Kako su Elon Musk i Donald Trump ušli u "đavolji pakt" i stavili svoje velike razlike na stranu
Po nekoj uobičajnoj logici, Trump i Musk ne bi trebali biti saveznici. Musk je svoje bogatstvo izgradio gradeći kompaniju Tesla, koja je prva počela s ozbiljnijom proizvodnjom električnih automobila.
S druge strane, Trump je otvoreno govorio o tome da će "industrija električnih automobila propasti", te je to čak i koristio u kampanji protiv Joea Bidena, a sada i Kamale Harris. Tada je govorio da oni žele "natjerati Amerikance da voze električna vozila", te da to nikada neće uspjeti.
Od kritičara do partnera u kampanji
Pri tome, Musk je u više navrata kritikovao Trumpa. Tako ga je nazvao "svjetskim šampionom sr**a" (world champion of bullshit, engl.) u razgovoru sa svojim biografom Walterom Isaacsonom, a kada ga je upoznao 2016. godine, rekao je da je "luđak."
Ipak, bez obzira na ogromne razlike između ova dva milijardera, danas Musk i Trump stoje na istoj političkoj strani, a vlasnik Tesle izrazito aktivno učestvuje u kampanji bivšeg predsjednika SAD-a.
Musk se često pojavljuje na Trumpovim skupovima, a osnovao je i lobističku grupu "America", koja je skupila desetine miliona dolara za njegovu kampanju. Ključno pitanje je, imajući u vidu njihovu historiju, šta je Muskov interes?
Muskova "tanka koža" ne trpi kritike
Milijarder iz Južne Afrike je dugo vremena bio "ljubimac" Demokratske stranke, ali se sve promijenilo u novembru 2021. godine. Tada je Biden pohvalio predsjednika firme General Motors kao "lidera u proizvodnji električnih automobila", iako je Tesla proizvodila dvije trećine svih vozila ovog tipa u SAD-u.
Očigledno je Bidenov komentar, uz to da Musk nije bio pozvan u Bijelu kuću kada je administracija američkog predsjednika najavila ambiciozni plan o otvaranju punionica za električna vozila vrijedan 7.5 milijardi dolara, milijardera poslao pravo u ruke Trumpa, kojem čak i prijateljstvo s Muskom nije promijenio stav prema električnim automobilima.
Trump je već najavio da će ukinuti federalnu subvenciju od 7.500 dolara za kupovinu električnih automobila, što ide protiv interesa Muska kao vlasnika najvećeg proizvođača vozila ovog tipa. Ipak, druga Trumpova najava apsolutno ide u korist Muska, što je i najveći interes južnoafričkog milijardera.
Tarife Kini kao indirektna pomoć Tesli
Bivši predsjednik SAD-a je obećao da će, ako osvoji izbore u novembru, povećati tarife na kineska električna vozila na "1.000 posto", a koje trenutno iznose 100 posto, prema odluci Bidenove administracije. Inače, te tarife je u američki zakon unijela Trumpova administracija, a originalno je iznosila 25 posto.
Direktan udar na Muskovu najveću konkurenciju, imajući u vidu da američki proizvođači automobila još značajno zaostaju za Teslom, trebao bi biti dovoljan znak za vlasnika ove firme da u potpunosti stane iza kampanje Trumpa.
Pri tome, Trumpu apsolutno odgovara bilo ko od poznatijih osoba koji će otvoreno stati na njegovu stranu. Demokrate već tradicionalno uživaju javnu podršku brojnih poznatih ličnosti, a kada jedna od najpoznatijih osoba na svijetu stane na stranu republikanca, oni će to znati prihvatiti i iskoristiti.
Musk je očigledno shvatio da Trumpova retorika i njegove akcije nisu uvijek usklađeni. Trump će aktivno govoriti o "umiranju" industrije električnih automobila, ali će svojim potezima direktno i pozitivno utjecati na Muskovu firmu, zbog čega vrijedi "istrpiti" ono što on govori.
Naravno, veliki faktor u Muskovoj podršci Trumpu je i njegov lični problem s Bidenovom administracijom, kao i činjenica da je, od kupovine Twittera (danas X), Musk postao česta meta medija u SAD-u, za koje on smatra da se stavljaju na stranu Demokratske stranke.
Koliko će Musk biti prevaga za Trumpa, ostaje da se vidi, uzimajući u obzir da ne postoji koncezus u američkom društvu o tome šta predstavlja vlasnik Tesle.
Ipak, jasno je da jedan interes, zajedno s procjenom da Musk očigledno pamti kako se ko od političara odnosi prema njemu, može spojiti čak i nespojivo - lidera industrije i čovjeka koji želi da vidi njenu smrt.