Nosi i balističke rakete
63

Bayraktar TB-2 je promijenio ratovanje, a u Zagrebu je predstavljen TB-3 koji je duplo sposobniji

Piše: Dean Džebić
Bespilotna letjelica TB-3 (Foto: D. Dž./Klix.ba)
ASELFLIR 500 predstavlja vrh optoelektronske industrije (Foto: D. Dž./Klix.ba)
Turska kompanija Baykar, koja je napravila proslavljeni dron Bayraktar TB-2, na sajmu ASDA 2025 u Zagrebu predstavila je njegovog nasljednika koji je dobio oznaku TB-3 i koji je privukao najveću pažnju kao nasljednik već uspješnog projekta.

Hrvatsko-turska bilateralna saradnja u oblasti odbrane bilježi sve značajnije uspjehe pri čemu je nabavka bespilotnih letjelica kompanije Baykar samo dodatno pozicionirala ovu kompaniju na Balkanskom poluotoku.

Kao jedan od najvećih štandova na Sajmu ASDA 2025 u Zagrebu, kompanija Baykar je tradicionalno privukla najveću pažnju predstavnika industrije, stranih armija i stručne javnosti.

Umanjeni prikazi prvog stealth bespilotnog aviona Kızılelma, novog Akincija, proslavljene TB-2 bespilotne letjelice te nove TB-3; predstavljaju vrh tehnološkog koplja današnje Turske.

Dio proizvodne palete Baykara
Dio proizvodne palete Baykara

Nova TB-3 platforma bi prema informacijama našeg sagovornika trebala biti gotovo pa dvostruko većih sposobnosti u odnosu na dokazani TB-3. U odnosu na TB-2 nova bespilotna letjelica TB-3 će imati sklopiva krila što znači da će biti rađena u dvije verzije, za ratnu mornaricu ali i kopnenu vojsku.

Samim tim, zbog razvoja mornaričke verzije TB-3 će trebati kraću pistu da bi poletio odnosno manje od 200 metara će mu biti potrebno da poleti. Ono što je posebno poboljšanje TB-3 jeste da će letjelica težine 1.800 kilograma sa rasponom krila od 14 metara biti sposobna autopilotom sletjeti i poletjeti neovisno o platformi.

S druge strane, dodatno je povećan bojevi teret pa će za razliku od četiri podvisne tačke koliko je imao TB-2, novi TB-3 moći nositi čak šest. Na podvisnim tačkama ispod krila moći će se nositi laserski, GPS ili inercijalno navođene rakete ali i podovi za elektronsko ratovanje.

Zbog toga je i korisni teret povećan dvostruko pa bi TB-3 trebala moći ponijeti 290 kilograma bojevog tereta. Za navođenje, nadzor i prikupljanje podataka TB-3 će nositi najnoviji optoelektronski sistem ASELFLIR 500.

ASELFLIR 500 predstavlja vrh optoelektronske industrije (Foto: D. Dž./Klix.ba)
ASELFLIR 500 predstavlja vrh optoelektronske industrije (Foto: D. Dž./Klix.ba)

Od svih tipova bojevog tereta, TB-3 će biti prva turska bespilotna sposobna lansirati balističke rakete IHA-123 dometa i do 190 kilometara. Međutim, najnovija pa i najrevolucionarnija sposobnost turskih bespilotnih letjelica TB-3 biti će interacija AESA radara koje imaju samo borbeni avioni.

I dalje nema lijeka za TB-2

Unatoč brojnim napisima da je u Ukrajini TB-2 "pročitan" i da je pronađen lijek za njegovu dominaciju u razaranju tačkastih ciljeva, iz kompanije tvrde da je još prije početka rata u Ukrajini započet razvoj protivmjera.

Generalno ono što treba istaći jeste da je Baykar uspio postati generator razvoja više kompanija, pa tako za TB, Akincija i Kizilelmu senzore i optoelektroniku radi Aselsan, rakete Roketsan dok avioniku, zmaj i prateću tehnologiju Baykar,

Tako je ASELSAN razvio sisteme za elektronsko ratovanje koji mogu biti integrisani na sve Baykarove platfome pri čemu njihova namjena može biti ofanzivna ali i defanzivna.

Kizilelma ove godine u turskoj vojsci

O bespilotnom avionu Kizilema tek će biti riječi, kako nas uvjeravaju iz kompanije njen razvoj se očekuje u dvije različite varijante.

Tako je planiran razvoj podzvučne i nadzvučne verzije koja će za razliku od vanjskih imati i unutrašnje tačke za montiranje bojevog tereta.

Besposadni stealth avion Kızılelma (Foto: D. Dž./Klix.ba)
Besposadni stealth avion Kızılelma (Foto: D. Dž./Klix.ba)

Kako ekskluzivno saznajemo, ove godine prvih 10 Kizilelma letjelica će preuzeti turska vojska čime započinje njena operativna upotreba.