U zadnji trenutak
0

UN uklonio milion barela nafte sa tankera kod obale Jemena, spriječena ekološka katastrofa

F. H.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Iskrcavanje više od milion barela nafte iz starog tankera usidrenog uz obalu ratom razorenog Jemena je završeno, čime je izbjegnuta ekološka katastrofa, saopćio je UN.

U izjavi od petka, Farhan Haq, zamjenik glasnogovornika generalnog sekretata UN-a Antonia Guterresa, rekao je da je operacija spriječila "monumentalnu ekološku i humanitarnu katastrofu".

Međunarodni tim počeo je 25. jula isisavati naftu iz trošnog tankera poznate kao FSO Safer. Gotovo sva nafta sada je na zamjenskom tankeru pod nazivom MOST Yemen.

Prije prijenosa Safer, koji je Jemen koristio kao plutajuće skladište i postrojenje za istovar, držao je četiri puta više nafte nego što je proliveno u katastrofi Exxon Valdez 1989. kod Aljaske, jednoj od najgorih svjetskih ekoloških katastrofa, prema UN-u.

Međunarodne organizacije i grupe za ljudska prava godinama su upozoravale na mogućnost izlijevanja ili eksplozije tankera koji nije održavan i oštetio je cijevi i morsku vodu u motornom odjeljku.

"Danas možemo reći da su Ujedinjeni narodi i iznimno široka skupina partnera uspjeli spriječiti najgori mogući scenarij katastrofalnog izlijevanja nafte u Crvenom moru", rekao je David Gressly, humanitarni koordinator UN-a u Jemenu.

Usidren je šest kilometara od jemenskih luka Hodeida i Ras Issa na zapadnom Crvenom moru, strateškog područja koje kontroliraju Huti pobunjenici koje podržava Iran i koji su u ratu s međunarodno priznatom jemenskom vladom.

Zaraćene strane optuživale su jedna drugu za blokiranje operacije spašavanja za uklanjanje nafte sve dok inicijativa pod vodstvom UN-a nije uspjela pristupiti brodu i prikupiti novac od međunarodnih donatora.

Prijenos označava veliku prekretnicu u planu koji zahtijeva dodatna sredstva za transport nafte i premještanje Safera. UN je rekao da je mala količina nafte ostala unutar trupa Safera i da tim za spašavanje treba instalirati siguran sistema za pristajanje zamjenskog tankera u dubokoj vodi.

"Izvađeno je što je više moguće od 1,14 miliona barela. Međutim, manje od 2 posto izvornog naftnog tereta ostaje pomiješano sa sedimentom koji će biti uklonjen tokom završnog čišćenja Safera", naveli su iz UN-a.

Gressly je novinarima UN-a na videokonferenciji za novinare iz Jemena rekao da će se tokom faze čišćenja primijeniti ispiranje morskom vodom "kako bi se izvuklo što je više moguće tekuće nafte", a sediment pomiješan s naftom bi se zatim uklonio u drugoj luci. Nejasno je koliko će ta sljedeća faza trajati.

SAD je pozdravio vijest o uspjehu operacije i pozvao druge zemlje da doprinesu da se posao izvede do kraja.

"UN-u hitno treba financijska podrška međunarodne zajednice i privatnog sektora kako bi se popunio preostalih 22 miliona dolara potrebnih za dovršetak posla i rješavanje svih preostalih prijetnji okolišu", rekao je američki državni tajnik Antony Blinken.

Tanker, plovilo japanske proizvodnje izgrađeno 1970-ih, prodano je jemenskoj vladi tokom 1980-ih za skladištenje do 3 miliona barela crpljenih iz naftnih polja u istočnoj jemenskoj pokrajini Marib za izvoz. Brod je dugačak 360 metara (1181 stopa) s 34 spremnika.

Peter Berdowski, izvršni direktor tkompaije za pomorske usluge Boskalis, rekao je da se bivši teret Safera sada nalazi unutar "modernog tankera s dvostrukom oplatom". UN je sklopio ugovor s Boskalisovom podružnicom, SMIT Salvage, za uklanjanje nafte.

Berdowski je čestitao spasilačkom timu kompanije na "izvođenju radova u vrlo izazovnim uvjetima u Crvenom moru".

Razorni građanski rat u Jemenu započeo je 2014. godine kada su Huti zauzeli glavni grad Sanu i veći dio sjevernog Jemena i natjerali vladu u egzil. Koalicija predvođena Saudijskom Arabijom, uključujući UAE, intervenirala je sljedeće godine kako bi pokušala vratiti međunarodno priznatu vladu na vlast.