DFC: Lažni nalozi na Twitteru u službi Vučića i srpsko-kineskog prijateljstva
Twitter je nedavno objavio da je s te mreže uklonjeno više hiljada naloga koji se koriste isključivo za promociju predsjednika Srbije Aleksandra Vučića i njegove stranke. Istraživanje DFC-a pokazalo je da veliki broj profila i dalje postoji, a ovaj put najviše su poslužili za promociju kineske pomoći Srbiji.
"Velika mreža provladinih 'bot' profila pisala je i veličala kinesku pomoć, ali i prijateljstvo između dviju zemalja i povećavala vidljivost objava ritvitovanjem", kazali su iz DFC-a.
Detaljnom analizom 30.000 tvitova utvrđeno je da su 21.572 objave došle s "bot" profila, a uviđeno je da postoje 1.124 unikatna profila te svrhe.
"Primarni zadatak široke mreže naloga bio je da veliča srpsko-kinesko prijateljstvo i značaj kineske pomoći u doba epidemije korona virusa. S druge strane, nije izostao ni sadržaj koji kritikuje EU i navodni izostanak pomoći", zaključeno je u DFC-u.
Njihova analiza pokazuje da se sadržaj tvitova može grupisati u tri kategorije narativa: Veličanje kineske pomoći i kinesko-srpskog prijateljstva, veličanje predsjednika Srbije i Vlade za dobro poduzete korake te izostanak pomoći Evropske unije.
Dva naloga s najvećim brojem tvitova o temi Kine i Srbije u mreži u okviru obrađenog uzorka bila su: @opancina_nevena sa 135 tvitova i @UDrskNYdBGfZzpA sa 138 tvitova, a sve 273 objave bili su ritvitovi. Dakle, nije bilo originalnog sadržaja.
"Od ukupno 21.572 objave s 'bot' profila, 18.422 odnosno 85,4% bili su ritvitovi, što je još jedna od ključnih odlika takvih naloga i mreža. To pokazuje da je cilj ustvari povećavanje dometa postojećeg sadržaja, a ne kreiranje novog i originalnog", rečeno je iz forenzičkog centra.
Twitter nalog @avucic "bot" profili spomenuli su od 3. marta do 3. aprila 11.346 puta, profil @anabrnabic pomenut je u 270 objava, dok je profil kineskog ambasadora u Srbiji @AmbChenBo spominjan 460 puta.
Spominjanje naloga je praćeno i velikim brojem hashtagova #vucic #brzejacebolje #celicnoprijateljstvo #srbija i "kina. Najzastupljeniji tag bio je #srbija sa 14.388 korištenja, zatim #vucic (13.057) i tag #kina koji je korišten u 4.909 objava.
U sadržaju tvitova se ističe da je predsjednik Srbije Vučić svojom politikom ojačao položaj Srbije u svijetu, pa joj zato pomažu Rusi i Kinezi, a navodi se da su čak i članovi kineske administracije bili prijatno iznenađeni konkretnim potezima i mjerama koje je Vlada Srbije preduzela u širenju opake zaraze.
Prema onome što je DFC upratio, mreža lažnih profila s ciljem promocije Aleksandra Vučića počela je rasti 2018. godine nakon što su započeti protesti "Jedan od pet miliona". Zaključili su da se nastavljaju lažne aktivnosti i nakon što je Twitter ukinuo brojne naloge, a detaljnu analizu možete pogledati ovdje.