Automafija hara Sarajevom jer se kradljivcima ostavlja previše vremena na slobodi
Prema godišnjem izvještaju MUP-a KS u toku 2014. godine od ukupnog broja ukradenih automobila na području Kantona pronađena su i vraćena 222 i vozila. MUP Kantona Sarajevo vratio je 75 vozila, MUP RS-a 44, drugi MUP-ovi 25, uz novčanu nadoknadu četiri, a 74 vozila vlasnici su sami pronašli.
Božić je za Klix.ba istakao kako broj ukradenih vozila u Kantonu Sarajevo varira u nekih 100 automobila te da se u posljednjih godina taj broj kreće od 500 do 825. U prva tri mjeseca ove godine zabilježen je manji broj ukradenih vozila nego u istom periodu tokom 2014. godine.
Automobil sastavljen od dijelova pet ukradenih vozila
Na području KS u najvećoj mjeri se kradu skupocjeni automobili, a kradljivcima su najinteresantniji BMW-ovi. No, nerijetko kradu i Golfove, odnosno starija vozila, a u najvećoj mjeri to rade radi prevoza. Naime, kako nam je ispričao Božić, kradljivci ukradu Golf u Hadžićima kako bi se dovezli na Igman, gdje ga i ostave.
Također, veliki broj starijih vozila koja bivaju ukradena završe i na autootpadu te se prodaju u dijelovima.
Tako je na jednom otpadu prilikom policijske akcije pronađen auto koji je bio sastavljen od dijelova pet ukradenih vozila. Vratiti ga vlasniku nije bilo moguće pa se tako automobil nalazi na policijskom odlagalištu u Butmiru.
Danas, zahvaljujući najnaprednijoj tehnologiji, skupocjeni BMW moguće je ukrasti za svega tri minute. Nažalost, kako nam je ispričao Božić, ni GPS tragači u ovakvim slučajevima nisu od velike pomoći.
"Kradljivci koji ukradu ovakvo vozilo čim se malo udalje, zastanu i izvade ili neutrališu GPS, tako da on više nema nikakvu ulogu. Stoga se ova nova tehnologija nije pokazala efikasnom", kazao je Božić.
No, svaka zaštita na automobilu je poželjna, ističe on. Zederi, Hudiny, elektronske blokade, svaka opcija je poželjna i neophodna, pa makar i samo ako produži vrijeme trajanja krađe automobila.
"Krađa automobila u Kantonu Sarajevo ima sve oblike organiziranog kriminala, sa tačno podijeljenim ulogama za svakog pojedinca unutar te organizacije. Međutim, ta organizirana grupa ne djeluje samo na području KS, a naše ingerencije prestaju samo desetak minuta od centra grada. Tada stvari postaju mnogo složenije", pojasnio je Božić.
Kriminalci na slobodi
Prema njegovim riječima, porast ukradenih automobila uzrokovan je činjenicom da se izvršiocima krivičnih djela krađe automobila, koji su itekako poznati policiji, ostavlja i previše vremena na slobodi. Zbog sumnje da su učestvovali u izvršenju krađe automobila na području Kantona Sarajevo, nadležnom tužilaštvu podneseni su službeni izvještaji protiv 47 osoba, od kojih je 39 povratnika u vršenju krivičnih djela ili čak 83%.
Policija, kaže Božić, tačno zna ko su zapravo izvršioci krađa koje su u porastu.
"Ono što neću i ne mogu se složiti jeste da MUP KS ne vlada imenima i brojem izvršilaca njihovih grupa, ali je vrlo teško ljudima objasniti da je jedna stvar znati , a sasvim druga dokazivati. Bez ozbiljnog predmeta i dokaza se ne može ući u sudnicu", kazao je šef Odjeljenja za imovinske delikte.
Prema njegovim riječima, kazne za kradljivce automobila su minimalne i kada im se dokaže krivica. Naime, iako se za organizirani kriminal može dobiti dugotrajna kazna zatvora, to se kod nas još nije desilo. S druge strane, kazna za pojedinačne krađe automobila koja se može izreći kreće se od šest mjeseci do pet godina zatvora.
"Često imamo slučajeve u kojima se optuženi za krađu auta osuđuje na uslovnu kaznu i to više puta, pa se onda stiče dojam da se zapravo niko tom osobom ne bavi ozbiljno", kazao nam je Božić.
Kradljivci automobila koji djeluju na području Kantona Sarajevo uvijek su iste osobe, kaže Božić. Svake godine se pojavi možda po jedno novo lice.
Karkelja nije član automafije
Kada je u pitanju Nijaz Nisko Karkelja, kojem se sudilo zbog učestvovanja u organizirano kriminalnoj grupi koja se bavila krađom automobila, Božić ističe da on zapravo nije direktni izvršilac krađa automobila.
Podsjećamo, Karkelja je nedavno ranjen u pucnjavi koja se dogodila u njegovom ugostiteljskom objektu, a nekoliko dana kasnije incident se ponovio, samo ovoga puta povrijeđenih nije bilo.
No, Božić tvrdi da Karkelja nije dio kriminalne grupe. On je zapravo prilikom krađe automobila imao ulogu posrednika koji bi zarađivao tako što bi preko njega vlasnici automobila dolazili do svojih vozila.
Veliki problem sarajevskoj policiji prave upravo vlasnici automobila koji nemaju povjerenja u svoju policiju.
"Vlasnici posežu za nekim drugim načinima da vrate vozila, a nisu svjesni koju štetu na taj način nanose i sebi i drugima. Morali bi vjerovati svojoj policiji, a ne kriminalcima. Upravo zahvaljujući toj vjeri u kriminalce oni i kradu auta jer znaju da će im za povrat biti plaćeno. Međutim, ljudi često ostanu i bez auta i novca. Kada bi građani radili sa policijom, sve bi bilo mnogo drugačije", kazao je Božić u razgovoru za Klix.ba.