Trump kreće u trku s Kinezima, F-47 je vjerovatno posljednji američki lovac kojim će upravljati pilot

Preleti kineskih aviona šeste generacije zabilježeni u Kini početkom ove godine natjerali su Pentagon da doda gas.
I Trump je dodao gas današnjom potvrdom da će novi avion šeste generacije za zračnu dominaciju biti Boeingov F-47.
Ratno zrakoplovstvo SAD-a godinama muke muči sa usvajanjem programa aviona šeste generacije dok odluke o zvaničnom otpisivanju F-22 Raptora i dalje nema. Historija će zabilježiti da će slavni Raptor otići u historiju kao najnapredniji i nikad u stvarnoj borbi iskušani avion.
Iza tog aviona će ostati priča o tome kako ga je francuski Rafale u dogfight treningu nadjačao ali i da je uništio famozni kineski dron.
Novi avion će za razliku od Raptora biti kompromis dva vodeća stava u Ratnom zrakoplovstvu SAD-a, a to je zadovoljiti one koji žele letjelice kojima upravljaju operateri i one koji žele letjelice koje voze piloti.
Na temelju tog kompromisa kreiran je program NGAD odnosno program novog aviona za zračnu dominaciju.
Izazovi za projekat
Prema usvojenom konceptu, za kojeg Trump kaže da ga u tajnosti testiraju već pet godina, novi avion F-47 bi trebao biti nešto neočekivano.
Detalji su skromni, ali i umjetnički prikaz pokazuje nešto novo, a to su kanardi koji su ugrađeni na prednjem dijelu aviona. Ugradnja kanarda odnosno horizontalnih stabilizatora dosad nije operativno zaživjela u američkom zrakoplovstvu.
Ovi pod uglom zakrivljeni kanardi kao dodatne upravljive površine svojstveniji su evropskim lovcima koji zbog njih imaju poboljšane manevarske sposobnosti.
Međutim, ukoliko kanardi povećaju manevarsku sposobnost, finansijska ograničenost, ali i odabir Boeinga za izvođača bi moglo povećati rizike. Iako će u narednim danima Trump potpisati ukaz kojim će projekat F-47 dobiti dodatnih 20 milijardi dolara za razvoj, ministar odbrane Pete Hegseth je najavio rezove od osam posto vojnog budžeta.
S druge strane odabir Boeinga za sobom nosi brojne izazove jer se ta kompanija nalazi u najtežem trenutku od svog formiranja. Otkazi se dijele, brojne nesreće na civilnoj liniji aviona, kašnjenja sa isporukom nurudžbi kako za vojsku tako i za civilne kompanije.
Dobijanje ovog projekta za Boeing neće značiti samo pritisak Donalda Trumpa koji u 2030. godini želi operativnost programa NGAD, već i pritisak Elona Muska koji predvodi narativ potrebe prelaska na bespilotne platforme.
Upravo zbog toga bi F-47 koji je brojnu oznaku dobio kao omaž 47. američkom predsjedniku mora biti jeftiniji razvoja od F-22, uparen sa bespilotnim letjelicama, ali i prilagodljiv za zračnu dominaciju u Aziji.