Ambiciozni planovi
41

Može li BiH postati nova destinacija za komercijalnu obuku kontrolora letenja?

Klix.ba
Kontrola letenja BiH
Kontrola letenja BiH
Na globalnom tržištu trenutno nedostaje oko 15.000 kontrolora letenja, a ta brojka će rasti s ekspanzijom zračnog saobraćaja. Regije poput Azije i Bliskog Istoka bilježe rast 5-7%, potaknut ubrzanom urbanizacijom i povećanom potražnjom za zračnim uslugama.

U Bosni i Hercegovini trenutno radi 139 certificiranih kontrolora letenja, dok dodatnih 25 kandidata prolazi kroz srednju fazu školovanja. Očekuje se da će do kraja 2025. godine, BiH dobiti novu generaciju kvalifikovanih kontrolora, spremnih da odgovore na potrebe domaćeg tržišta.

Planovi za razvoj tu ne prestaju, ističe direktor Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi BiH (BHANSA) Davorin Primorac.

Kontrola letenja BiH
Kontrola letenja BiH

"BHANSA planira uspostaviti suvremeni centar koji će nuditi jedinstvenu obuku kontrolora zračnog prometa, usklađenu s međunarodnim i europskim standardima. S fokusom na individualne potrebe i napredak svakog polaznika, u centru će se primjenjivati suvremene nastavne metode, uz visokostručne i iskusne instruktore i korištenje moderne tehnologije. Osim za naše potrebe, taj centar bi u značajnoj mjeri bio orijentisan i prema tržištu", ističe Primorac.

Školovanje kontolora letenja je dugotrajan proces, ističe stručnjak za civilno zrakoplovstvo Alen Šćurić iz Zagreba.

Kontrola letenja BiH
Kontrola letenja BiH

"Dakle, prvo je potrebna ozbiljna procjena kandidata i rigorozno testiranje kako bi se osiguralo da su kandidati dovoljno dobri za rad u kontroli leta, a pritom ogromna većina kandidata ne prođe. Od pet do 10% kandidata postane samostalni i dobri kontrolori letenja", objašnjava Šćurić.

Osnivanje školskog centra u BIH adekvatan je odgovor na izazove preotimanja visoko kvalificiranog kontrolorskog i inženjerskog osoblja od konkurenata i jasna mjera za zadržavanje radne snage i osiguravanje tržišne konkurentnosti, stava je Edin Forto, ministar komunikacija i prometa BiH. Kada je riječ o komercijalnoj obuci kontrolora letenja, ministar ističe da bi ovakav pristup omogućio Bosni i Hercegovini da ponudi rješenje za globalni deficit u ovoj profesiji.

Kontrola letenja BiH
Kontrola letenja BiH

"Niži troškovi obuke u poređenju s evropskim školskim centrima, uz zadržavanje visokog kvaliteta, mogu BiH učiniti atraktivnom destinacijom za strane polaznike. Uz posvećenost kvaliteti i napretku, izlazak BHANSA-e na svjetsko tržište može promovirati BiH u najboljem svjetlu, pokazujući da ona nije samo mjesto na karti, već i centar za izvrsnost u avijaciji. Mislim da bismo time ubrzali razvoj sektora zračnog saobraćaja u BiH, potaknuli ekonomski rast i nova zapošljavanja", kaže Forto.

Ovakav korak zahtijeva novi zakonski okvir, koji će omogućiti osnivanje privrednih društava unutar BHANSA-e.

"Osnivanje privrednih društava unutar Agencije je neophodno za pružanje ove usluge na komercijalnoj osnovi. Očekujem da će Parlamentarna skupština BiH razmatrati ove izmjene krajem ove ili početkom naredne godine", zaključio je Forto.