Priča o asfaltu: Zašto su biciklističke staze u Nizozemskoj crvene
Boja je ključna kako bi se utjecalo ponašanje biciklista i ostalih učesnika u saobraćaju. Između ostalog, crvenom se ističe biciklistička staza u odnosu na ostali saobraćajni prostor, prvenstveno onaj koji je namijenjen za motorna vozila. Uprkos tome što crvena dominira nizozemskom biciklističkom infrastrukturom, to nije nešto što je zakonski obavezujuće. Gradovi širom svijeta prihvataju ovu nizozemsku praksu.
Zašto je nizozemska biciklistička infrastruktura crvena
Prije svega, važno je u obzir uzeti pitanja koja postavljaju planeri kada planiraju biciklističku infrastrukturu. Odgovori na ovo pitanje su dati i u knjizi "Crow: Design Manual for Bicycle Traffic". Zapravo je riječ o vodiču iz 1993. godine, a revidiran je 2006. Ovaj vodič je 2016. objavljen i na engleskom, a u njemu su dati opći principi za projektovanje biciklističkih staza. Cilj je doći do najboljih rješenja za biciklističku infrastrukturu.
Zašto je boja toliko važna
Crvena je zapravo objašnjenje učesnicima u saobraćaju. Njome se ističe biciklistička staza uz saobraćajnicu, da biciklisti imaju prednost na raskrsnici i da je riječ o prostoru isključivo namijenjenom za bicikliste. Na ovaj način se povećava sigurnost biciklista, ali i ostalih učesnika u saobraćaju.
Kako se došlo do crvene
Nizozemska je 1977. željela započeti testiranje namjenskih biciklističkih staza, a odlučeno je da se testiranje provede u gradu Tilburgu. Gradska vlast je iz dva razloga željela da koristi jednu boju. Jedan razlog je popularizacija korištenja biciklističkih staza, a drugi je unifikacija biciklističke infrastrukture.
Staze su 70-ih godina prošlog stoljeća uglavnom građene od pločica, koje su u Nizozemskoj bile crne, žute ili crvene. Tilburg je sasvim slučajno izabrao crvenu boju. Zapravo, nije u potpunosti poznato zašto je izabrao ovu boju. Jedan od mogućih razloga jeste da su crvene pločice u tome vrijeme bile najdostupnije i najjeftinije.
S obzirom na građevinske materijale koji se koriste u Nizozemskoj, ovo nije iznenađujuće. Naime, Nizozemska, koja je na delti rijeka, među kojima su Ijssel, Rajna i Waal, ima mnogo naslaga gline, što je dovelo do toga da se koriste crveni građevinski materijali.
Za proizvodnju opeke u Nizozemskoj zaslužni su Rimljani. No, pretpostavlja se da engleska riječ za ciglu "brick" ima nizozemsko porijeklo, a cigla je sinonim za nizozemsku arhitekturu. Crvene pločice se i danas koriste, ali tamo gdje brzina bicikla mora biti mala iz sigurnosnih razloga.
Naime, prilikom kretanja svih učesnika u saobraćaju preko pločica stvaraju se vibracije, čime se učesnici u saobraćaju podstiču da uspore. Osim toga, s obzirom na to da je riječ o modularnim pločicama, lakše ih je održavati onda kada je potrebno pristupiti podzemnim instalacijama.
No, asfalt je 90-ih godina postao lako dostupan i poželjan materijal za izgradnju većine biciklističkih staza, i to zbog veće nosivosti, udobnosti u vožnji i smanjenog rizika od oštećenja od vegetacije. Osim toga, u asfalt je moguće dodavati pigment bilo koje boje.
Dodavanjem pigmenta boje u asfalt, tj. bojenjem asfalta se povećava njegova cijena za gotovo 40 posto u odnosu na uobičajeni crni asfalt. Međutim, ako je obojen samo gornji sloj asfalta (dva centimetra), cijena je veća u rasponu od 10 do 20 posto.
Proizvodnjom obojenog asfalta bavi se kompanija Ventraco, čiji je osnivač Jeroen Venema koji je ukazao da je za najbolje i najdugotrajnije rezultate ključna ravnoteža između pigmenta, bitumena, punila i dr. Uprkos dodatnim troškovima, a s obzirom na vijek trajanja od 20 do 25 godina, obojeni asfalt je isplativiji u odnosu na puko farbanje asfalta nakon njegovog nanošenja na tlo.
Razlog zašto je to tako jeste što je to kratkoročno rješenje koje zbog svoje niske izdržljivosti nije prikladno za nizozemsku klimu i zbog velikog opterećenja koje stvaraju vozila. Dakle, boja kroz godine blijedi.
Da li je crvena najbolja za biciklističku infrastrukturu
Prema spomenutom vodiču, ljudi imaju pozitivniji odnos prema biciklističkoj infrastrukturi ako je ona označena bojom. Tome svjedoči i Tilburg, kao i mnogi drugi gradovi širom svijeta. Drugi faktor jeste da su crvene pločice kroz nizozemsku historiju bile dostupnije i jeftinije. Ista je stvar sa ciglama koje su korištene za izgradnju stambenih građevina širom zemlje.
Nizozemska ima i komisiju (Wlstandscommissie) koja je odgovorna da osigura da su sve nove konstrukcije i modifikacije u skladu s rigoroznim standardima, piše portal Dutch Cycling Embassy.