Trnovit put
0

Mali auti su žila kucavica tržišta, pohlepna Evropa ih ne smije izgubiti

A. M.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tranzicija na električne automobile je put koji evropski proizvođači nisu shvatili ozbiljno. Pohlepno su požurili na elektrifikaciju SUV vozila. Dijelom ih treba razumjeti, jer su mali automobili komplikovaniji i skuplji za prihvat novih tehnologija, a zarada na luksuznijim modelima mnogo veća. No, pohlepa može biti najskuplja.

Dok su SUV i luksuzni automobili obično prilagodljiviji novim pogonskim agregatima, drugi segmenti, kao što su subkompaktni formati, suočavaju se s više izazova. Na kraju krajeva, tu je i glavno pitanje - cijena.

Uprkos naporima, baterije su i dalje značajan faktor u troškovima proizvodnje električnog vozila. I taj trošak se zapravo ne mijenja, bilo da se radi o luksuznom vozilu visoke klase ili malom gradskom automobilu.

Ovo je ujedno jedan od odgovora zašto su evropski proizvođači automobila prvo počeli da ulažu u veće segmente kada su u pitanju električna vozila. Uostalom, kupci luksuznih vozila su inače spremni da plate više, ali kupci koji traže pristupačne gradske automobile su obično oni zbog kojih se prodavači znoje u salonu. Da li zbog toga imamo mnogo manje malih električnih vozila u ponudi ili je posrijedi nešto drugo?

Mudri i prilagodljivi će opstati

Ako se vratimo samo par godina unazad, u Evropi je bilo dostupno tek desetak različitih malih električnih vozila u popularnim A i B segmentima. Međutim, u tom trenutku u Kini ih je bilo trostruko više. Kinezi su ipak bili mudriji i kupcima ponudili širi asortiman, pogotovo što se kupci navikavaju na novu tehnologiju i taj prelaz treba da je što manje vidljiv.

Ovi brojevi su u suprotnosti s tradicijom u Evropi. Mali automobili su žila kucavica evropskih ulica, ali i nosioci prodaje decenijama. Evropa ih ne smije izgubiti, bez obzira što budućnost malih automobila ima dva scenarija.

S jedne strane, postoje oni proizvedeni u Evropi, koji će morati opstati, jer od njih zavisi opstanak samih proizvođača. Renault je dobar primjer. Iako su baterije preskupe, jer čine 40 posto cijene automobila, Francuzi su našli način da smanje troškove. Renault 4, Renault 5 i Twingo će u narednim godinama preplaviti ulice. Stellantis se recimo muči s električnim Fiatom 500, zbog preskupe platforme. Dok kod Renaulta emocije i mudriji pristup imaju smisla, kod Fiata su emocije dovele radnike u italijanskoj tvornici do prosjačkog štapa.

Evropa je regija u kojoj je proizvodnja automobila veoma skupa, tako da će sve zavisiti da li će stalno povećanje troškova nastaviti da narušava finansijsku održivost manje profitabilnih segmenata. Takođe, snažan pritisak koji vrši EU u korist električnih vozila već prisiljava proizvođače da razmisle o proizvodnji malih automobila lokalno ili da je premjeste van Evrope.

Ko će popuniti prazninu, zna se – Kinezi

Na drugoj strani medalje, ako Evropa izgubi male mrave "radnike" dok raste pritisak raste na evropske proizvođače, to postaje savršena prilika za kinesku industriju. Kina, zapravo, može proizvoditi jeftinije električne automobile zahvaljujući snažnoj posvećenosti vlade i konkurentnijoj radnoj snazi, navodno do tri puta manje plaćenoj od Evropljana. Zato kineski gradski auto košta u proizvodnji skoro 60 posto manje od rivala proizvedenih u Evropi. Prijetnja je ozbiljna, Evropa to ne smije dozvoliti.

Iako na malim autima zarada nije ni blizu zarade kao na C-SUV modelima - još jedan istaknut faktor koji je zadnjih par godina zahvatio pohlepne proizvođače i trgovce, to ne znači da od njih smiju odustati. Ako odustanu, računajmo da će agresivna konkurencija iz Kine, biti prva na evropskom pragu da popuni ovu prazninu.