Nekadašnji šef Ferrarija u Formuli 1 za Klix.ba: Smrtnost na cestama je "tiha pandemija"
Todt je u glavni grad BiH stigao kako bi se upoznao sa situacijom vezanom za saobraćaj, ali i promovisao unapređenje sigurnosti na bh. putevima. Smrtnost na cestama vidi kao "tihu pandemiju", za koju ipak postoji lijek.
"Svake godine više od 1,2 miliona ljudi pogine na cestama, a 40 do 50 miliona osoba zadobije teške povrede koje uzrokuju invaliditet. Smrtnost mladih ljudi i količina povreda ove populacije na cestama je također velika, a to je nešto što se mora promijeniti. Ja to nazivam 'tihom pandemijom' i mi imamo recept i lijek za to, a to su edukacija, komunikacija, provođenje zakona, unapređenje kvalitete cesta i vozila. Kao specijalni izaslanik UN-a za sigurnost na putevima, moja uloga je da razgovaram s vlastima, načelnicima, gradonačelnicima i privatnim sektorom kako bi se podigla svijest o prisustvu ove pandemije. Naravno, situacija se razlikuje od zemlje do zemlje, tako da se razlikuje i moja uloga. Zadovoljstvo mi je što sam u Sarajevu u BiH i što imam priliku da govorim o stanju koje uzrokuje veliki broj žrtava. Ovo stanje neminovno pogađa i društvo, jer troškovi saobraćajnih nesreća u vašoj zemlji iznose oko 5 posto vašeg BDP-a. Ta sredstva se mogu iskoristiti za neke perspektivne stvari", izjavio je Todt.
Tokom posjete Sarajevu i razgovora sa zvaničnicima, prije svega kantonalnim ministrom saobraćaja Adnanom Štetom i gradonačelnicom Benjaminom Karić, UN-ov izaslanik je upoznat situacijom u saobraćaju, ali i projektima na kojim se naporno radi. Izdvojio je neke od faktora koji doprinose i dalje velikoj smrtnosti na cestama.
"Moje znanje o stanju na cestama u BiH je ograničeno, ali znam brojke koje se odnose na žrtve. Poznato mi je koliko napora domaće vlasti u gradovima poput Sarajeva ulažu, a to se uklapa u realizaciju ciljeva održivog razvoja u smislu smanjenja broja stradalih na cestama, kao i osiguranja prijevoza. Ovdje smo razgovarali o mogućnostima unapređenja javnog prijevoza za sve kategorije stanovništva, a ja samo mogu pozdraviti napore koje ulaže Kanton Sarajevo na tom polju. Međutim, i dalje je broj nesreća prevelik, a među razlozima su nedovoljna edukacija, nekorištenje sigurnosnog pojasa, nepoštivanje ograničenja brzine, konzumiranje alkohola, korištenje mobitela, nepropisno parkiranje i slično. Sve su to dobro poznati problemi svima, koje trebamo rješavati", rekao je on.
Borba protiv "tihe pandemije" treba početi već u školama, odnosno edukacijom djece.
"Edukaciju treba vršiti u školama. Tamo imamo različite predmete poput historije, geografije i matematike, ali djecu treba učiti kako se ponašati na cesti. To je izuzetno važno za djecu, koja će za nekoliko godina imati vozačke dozvole. Zahvaljujući edukaciji, djeca će moći savjetovati svojim roditeljima i srodnicima da se vežu, da ne koriste mobitele tokom vožnje i slično. U zemlji koja ima 3,4 miliona stanovnika je lakše mijenjati stanje vezano za sigurnost na cestama nego u Indiji s višemilionskom populacijom. Edukacija je primarna, pogotovo u zemljama poput BiH, jer donosi rezultat", kazao je Todt.
Istakao je važnost autosporta u unapređenju sigurnosti u saobraćaju, ali ova kategorija nažalost praktično ne postoji u BiH.
"Autosport je važan i u smislu istraživačkog rada, jer vodi do razvoja novih rješenja poput elektronske kontrole stabilnosti, opreme i drugih sigurnosnih značajki. Međutim, autosportu je mjesto na namjenskim lokacijama, a ne na javnim cestama. Vjerujem da je karting najbolji sport za pokretanje autosporta", smatra naš sagovornik.
Nakon što je upoznat s projektima, slavni Francuz je pohvalio zvaničnike.
"Sarajevo radi odličan posao, mogu pohvaliti ministra Štetu i gradonačelnicu Karić. Vozili smo se novim tramvajem, a upoznat sam i da su nabavljena nova moderna vozila, kao i da se razmišlja o uvođenju besplatnog javnog prijevoza u noćnim satima. Sve su to sjajni rezultati, koristim priliku da im čestitam na dosad urađenom poslu", rekao je Todt.
Naravno, s njim smo željeli razgovarati o njegovoj bogatoj karijeru u autosportu, posebno o Formuli 1 gdje je kao šef Ferrarija i u tandemu s sedmostrukim šampionom Michaelom Schumacherom osvojio brojne titule. Međutim, umjesto na intervjue, fokusiran je na rad na svojoj knjizi, tako da smo ostali uskraćeni za odgovore.
"Pišem knjigu o tome, za dvije godine ćete moći čitati iscrpne priče", jasan je bio legendarni Jean.
Ipak, osvrnuo se na Formulu 1 te istakao sigurnost kao najvažniji segment.
"Sve se mijenja pa tako i Formula 1, to je stvar evolucije. Ono što je možda najvažnije jeste da su bolidi sigurniji. Važno je da autosport postaje što sigurniji, a bio je veoma opasan", kazao je Todt.
Očekivano, i dalje prati dešavanja u Formuli 1, a utrke su mu zanimljive, posebno u posljednje vrijeme.
"Uvijek imate periode dominacije jednog vozača. Nekada je Michael Schumacher dominirao s Ferrarijem, potom Sebastian Vettel s Red Bullom, nakon toga Lewis Hamilton s Mercedesom, a sada je tu Max Verstappen s Red Bullom. Posljednje utrke su bile veoma uzbudljive, stvari se mijenjaju i ima više potencijalnih pobjednika utrka. Očekuje nast zanimljiv trkački vikend u Mađarskoj", završio je Todt.