Gdje se desila eksplozija
15

Argumenti za i protiv teorije da je Prigožinov avion oboren projektilom

B. H.
Tragovi na dijelu oborenog aviona (Foto: Twitter)
Tragovi na dijelu oborenog aviona (Foto: Twitter)
Nakon što su ruske službe potvrdile kako se u avionu koji se srušio na teritoriji ove zemlje nalazio i šef Wagnera Jevgenij Prigožin, pojavile su se teorije da bi avion mogao biti srušen.

Stanovnici Tverske oblasti snimili su pad aviona u kojem je trebao biti Jevgenij Prigožin. Jasno je da je pilot izgubio kontrolu i da je avion bio u slobodnom padu.

Pritom je, sudeći po zvuku, barem jedan motor nastavio raditi, iza aviona ostao je oblak dima. Neki dijelovi poput krila i repa su se raspali. Sve to jasno pokazuje da je padu prethodila eksplozija, piše nezavisni ruski medij Meduza u sažetoj analizi nesreće.

Ostaje samo jedno pitanje: je li do eksplozije došlo unutar aviona ili izvan njega, odnosno kao posljedica udara projektila.

Predstavnici ruske Federalne agencije za zračni promet tvrde da je u avionu došlo do eksplozije, što znači da nije oboren. Prema drugim izvorima, riječ je o raketi nekog od protuzračnih sistema.

Argumenti za pogodak projektilom

Na jednom od videa vidi se oblak koji podsjeća na trag protuzračnog projektila. Očevici na snimci govore o dvije eksplozije koje su prethodile nesreći. Ispaljivanje dviju raketa protuzračne odbrane na isti cilj standardna je praksa koja povećava vjerojatnost pogotka cilja.

Na pojedinim dijelovima aviona vidljivi su tragovi slični rupama nastalim udarom protuavionske rakete. No, rezolucija fotografije je niska, pa je nemoguće točno procijeniti prirodu tragova. Na olupini koja se odvojila od aviona nema tragova.

Postoje i argumenti u korist eksplozije iznutra

Prema Flightradar24, avion se popeo na visinu od 28.000 stopa (više od 8,5 kilometara) prije nego što se srušio. Ne mogu svi sistemi protuzračne odbrane oboriti avion na takvoj visini.

Stoga se odmah može odbaciti teorija da je avion napadnut mobilnim protuzračnim raketnim sistemima (koje bi teoretski mogli koristiti i diverzanti), pa čak i sistemima protuzračne obrane kratkog dometa.

Potreban je minimalno sistem srednjeg dometa (npr. Buk) koji bi trebao biti smješten blizu rute kojom avion leti.

Snažni projektili takvih sistema nanijeli bi puno ozbiljniju štetu avionu nego što se vidi na snimku: u slučaju udara projektila teškog 70 kilograma avion ove veličine vjerojatno bi se raspao na puno veći broj fragmenata.

Političke implikacije

Pitanje uzroka eksplozije ima očite političke implikacije. Ako je avion oboren protuzračnom raketom, tada će se moći nedvosmisleno govoriti o umiješanosti ruskih snaga sigurnosti.

Unutarnja eksplozija dopušta gotovo sve verzije i ne isključuje moguću upletenost ruskih vlasti.

Prema pravilima Međunarodne organizacije civilne avijacije (ICAO), nesreću mora istražiti lokalno ovlašteno tijelo, u slučaju Rusije Međunarodni avionski odbor, uz sudjelovanje proizvođača aviona Embraer SA iz Brazila.