Dočekali ih kao "smeće" a sada su nezamjenjivi: Legendarni transporter iz vijetnamskog rata u novom zenitu
Gotovo tri godine kasnije, ova transportna vozila su na frontu visoko cijenjena kao pouzdani "borbeni taksiji" sposobni da vojnike prevezu u žarišta borbi te pruže logističku podršku i medicinsku evakuaciju.
Razvoj transportera M113 započeo je krajem pedesetih godina prošlog stoljeća, a u Evropi su prvi put upotrijebljeni 1961. godine. U borbama su se prvi put našli godinu kasnije u službi vojske Južnog Vijetnama. Postepeno su postali najčešće korišteno vozilo američke vojske i do danas se koriste kao ambulantna vozila, za prevoz municije ili kao komandna vozila, izvještava list The Kyiv Post.
Ukrajina je od SAD-a i drugih zapadnih saveznika primila otprilike 250 različitih verzija transportera M113. Kada su ih prvi put počeli dobijati, ukrajinski vojnici su se žalili da su obučeni za borbena vozila Bradley, a dobili su samo ova "zastarjela" vozila. Međutim, nakon što su stari transporteri opremljeni čeličnim dijelovima dizajniranim da zaustave municiju većine protivoklopnih oružja, postali su nezamjenjiv dio ukrajinskog arsenala.
Vozač jednog od ovih transportera, Vitalij Kovalčuk, izjavio je u srijedu u videu objavljenom na Glasu Amerike da je od novembra 2022. u M113 preživio već nekoliko ruskih napada.
"Naša jedinica je bila potpuno opkoljena i morali smo pod jakom vatrom dovesti pojačanja. Prvo su pucali na nas iz lakog naoružanja, a onda su prednji dio vozila pogodili reaktivnim projektilom. Unutra je gorjelo, ali je vozilo, uprkos oštećenjima, nastavilo voziti. Bio sam zapanjen. Pritisnuo sam gas i vozilo je išlo naprijed. Bilo je kao čudo", ispričao je Kovalčuk.
Dvadesettrogodišnji artiljerac iz Kovalčukove posade, Oleksij Dmitrenko, izjavio je da su, uprkos njihovoj starosti, transporteri M113 i dalje bolji od sovjetskih borbenih vozila BMP-1 ili BMP-2.
"Za razliku od BMP-a, gdje su u većini slučajeva žrtve gotovo sigurne, M113 se dobro drži protiv direktnih i indirektnih udara i pruža bolju zaštitu za posadu i putnike", objasnio je Dmitrenko.