istraživanje tajni kupac
65

CEM: 99 posto trgovina u BiH prodaje alkohol maloljetnicima uprkos zabrani

Iako Bosna i Hercegovina posjeduje zakone koji zabranjuju prodaju alkoholnih pića maloljetnicima, istraživanja Centra za edukaciju mladih (CEM) pokazuju da je praksa prodaje alkohola maloljetnicima itekako prisutna u trgovačkim i ugostiteljskim objektima.

Posebno su zabrinjavajući rezultati CEM-ovog terenskog istraživanja Tajni kupac iz 2022. godine, koji pokazuju da je 99 od 100 trgovačkih objekata u 10 bh. gradova prodalo alkohol maloljetnicima.

Inspekcijske službe ne posjeduju odgovarajuće mehanizme za nadzor na provedbom ovih zakona. Naime, da bi inspekcija djelovala u smjeru kažnjavanja prodaje alkohola maloljetnoj osobi, potrebno je da svjedoči takvoj situaciji, za što su šanse ekstremno male.

Vođen odredbom Deklaracije o pravima djeteta, koja navodi da su "djetetu, zbog njegove tjelesne i mentalne nezrelosti, potrebni posebna zaštita i briga", te odredbama Konvencije o pravima djeteta, posebno onima koje se tiču preventivne zdravstvene zaštite i poticanja djetetovog zdravlja, Centar za edukaciju mladih prepoznao je problem prevelike izloženosti djece i mladih alkoholu Bosni i Hercegovini.

Brojna istraživanja koja je Centar za edukaciju mladih sproveo i prikupio tokom svog višegodišnjeg rada na kreiranju zdravog i sigurnog okruženja za djecu i mlade, pokazala su zabrinjavajući nivo izloženosti djece i mladih alkoholu kroz njegovu laku dostupnost, niske cijene i nekontrolisanu promociju.

Posebno je zabrinjavajuća neetična promocija alkoholnih proizvoda u elektronskim i printanim medijima, kao i nepostojanje odgovarajućih odredbi i tijela za kontrolu i nadzor sadržaja promotivnih aktivnosti koje se odnose na promociju alkohola, za razliku od zemalja Europske unije, gdje je ova oblast jako dobro uređena.

Nulta% Tolerancija, prvo sveobuhvatno istraživanje izloženosti djece i mladih alkoholu kroz njegove niske cijene, laku dostupnost i nekontrolisanu promociju, pokazuje da bosanskohercegovačko društvo još uvijek nije svjesno ozbiljnosti ovog problema i da BiH ne posjeduje regulativu koja će štititi djecu i mlade od štetnog uticaja izloženosti alkoholu.

Svjedoci smo da se u blizini škola nalaze trgovački i ugostiteljski objekti u kojima se prodaju alkoholna pića, duhanske prerađevine i nargila, zatim reklame alkoholnih pića na jumbo plakatima, citylight-ovima, plakatima suncobranima ugostiteljskih objekata i sl, a djeca i mladi su posebno osjetljivi i podložni njihovom uticaju. Alkohol industrija vrlo često promoviše svoje proizvode ciljano prema djeci i mladima, s ciljem da postanu konzumenti njenih proizvoda od u što mlađoj životnoj dobi.

Također, CEM-ova istraživanja na području cijele BiH su pokazala da kantonalni MUP-ovi, MUP RS-a, kao i Policija Brčko Distrikta bilježe ozbiljan procenat saobraćajnih nesreća, slučajeva nasilja u porodici i narušavanja javnog reda i mira, uzrokovanih konzumiranjem alkohola, što je neoboriv dokaz da je stanje alarmantno.

Uprkos jasnim dokazima i naporima Centra za edukaciju mladih da ovaj problem "izvuče iz sjene" i stavi na društvenu agendu, društvo, uključujući i institucije vlasti, ima vrlo malo sluha, ali i želje da utiče na njegovo suzbijanje. Najsvježiji primjer nezainteresovanosti vlasti je odbijanje CEM-ove inicijative za uvrštavanje odredbi o obaveznom isticanju oznake o zabrani prodaje vina maloljetnicima te zabrani ciljane promocije vina prema ženama, porodici, djeci i mladima kao ciljnim grupama. Inicijativa je bila upućena Ministarstvu vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH u toku javne rasprave o Zakonu o organizaciji tržišta vina u BiH.

Svjesni smo činjenice da je, u vrijeme predstojeće proslave novogodišnjih praznika, prisutna praksa povećane prodaje alkoholnih pića, stoga Centar za edukaciju mladih poziva trgovačke i ugostiteljske objekte, posebno njihovo osoblje koje direktno komunicira sa kupcima, da zaštite zdravlje djece i mladih i ne prodaju alkoholna pića maloljetnicima, a samim tim i poštuju zakonske odredbe u BiH.