Šta nakon rata
63

Sirijski Aleviti i drugi lojalisti potreseni nakon pada Assada, ohrabruje ih da nije bilo nasilja

Piše: F. H.
Slavlje Sirijaca u Turskoj (Foto: Reuters)
Slavlje Sirijaca u Turskoj (Foto: Reuters)
Zbunjenost i strah zahvatili su alevitsku sektu Bashara al-Assada i druge lojalističke zajednice od njegova pada, a mnogi su se pitali kako je kolaps bio tako brz nakon što je toliko njihovih članova umrlo da bi on ostao na vlasti.

Lojalisti su s osjećajem rezignacije govorili o propasti njegove 24-godišnje vladavine i s njom, kraju desetljeća vladavine manjinskih alevita, ogranka šijitskog islama, u većinski sunitskoj Siriji.

Assadov rodni grad Qardaha, dom mauzoleja njegovom ocu, Hafezu, dugi niz godina bio je domaćin neprekidnih pogreba zbog broja lojalnih boraca koji su umirali da ga odbrane, kažu mještani.

Reuters je razgovarao s četiri osobe u alevitskom središtu između obalnog grada Tartousa i Latakije nekoliko sati nakon što je Assad svrgnut. Jedan, Mohsen, rekao je da je bio zbunjen kako je sirijska vojska odustala, a da nije pozvala ni dodatne rezerve iz Assadove glavne baze za podršku.

"Pouzdano znam da je bilo mnogo ljudi koji bi bili voljni boriti se da ih je pozvao predsjednik, ali to se nije dogodilo. Umjesto toga, posvuda vidimo povlačenja. To je čudno", kazao je.

Rekao je da su stanovnici alevitskih sela u blizini obale uspostavili neformalne sigurnosne mjere, s kontrolnim punktovima u selima za nadzor tko ulazi i izlazi.

Protesti su izbili u većinski alevitskoj Latakiji i u Tartusu, a stanovnici su srušili kipove Hafeza al-Assada, koji je vladao Sirijom od 1971. do svoje smrti 2000., i skandirali slogane protiv Assada.

Alevitski stanovnik obale koji je svjedočio demonstracijama, govoreći pod uvjetom anonimnosti, rekao je da ih je zadivila mirna priroda prosvjeda i rekao da je dosad bilo malo sektaških napetosti oko tog pitanja.

"Ako ovako nastavi, nema razloga za zabrinutost, to bi značilo da ne idemo prema modelu Libije i da sve ono čega su nam govorili da se bojimo nije istina", kazao je.

Nakon što su preuzeli Homs, pobunjenici su pretražili vladine urede i sigurnosne službe u gradu, ali nisu uništili imovinu, rekli su stanovnici, dodajući da su stanovnici reagirali s osjećajem olakšanja.

Stanovnici alevitske četvrti Zahraa u Homsu objavili su saopćenje a u kojem kažu da će ostati u svojim domovima i da su protiv bilo kakvog nasilja, pozivajući pobunjenike da se ponašaju odgovorno kao i u drugim područjima gdje su naišli na manjine. Također su rekli da je svako ko se opire pobunjenicima djelovao na svoju ruku.

Pobunjenici gotovo da nisu ušli u alevitsku četvrt, rekli su stanovnici.

Aleviti, sekta kojoj pripadaju Assad i većina visokih vojnih oficira, uvelike su podržavali Assadovu kampanju za slamanje pobune predvođene sunitima protiv njegove vladavine tokom građanskog rata.

Najžešći provoditelji slamanja često su bili takozvani Shabbiha, brutalne sektaške milicije izvučene iz alevitske zajednice.

U nedjelju je treći Sirijac alevit koji je razgovarao s Reutersom rekao da je način na koji su pobunjenici do sada djelovali, posebice u Homsu, gradu s velikom alevitskom populacijom, smanjio zabrinutost mnogih u regiji da će se suočiti s masakrima dok režim dugo održavao.

"Sada je jasno da postoji odluka da se ne borimo. Vojska je u biti položila svoje oružje i povukla se i imate neke lokalne odbore za odbranu u selima. Mislim da ćemo vidjeti probleme samo ako bude napada na zajednicu, znate da postoje strani borci i neki tvrdolinijaši koji su zastrašujući u svojim stavovima. Ali ako nastave ovako, ako nova vlada bude odgovorna, mi ćemo biti moći izbjeći krvoproliće", rekao je treći Sirijac alevit.

Na početku rata u Siriji, mnogi Aleviti kažu da su osjećali da nemaju izbora nego podržati Assada, bojeći se osvetničkog pokolja zbog vjerske pripadnosti predsjedniku dok je pobuna postajala sve više sektaška.

Vjeruje se da aleviti čine oko 10 posto od 23 miliona stanovništva, sunitski muslimani oko 70 posto, a postoje značajne zajednice kršćana, Kurda, Druza i drugih vjerskih ili etničkih manjina.