Grad prodisao
49

Kako je Pariz riješio problem zagađenosti zraka: Par mjera je sve promijenilo

Piše: F. H.
Foto: Washington Post
Foto: Washington Post
U proteklih 20 godina Pariz je doživio veliku fizičku transformaciju, zamjenjujući automobilske arterije biciklističkim stazama, dodajući zelene površine i ukidajući 50.000 parkirnih mjesta, rezultati ovoga se sada vidi u kvaliteti zraka najromantičnijeg grada Evrope.

Airparif, nezavisna grupa koja prati kvalitetu zraka u regiji glavnog grada Francuske, rekla je ove sedmice da su se razine finih čestica (PM 2,5) smanjile za 55 posto od 2005. godine, dok su razine dušikovog dioksida pale za 50 posto.

Foto: Washington Post
Foto: Washington Post

To je pripisalo "propisima i javnim politikama", uključujući korake za ograničavanje prometa i zabranu vozila koja najviše zagađuju okoliš.

Foto: Washington Post
Foto: Washington Post

Toplinske karte onečišćenja zraka pokazuju razine od prije 20 godina kao pulsirajuće crveno, gotovo svako susjedstvo iznad ograničenja Evropske unije za nitrogen-dioksid, koji je rezultat izgaranja fosilnih goriva. Do 2023. crvena zona smanjila se samo na mrežu finih linija po gradu i oko njega, koje predstavljaju najprometnije ceste i autoceste.

Promjena pokazuje kako ambiciozno donošenje politika može direktno poboljšati zdravlje u velikim gradovima. Zagađenje zraka zdravstveni stručnjaci često opisuju kao tihog ubicu. PM 2,5 i nitrogen dioksid povezani su s velikim zdravstvenim problemima, uključujući srčane udare, rak pluća, bronhitis i astmu.

Foto: Washington Post
Foto: Washington Post

Pariz od 2014. vodi gradonačelnica Anne Hidalgo, socijalistkinja koja se zalagala za mnoge zelene politike i opisala svoju želju za "Parizom koji diše, Parizom u kojem je ugodnije živjeti".

Njeni su prijedlozi naišli na odbijanje, od desno orijentiranih političara, udruge vlasnika automobila i putnika iz predgrađa, koji kažu da im ciljanje na automobile otežava život.

No prošlog su mjeseca Parižani na referendumu izglasali da se dodatnih 500 ulica prepusti pješacima. Godinu dana ranije, Pariz je oštro povećao naknade za parkiranje za SUV-ove, prisiljavajući vozače da plate tri puta više nego što bi plaćali za manje automobile. Grad je također pretvorio obalu Seine iz prometne arterije u pješačku zonu i zabranio većinu automobilskog prometa na trgovačkoj ulici Rue de Rivoli.

Carlos Moreno, profesor na Univerzitetu Paris 1 Panthéon-Sorbonne i bivši gradski savjetnik, rekao je da je glavni grad Francuske razvio "urbanu politiku temeljenu na dobrobiti".