Vlasnik Wagnera, Jevgenij Prigožin, je 20. maja stojeći na željezničkoj stanici u Bahmutu, koju su davno okupirali njegovi plaćenici, poručio da su potpuno zauzeli grad unutar njegovih administrativnih granica. Nekoliko sati kasnije, iznio je dokaze, dopunio je svoje obraćanje snimcima na kojima se zastave postavljaju na zgrade u različitim područjima grada.
Uz njih je priložena mapa iz koje proizilazi da su zastave istaknute u svim zapadnim regijama, osim u jednoj na jugozapadnom izlazu iz grada (prethodno poznatom zbog spomenika avionu MiG-17), koji Wagner nije kontrolirao do 19. maja. Prema riječima zamjenice ministra odbrane Ukrajine Anne Maljar, 20. maja Oružane snage Ukrajine nastavile su da drže pozicije u zgradama u "zoni aviona".
Rusko Ministarstvo odbrane, sa kojim Prigožin ima sukob, saopštilo je u noći 21. maja da je "oslobođenje Artemovska" (sovjetski naziv grada) završeno.
Povodom informacija o Bahmutu oglasio se i predsjednik Ukrajine Volodimir Zelenski koji je poručio da je malo ostalo od Bahmuta i da je grad gotovo u potpunosti uništen.
"Mislim da više nije pod kontrolom ukrajinskih snaga. Sada je Bahmut samo u našim srcima", rekao je Zelenski.
Da li je Wagner zauzeo cijeli Bahmut?
Ovo je vrlo vjerovatno. "Sporna" oblast se sastoji od svega desetak visokih zgrada, škola, vrtića i garaža na kraju Ulice Čajkovskog. Poljoprivredni prostor se nalazi preko puta. Zgrade i prostor između njih dobro su ojačale jedinice Oružanih snaga Ukrajine, koje su od kraja februara držale odbranu na tom području. Unatoč stalnim napadima i granatiranju, Wagner sve ovo vrijeme nije mogao probiti odbranu Oružanih snaga Ukrajine u ovim zgradama, piše Meduza.
Međutim, posljednjih dana situacija za branioce Bahmuta se drastično pogoršala. Od 18. maja, nakon pada ostalih dijelova grada, ostali su jedan na jedan sa Wagnerovcima i njihovom artiljerijom. Ako su ih ranije plaćenici napadali samo s istoka, sada su se približili području sa sjevera duž ulice Čajkovskog. Osim toga, braniocima "zone aviona" prijetilo je opkoljavanje u slučaju da Wagner zauzme poljoprivredno preduzeće prekoputa.
Dakle, ako se jedinice Oružanih snaga Ukrajine još nisu povukle iz posljednjeg područja koje su držale 20. maja, onda će to, najvjerovatnije, učiniti u narednim satima ili danima.
Pored simboličkog značaja (posljednja citadela "tvrđave Bahmut"), okrug ima i taktičku vrijednost. Visoke zgrade stoje na visokom brdu (stanovnici grada su ga zvali Bugor). Brdo se uzdiže iznad sela Ivanovskoje (Krasnoje), kroz koje prolazi autoput Bahmut-Konstantinovka. Upravo tim putem su Oružane snage Ukrajine posljednjih sedmica prebacivale pojačanje u Bahmut. Ako se ovo brdo zauzme, ukrajinskim vojnicima će biti izuzetno teško ponovo ući u Bahmut jer se sa njegove visine jako je pregledno područje skoro cijelog grada
Kako je ovaj kvart izgledao prije rata možete vidjeti na ovoj panorami (neke kuće, poput samog spomenika avionu, više ne postoje). U posljednjim kadrovima videa koji distribuira Prigožin, nalazi se scena podizanja zastave na zgradu koja liči na jedan od nebodera u blizini spomenika avionu, ali ugao i razaranja ne dozvoljavaju da se to utvrdi sa potpunom sigurnošću.
Koliko je važan mogući pad Bahmuta?
Od prvih dana bitke, sam Bahmut je imao uglavnom simbolično značenje. Grad se nalazi u blizini grebena brda koja čine prirodnu odbrambenu liniju i brda, a ne zgrade, pokrivaju sjever i centar Donbasa od potencijalne ofanzive ruskih oružanih snaga. Prije rata, Bahmut je bio važno transportno čvorište, ali nakon poraza ukrajinskih oružanih snaga u regiji Lugansk u ljeto, putevi kroz Bahmut su u osnovi izgubili značaj za odbranu.
Stekao se utisak da ima smisla braniti Bahmut, samo dok to ne zahtijeva uključivanje pretjeranih resursa. Inače bi bilo logičnije povući se na položaje na brdima udaljenim 10 kilometara. Međutim, nakon bolnog povlačenja iz Lisičanska i Severodonjecka u ljeto 2022. godine, ukrajinske vlasti su očito odlučile da ne smiju izgubiti još jedan grad.