenje i jačanje stranačke infrastrukture je prioritet. Nakon održanog kongresa i usvajanja novog Statuta, promijenjen je koncept organizovanja stranke, s posebnim naglaskom na činjenicu da sada osnovu stranke čine mjesne organizacije, a ne općinske, kako je do sada bilo.