Kako ruska vojska može izgubiti na desetine aviona, a da ukrajinski F-16 ne ispale ni projektil
Institut RAND analizirao je aktuelno stanje unutar ruske avijacije te su se posebno osvrnuli na broj aviona koje Rusi imaju u svom arsenalu.
"Ruska avijacija imala je oko 900 "taktičkih" aviona (višenamjenskih, borbenih ili jurišnih) prije invazije na Ukrajinu u februaru 2022. godine. Iz onoga što je poznato, isključivo na osnovu ruskih potvrda, izgubili su oko 80 takvih aviona kao rezultat djelovanja ukrajinske protivzračne odbrane ili jednostavno kao rezultat nesreća. Prema proračunima inžinjera koji rade za institut RAND, Rusija je već izgubila između 27-57 aviona samo kao rezultat iscrpljenih letačkih resursa s obzirom na to da su avioni prekomjerno korišteni u misijama u Ukrajini", pojašnjava se.
Upravo bi broj sati leta mogao predstavljati ključni problem za rusku avijaciju.
"U osnovi, sati leta diktiraju kako vojni stratezi planiraju raspored misija koje takva letjelica treba da obavlja. Međutim, pojava F-16 aviona u Ukrajini primorat će ruske stratege da naprave nove proračune. Da bi se suprotstavili F-16 avionima, Rusi će morati da lete sa više aviona i to duži period. To znači više troškova i automatski brže trošenje resursa", objašnjava se.
Kada ukrajinski avioni F-16 postanu operativni, cjelokupna odbrana doživjet će transformaciju na mnogo veći nivo.
"Dakle u prvoj fazi F-16 avioni morat će osigurati prevlast Ukrajine u zraku. Jednostavno rečeno. Vi možete letjeti, a neprijatelj ne može letjeti. Svaki ruski avion koji poleti ili uđe u ukrajinski zračni prostor bio bi presretnut. Vatrena podrška kopnenih trupa omogućava vam da udarite duboku u neprijateljsku teritoriju, omogućava vam da lansirate krstareće rakete. Od tog trenutka, mnogi sistemi oružja donirani Ukrajini imat će visoku efikasnost", rekao je rumunski vojni eskpert Sandu-Valentin Mateiu.
Kada se govori o ruskoj avijaciji, stručnjaci ističu kako je ona modernizovana, ali da je upravo broj sati leta za brojne avione najveći problem.
"Rusija ima moderne avione Su-35, Su-30 SM, modernizovane čak i zapadnim dijelovima. Međutim, ključno pitanje je koliko je 'sati života' ostalo u tim avionima i koliko dugo još mogu da se drže u zraku prije nego što postanu opasnost i za sopstvene pilote. Moderni ruski avioni, koji prema podacima čine oko 50 posto ukupne flote, imaju između 3.500 i 6.000 sati leta", navodi se u analizi.
S druge strane, avioni iz perioda Sovjetskog Saveza, već su, trgovačkim rječnikom rečeno, pri isteku roka trajanja.
"Nasuprot tome, avioni iz sovjetskog doba imali su fabričko ograničenje od 2.000 do 3.500 sati leta. Čak i ako su neki avioni, poput Mig-31 prošli kroz modernizaciju, oni se približavaju svom kraju. Prema RAND-u, avioni iz sovjetske ere, a u to spadaju jurišni avioni Su-24 i Su-25, lovci Su-27 i MiG-29 i dalje imaju, u najboljem slučaju, između 500 i 1.000 sati leta", zaključuje se.
Nizozemska i Danska su najavili kako će Ukrajini isporučiti F-16 avione, a prvih šest bi trebalo biti isporučeno početkom naredne godine. Ipak, Ukrajinci su svjesni kako sama isporuka ne garantuje ništa te da je za upotrebu aviona potrebno mnogo više.
"Ukrajinski piloti su započeli obuku na borbenim avionima F-16. Važno je utvrditi kakvo će oružje F-16 nositi. Bez radara avion 'ne vidi', a bez mitraljeza, projektila i granata nije oružje, već samo nosač", rekao je ministar odbrane Ukrajine Oleksij Reznikov.