"Galeb" se vraća
0

Brod koji je bio simbol Tita i Jugoslavije uskoro stiže u Rijeku: Bit će muzej, ali i ugostiteljski objekat

FENA/Klix.ba
Brod "Galeb" (Foto: Goran Kovačić/Pixsell)
Brod "Galeb" (Foto: Goran Kovačić/Pixsell)
Nakon pet godina, brod "Galeb" će se iz kraljevičkog brodogradilišta Dalmont, gdje se obnavljao, sljedeće sedmice otegliti do stalnog veza na Molo longu u riječkoj luci, potvrđeno je iz Grada Rijeke.

O postupku tegljenja dogovara se s Lučkom upravom, brodogradilištem Dalmont i Jadranskim pomorskim servisom, a tačan datum ovisi i o vremenskim uslovima, saopćili su.

Po dolasku broda na Molo longo, te nakon osiguranja priveza i ostalih neophodnih tehničkih radnji, na brodu će se nastaviti radovi opremanja muzejske postavke.

Brod - i muzej i ugostiteljski objekat 

Nesumnjivo će Galeb, privezan uz Molo longo u riječkoj luci, s pravom izazvati pažnju javnosti i prije svečanog otvorenja jer radi se o prvom hrvatskom brodu-muzeju koji će prikazivati bogatu, 87 godina dugu historiju broda, različite namjene koje je imao, nevjerovatne priče o njegovom stradavanju i spašavanju, potapanju i obnovama, stoji u priopćenju Grada Rijeke.

Brod
Brod "Galeb" (Foto: Nel Pavletic/Pixsell)

Brod "Galeb" je 2006. proglašen kulturnim dobrom, i u to vrijeme bio je u brodogradilištu "Viktor Lenac", pa je Grad Rijeka postao vlasnikom broda s namjerom da se spriječi njegovo daljnje propadanje zbog zanemarivanja dotadašnjeg vlasnika - nužni radovi su obavljeni u brodogradilištu "Viktor Lenac" da bi potom brod nekoliko godina proveo u riječkoj luci.

U riječkoj Gradskoj upravi je odlučeno da se "Galeb" u cijelosti obnovi - da u jednom dijelu bude muzejska postavka, a u drugom ugostiteljski dio sa smještajem. Za uređenje i prenamjenu "Galeba" oko 15 miliona eura.

Multimedijalni i interaktivna stalna postavka broda-muzeja sastojat će se od četiri osnovne tematske cjeline: historija broda RAMB III "Kiebitz" Galeb od 1938. do 1990. uz poveznice s historijom grada Rijeke u istom razdoblju, uloga Josipa Broza Tita i njegovih putovanja "Galebom" u razvoju Pokreta nesvrstanih, život na vojnom školskom brodu te prezentacija broda kao tehnološkog dostignuća, prenosi Hina.

Brod sa burnom historijom

Inače, brod "Galeb" bio je jedan od pomorskih simbola Jugoslavije, a historijat vuče još od 1936 .godine.

Njega je tada naručila italijanska kompanija iz Genove koja se bavila trgovinom agruma.

"Brod je tada dobio ime RAMB III. Kada je Italija objavila rat Velikoj Britaniji i Francuskoj, brod je korišten u ratne svrhe. Pored uloge pratećeg krstaša, RAMB III je dobio zadatak da prevozi meso za italijansku vojsku u Libiji. Dana 30. juna 1941. godine brod je bio u libijskoj luci Bengazi kada ga je u pramac pogodilo torpedo britanske podmornice HMS Triumph. Brod je pretrpio velika oštećenja i mogao je ploviti samo unatrag (krmom naprijed), nakon čega je otegljen preko 900 milja od Libije do Sicilije u brodogradilište San Marco u Trstu", piše Grad Rijeka.

Restauracija
Restauracija "Galeba" (Foto: Goran Kovačić/Pixsell)

Brod su 1943. godine zarobili Nijemci te su ga preimenovali u Kiebitz, a služio je za postavljanje mina u sjevernom Jadranu..

Godinu kasnije, saveznici su ga potopili, a 1948. godine brod je izvučen te je renoviran u Puli, a nakon čega je predat Jugoslavenskoj ratnoj mornarici kao školski brod.

Od tada, "Galeb" je naročito postao poznat po Titovim putovanjima, a predsjednik SFRJ je od 1953. godine ukupno 14 puta putovao ovim brodom te je posjetio 18 zemalja na tri kontinenta.

"Tokom posjete palubom Galeba prošli su brojni državnici, od engleskog premijera Winstona Churchilla, grčkog kralja Paula i kraljice Frederike do etiopskog cara Hailea Selassiea i marokanskog kralja Hasana II., te predsjednici nesvrstanih zemalja Gamal Abdel Nasser, Jawaharlal Sukarna, general Ahbud, Abud Nehru, Bourguiba, Sirimavo Bandaranaike, U Nu, Ne Win, Modivo Keita, Sekou Toure, nadbiskup Makarios, kao i predsjednik SSSR Nikita Hruščov", piše Grad Rijeka.

Početkom rata 1991. godine brod je prebačen iz Pule u crnogorsku luku Boka Kotorska, a tu je ostao sve do kraja devedesetih kada ga je kupio grčki brodovlasnik.

Grad Rijeka je brod vratio u svoje vlasništvo 2009. godine, a od tada su uloženi veliki napori za njegovu restauraciju.