Na današnji dan
75

Dan kada je ispisana najveća stranica u historiji bh. autosporta

Piše: Šefik Emrić
Na današnji dan 5. marta 1978. godine ispisana je vjerovatno najveća stranica historije bosanskohercegovačkog auto sporta.
Višestruki šampion i Automobilista godine u Jugoslaviji 1975. godine, Sarajlija Sead Alihodžić, član Auto moto kluba Željezničar Sarajevo, donio je 1975. godine do tada najambiciozniju odluku da krene putem najboljih vozača svijeta Formule 1. Tako je tokom 1976. godine sa bolidom March 742 BMW nastupio na pet trka FIA Šampionata Formula 2, a tokom 1977. godine u Šampionatu Jugoslavije, sa bolidom Kaimann Formula Super Vee, ostvario vrhunske rezultate.

Ipak, cijeneći da je Šampionat Formula 3 oduvijek bio izuzetno važan i gotovo presudan korak za buduće vozače Formule 1, jer je u to vrijeme šampion britanskog šampionata F3 direktno napredovao u F1, Sead Alihodžić je 5. marta 1978. godine u timu Optima Racing with Roy Kennedy Racing nastupio na trci F3 u Silverstoneu.

Bila je to prva trka Vandervell British Formula 3 Championship Car Races, (Round 1) te godine na kojoj je u konkurenciji od dvadeset dva vozača pobijedio britanski vozač Derek Warwick ispred brazilskog vozača Chico Serra i švedskog vozača Stefana Johansson, a Brazilac Nelson Piquet, kasnije trostruki svjetski šampion Formule 1 trku je završio na petom mjestu.

Iako je vozio možda u najjačoj konkurenciji tog vremena, Sead Alihodžić sa bolidom March 773 Toyota 2T-G Novamotor, startnog broja 43 i sa zaostatkom dvije sekunde od vodećeg Dereka Warwicka, uspješno se kvalifikovao za svoju prvu F3 trku. Nakon dvadeset krugova odlične vožnje i nevjerovatnog raspleta situacije na zastrašujuće brzoj stazi uspio je trku završiti na ukupno devetoj poziciji i tako na svojoj prvoj F3 trci osvojio dva boda F3 šampionata.

Nakon ove trke, Sead Alihodžić je 12. marta 1978. godine nastupio na trci BP (British Petrol) British Formula 3 Championship Race, (Round 1) održanoj na stazi Thruxton Circuit u blizini mjesta Thruxton u Engleskoj, ali je zbog tehničkih problema na svom bolidu odustao u 11 krugu.

Mada su mu nevjerovatno brze vožnje, oštri dueli i ubjedljive pobjede bile svojstvene, miljenik publike i sarajevske raje, Sead Alihodžić se dobro pripremio za pakleni tempo svoje treće F3 trke koja je vožena 19. marta 1978. godine na istoj stazi u Silverstoneu, Vandervell British Formula 3 Championship Car Races, (Round 2). Istog dana na ovoj stazi vožena je i Formula 1, Međunarodni trofej BRDC 1978. Pobjednik je finski vozač Keke Rosberg (Keijo Erik Rosberg), ali se ova trka nije bolovala za F1 Šampionat.

Cijeneći pripreme i iskustvo iz prethodnih trka, Sead Alihodžić je slobodni trening za ovu trku po kišnom vremenu započeo oštrom i veoma brzom vožnjom. Staza duga 4,719 km bila je uglavnom suha i gotovo idealna za vožnju, ali obzirom da je padala kiša promjenjivog intenziteta neki dijelovi su bili prepuni vode. Prema procjeni posmatrača Sead Alihodžić je vozio prebrzo, ali kako od svog tima iz boksa nije imao blagovremeno istaknuta vremena svojih vožnji po krugovima (Pit Board), pa vjerovatno neugodno iznenađen još više je povećao svoj tempo.

Na žalost, nada da će ovaj Sarajlija jednog dana ući u Šampionat Formule 1 nestala je na kraju brzog i vodom prepunog pravca staze kada je pri maksimalnoj brzini Seadova March 773 Toyota 2T-G izgubila kontakt sa podlogom i pri ulazu u krivinu izletjela sa staze probivši čak sedam zaštitnih mreža koje dijele stazu od gledališta. Prema nepotvrđenim procjenama posmatrača, brzina Seadovog F3 bolida neposredno prije izlijetanja sa staze bila je veća od 270 km/h, a prosječna brzina kruga oko 160 km/h. Iako je zadobio jako teške i po život opasne povrede, Sead Alihodžić je ostao živ, ali se nikada nije potpuno oporavio niti se vratio na stazu.

Bolid Formula 3 Seada Alihodžića

F3 bolid sa aluminijskim aerodinamičnim okvirom i težak 500 kg, March 773 Toyota 2T-G Novamotor razvijen je od strane renomirane britanske kompanije March Engineering koju su 1969. godine osnovali Max Mosley, Alan Rees, Robin Herd i Graham Coaker. March je vodio F1, F2, F3 i F Ford timove, a ovaj bolid pokretan je trkaćim PFT 2T-G motorom, odnosno Toyota Novamotor, kako je bilo poznatije.

