Tužnih pet dana
88

Iza nas je jedna od najtragičnijih sedmica u historiji avijacije: Četiri nesreće pokazale ranjivost industrije

Piše: B. H.
Foto: Reuters
Foto: Reuters
Sedmica koja završava 29. decembrom 2024. godine ostat će upisana u historiji kao jedna od najtragičnijih za globalnu avijaciju. U samo nekoliko dana, četiri velike avionske nesreće šokirale su svijet, ostavljajući za sobom brojne žrtve, političke tenzije i ozbiljne zabrinutosti za sigurnost u zraku.

Nesreće su se dogodile u razmaku od samo pet dana širom svijeta, od Kazahstana, preko Norveške i Kanade pa do najtragičnije nesreće u Južnoj Koreji.

Azerbaijan Airlines let 28243 (25. decembar 2024.)

Na Božić, avion azerbejdžanske aviokompanije pao je u blizini Aktaua u Kazahstanu nakon što je, prema izvještajima, pogođen ruskim protivzračnim sistemima dok je pokušavao sletjeti u Grozni, glavni grad Čečenije. Let J2-8243, na relaciji Baku–Grozni, skrenuo je sa rute nakon što je avion došao pod vatru, uz sumnju da su ruski sistemi protivzračne odbrane zamijenili civilni avion za prijetnju zbog elektronskog ometanja GPS-a.

Avion je nosio 67 putnika i članova posade, od kojih je 38 izgubilo živote. Među žrtvama su bili državljani Azerbejdžana, Rusije, Kazahstana i Kirgistana. Preživjelo je 29 osoba zahvaljujući herojskom naporu posade. Kapetan Igor Kshnyakin, kopilot Aleksandar Kalayaninov i stjuardesa Hokuma Alijeva posthumno su nagrađeni za hrabrost.

Pad aviona u Kazahstanu (Foto: Reuters)
Pad aviona u Kazahstanu (Foto: Reuters)

Incident je izazvao velike političke tenzije između Azerbejdžana i Rusije. Predsjednik Ilham Alijev optužio je Moskvu za pokušaj "prikrivanja istine" i zatražio od Rusije da preuzme punu odgovornost, kazni krivce i isplati odštetu. Ruski predsjednik Vladimir Putin izdao je izvinjenje, navodeći da je avion pogođen tokom operacija protiv ukrajinskih dronova, ali nije direktno priznao odgovornost.

KLM let 1204 (28. decembar 2024.)

Nizozemski KLM let, koji je prevozio 176 putnika i šest članova posade iz Norveške prema Nizozemskoj, doživio je incident tokom hitnog slijetanja u Sandefjord Torp zračnoj luci, 110 kilometara od Osla. Zbog kvara na hidrauličkom sistemu, avion je skrenuo s piste nakon slijetanja, zaustavivši se u travnatom području. Na svu sreću, nije bilo povrijeđenih, ali su putnici i posada evakuisani dok je pokrenuta istraga.

Ovo je bio treći ozbiljan incident u manje od 24 sata, što je dodatno povećalo zabrinutost za sigurnost aviosaobraćaja u tom periodu.

Pal Airlines let 2259 (28. decembar 2024.)

Avion Pal Airlinesa iz Kanada, na letu iz St. John'sa ka Halifaxu, doživio je incident tokom slijetanja zbog problema sa stajnim trapom. Jedan od točkova nije se pravilno spustio, što je izazvalo da avion klizne po pisti pod uglom od 20 stepeni. Tom prilikom zapalio se motor, ali zahvaljujući brzoj reakciji posade i hitnih službi, svi putnici i članovi posade su sigurno evakuisani.

Nakon nesreće, jedan od putnika, Nikki Valentine, izjavila je: "Bilo je zastrašujuće čuti zvuk nalik sudaru dok se avion naginjao i motor strugao po pisti." Incident je izazvao privremenu obustavu letova u Halifaxu, ali na svu sreću, nije bilo povrijeđenih.

Jeju Air let 2216 (29. decembar 2024.)

Najtragičniji događaj sedmice dogodio se u Južnoj Koreji, gdje je avion Jeju Aira pao tokom slijetanja u Muanu. Let 7C2216, koji je prevozio 181 osobu iz Bangkoka, sudario se s aerodromskim zidom nakon što je, prema preliminarnim podacima, doživio mehanički kvar uzrokovan sudarom s pticom.

Avion je pokušavao sletjeti u teškim vremenskim uvjetima kada je posada prijavila mogući udar ptice u desno krilo, zbog čega su ga kontrolori leta preusmjerili na drugi pravac slijetanja. Uprkos naporima pilota, avion je pri slijetanju dotaknuo pistu bez aktiviranog stajnog trapa, klizao velikom brzinom i udario u zid aerodroma. Uslijedile su snažne eksplozije koje su progutale većinu aviona u plamen.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

U nesreći je život izgubilo 179 ljudi, uključujući petoro djece, dok su samo dva člana posade preživjela. Jedan od preživjelih, stjuard, pronađen je u repnom dijelu aviona i trenutno se nalazi u teškom stanju. Ovo je najteža avionska nesreća u historiji Južne Koreje.

Brojni svjedoci opisali su prizor kao užasavajući. Jedan putnik koji je neposredno prije nesreće poslao poruku rođaku napisao je: „Ptica je zaglavila u krilu, ne možemo sletjeti“. Lokalni stanovnici koji su se zatekli u blizini aerodroma izjavili su da su čuli „snažnu eksploziju i seriju detonacija“ dok se avion sudarao sa zidom i gorio.

Više od 1.500 spasilačkih radnika, uključujući vatrogasce i policiju, učestvovalo je u akciji spašavanja i potrage. Uprkos teškim uvjetima, pronađeno je više od 88 tijela, dok se identifikacija preostalih nastavlja. Porodice poginulih okupile su se na aerodromu, gdje su postavljeni šatori za privatno opraštanje. Zvukovi plača odjekivali su terminalom dok su zvaničnici čitali imena žrtava.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

Vlada Južne Koreje proglasila je sedmodnevni period žalosti. Domaće i međunarodne aviokompanije izrazile su sućut, dok je proizvođač aviona Boeing najavio punu saradnju u istrazi. Ova tragedija ukazala je na ozbiljnost potencijalnih posljedica sudara s pticama, ali i na važnost dodatne obuke pilota u upravljanju kriznim situacijama.

Četiri incidenta, od kojih su dva završila s velikim brojem žrtava, ostavila su avijacijsku industriju u šoku. Dok porodice oplakuju svoje najmilije, avijacijske vlasti širom svijeta analiziraju svaki aspekt nesreća kako bi se spriječili slični događaji u budućnosti.

Ova tragična sedmica bit će podsjetnik na važnost sigurnosti u aviosaobraćaju i neophodnost stalnih unapređenja tehnologije i procedura.