Bilateralni odnosi
93

Donijet će u srbijansku avliju Rafale i nuklearku: Macronova posjeta Beogradu usljed litijske groznice

B. R.
Aleksandar Vučić i Emmanuel Macron (Foto: EPA-EFE)
Aleksandar Vučić i Emmanuel Macron (Foto: EPA-EFE)
Srbiju već mjesecima trese litijska groznica, a posljednjih dana se u ovoj zemlji sve više govori o još jednom kontroverznom energetskom projektu. Osim energije, aktuelna tema su i borbeni avioni Rafale.

Energija i borbeni avioni su u fokusu javnosti uoči dvodnevne posjete francuskog predsjednika Emmanuela Macrona Beogradu. Posjeta je zakazana za 29. i 30. august, kada će se Macron susresti sa srbijanskim predsjednikom Aleksandrom Vučićem. Ovo će biti druga Macronova posjeta Srbiji, koja je iz Jelisejske palate najavljena kao francuska podrška evropskom putu Srbije.

No, ta podrška nije bez kontrausluge. Naime, Macron i Vučić će, između ostalog, razgovarati o dvije vrlo značajne stvari. Jedna je izgradnja nuklearne elektrane u Srbiji, a druga je kupovina francuskih borbenih aviona Rafale - onih koje je nedavno kupila i Hrvatska.

Nuklearna energija je već izvjesno vrijeme stvar bilateralnih odnosa Srbije i Francuske. Naime, susjedi su u aprilu ove godine usvojili memorandum s Elektroprivredom Francuske o nuklearnoj energiji. Tada su iz Ministarstva rudarstva i energetike Srbije saopćili da se ovim memorandumom stvaraju uslovi za strateško partnerstvo u procjeni potencijala za razvoj nuklearnog civilnog programa u Srbiji.

Nakon toga je sve izglednije da će u ovoj državi biti ukinuta zakonska zabrana izgradnje nuklearnih elektrana, a koju su donijele vlasti socijalističke Jugoslavije poslije černobilske katastrofe 1986. godine.

Vučić duže vrijeme afirmativno govori o izgradnji nuklearne elektrane, a prema jednoj od procjena, izgradnja jednog ovakvog postrojenja, kapaciteta između 1.500 i 1.600 megavata, Srbiju bi koštala od 10 do 15 milijardi eura.

Druga važna tema o kojoj će razgovarati dva predsjednika jeste namjera Srbije da od Francuske kupi Rafale. Zapravo, ove dvije države već nekoliko godina pregovaraju o ovoj nabavci. Ako bi se posao i realizirao, to bi bila najveća potrošnja u historiji vojnog budžeta Srbije. Osim toga, susjedi bi od kompanije Airbus, čiji je suvlasnik upravo Francuska, mogli kupiti transportne helikoptere.

Nuklearka i borbeni avioni nisu jedini razlog zašto Macron ponovo dolazi u Beograd. Naime, podsjećamo da je Aerodrom Beograd nekoliko godina pod koncesijom koja je pripala francuskoj kompaniji Vinci. Nadalje, francuska kompanija Alstom gradi beogradski metro. Sve su to poslovi vrijedni milijarde eura.