Razvijen je iz motora 1.6 2T-G Twin Cam putničkog automobila Toyota Celica od strane Novamotor Tuning Co. koju su osnovala braća Gianni i Oreste Pedrazzani u italijanskom gradu Novara. Zapremina ovog DOHC motora povećana je na 1997 ccm, a sa nizom modifikacija i nekim komponentama izrađenim od magnezija te opremljen mehaničkim uređajem za ubrizgavanje goriva Bosch / Kugelfischer razvija oko 170 KS pri 6.000 o/min.

Svi veliki F3 timovi i mnogi vozači ostvarili su vrhunske rezultate sa motorima Toyota Novamotor, a tokom 1977. i 1978. godine bolidom March 773 Toyota Novamotor takmičilo se gotovo trideset F3 vozača uključujući i Nelsona Piquea.

Prema dostupnim podacima, Seadov F3 bolid bio je u timu AFMP Euroracing with March, a u drugoj polovini 1977. godine s bolidom se takmičio novozelandski vozač Brett Riley u timu David Price Racing i 27. augusta 1977. godine pobijedio na stazi Donington Park u Leicestershireu, Engleska, (BP British Formula 3 Championship Race). Krajem 1977. godine bolid je prodan timu Roy Kennedy Racing i od 5. marta 1978. godine bolidom se takmičio Sead Alihodžić u timu Optima Racing with Roy Kennedy Racing. Nakon Seadove nesreće bolid je iznajmljen francuskom vozaču Serge Saulnier za F3 trku u Monacu, 6. maja 1979. godine.

Slavna staza Silverstone Circuit

Simbol britanskog automobilizma, Silverstone Circuit automobilistička je staza u mjestu Silverstone u Engleskoj, izgrađena 1948. godine na vojnom aerodromu Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva Velike Britanije, RAF Silverstone iz Drugog svjetskog rata, na kojoj je 13. maja 1950. godine prvi put održana trka Šampionata Formule 1, British Grand Prix.

Uz italijansku stazu Monza, staza Silverstone je zastrašujuće brza staza na kojoj je potrebna izuzetna vozačka hrabrost i sposobnost. Kroz sve krivine vozači su bolide vozili četvrtim i petim stepenom prenosa osim šikane na mostu, koja se obično vozila u drugom stepenu prenosa, a dužina kruga od 1975. do 1986. godine iznosila je 4,719 km. Tokom 90-tih godina staza je značajno rekonstruisana i modifikovana kako bi se smanjila brzina i povećala sigurnost vozača, ali su 1997. godine neke krivine ponovno profilirane kako bi se povećala brzina. Pored toga izgrađeni su brojni objekti, vršena su preuređenja staze u zavisnosti od nivoa takmičenja, a staza je domaćin i motociklističke trke FIM British motorcycle Grand Prix. Britanski klub vozača trka (BRDC) posjeduje i upravlja stazom Silverstone.

Historijski rezultat Seada Alihodžića

Nesreća na trci u Silverstoneu ostavila je neželjene posljedice Seadu Alihodžiću, njegovoj porodici i prijateljima, ali i nevjerevoatno velikom broju gledalaca, jer je rijetko koji automobilista imao tako veliku podršku gledalaca kao što je to Sead Alihodžić imao.

Međutim, Seadov rezultat od 5. marta 1978. godine historijski je događaj kada je riječ o bosanskohercegovačkom auto sportu, ali je i sam datum događaja na neki način bio i nagovještaj za buduće generacije.

Naime, tačno 45 godina kasnije, 5. marta 2023. godine, tada 19-godišnji švedsko-bosanski vozač rođen 2004. godine u švedskom gradu Linköping, ali porijeklom iz grada Zenica u Bosni i Hercegovini, Dino Beganović u italijanskom timu Prema Racing i sa bolidom Dallara F3 osvojio je treće mjesto na trci u Bahreinu, staza Sakhir, FIA šampionata Formula 3. Svoju prvu pobjedu u Formuli 3 Dino Beganović je ostvario 24. marta 2024. godine na trci Melbourne Feature Race u Australiji. Mada pod zastavom Švedske, počev od 2011. godine Dino Beganović ostvario je niz vrhunskih rezultata u nekoliko nacionalnih šampionata, a član je i Ferrari Driver Academy.

U svakom slučaju Sead Alihodžić bio je i ostao prvi i jedini automobilista iz Bosne i Hercegovine i njenog glavnog grada Sarajeva koji je u Formuli 3 ispisao stranicu historije. Rođen je u Sarajevu 29. novembra 1946. godine, a preminuo 4. septembra 2023. godine i sahranjen je u Sarajevu.

Vezani članci