Dio obavezne opreme
13

Novi automobili će se od jula 2024. godine u Evropskoj uniji prodavati s "crnom kutijom"

D. B.
U narodu poznati kao "crne kutije", snimači leta su obavezni za avione od kraja šezdesetih godina prošlog stoljeća, a od jula ove godine će isto važiti i za sve nove automobile koji se prodaju u Evropskoj uniji.

Iako se nazivaju "crnim kutijama", ovi uređaji nisu crne, nego obično jarko narandžaste boje kako bi ih bilo lakše pronaći u slučaju nesreće. Oni će morati biti dio svih novoregistrovanih automobila u Evropskoj uniji i to u standardnoj opremi.

Riječ je o uređaju pod nazivom Event Data Recorder (EDR), koji će biti obavezan za sve putničke automobile koji spadaju u M1 klasu, a u kojim se nalazi do osam putničkih sjedišta, osim sjedišta vozača. Također, komercijalna vozila iz N1 klase, uključujući pickupe i kombije čija masa ne prelazi 3.500 kilograma, također će biti opremljena EDR-om. Zemlje Evropske unije su Austrija, Belgija, Bugarska, Hrvatska, Kipar, Češka Republika, Danska, Estonija, Finska, Francuska, Njemačka, Grčka, Mađarska. Irska, Italija, Latvija, Litvanija, Luksemburg, Malta, Nizozemska, Poljska, Portugal, Rumunija, Slovačka, Slovenija, Španija i Švedska.

Saobraćajne nesreće imaju i finansijske posljedice za ljude koji učestvuju u njima, a često je odlučiti ko je zapravo kriv. EDR će pomoći policiji da ustanovi tačno šta se dogodilo nakon što se analiziraju podaci EDR-a. Uređaj će bilježiti određene parametre u kratkom vremenskom periodu, pet sekundi prije i 0,3 sekunde poslije udara.

Prema dokumentaciji Evropske komisije, EDR bilježi i pohranjuje podatke o brzini, kočenju, poziciji i naginjanju automobila na cesti, kao i kako reaguju sigurnosni sistemi. Pored toga, analizira da li je aktiviran sistem za hitni poziv. Poznato je da je eCall sistem postao obavezan u EU od aprila 2018. godine.

EDR mora pohranjivati informacije "s visokim stepenom preciznosti i osigurati njihovu opstojnost". Također, pohranjuje informacije koje se odnose na marku i model vozila, kao i na opremu. Ovaj sistem se ugrađuje u jedinicu za kontrolu zračnih jastuka i ne može se isključiti. Automatski se aktivira kada se aktiviraju zatezači sigurnosnih pojaseva i zračni jastuci. Pored toga, počinje snimati kada aktivna hauba vozila iskoči ili kada dođe do promjene brzine u bočnom ili uzdužnom smjeru za više od 8 km/h unutar 0,15 sekundi.

Svi podaci koje pohranjuje EDR pripadaju vlasniku vozila. Uređaj funkcioniše na principu zatvorene petlje, a podaci se prikupljaju anonimno kako ne bi podlijegali manipulaciji ako padnu u pogrešne ruke. Iz istog razloga se posljednje četiri cifre VIN broja vozila ne pohranjuju. Bilo koja druga vrsta podataka, koja bi otkrila identitet vlasnika, također se ne pohranjuje.

Podaci EDR-a su dostupni samo nadležnim organima i služe kao pomoć pri rekonstrukciji nesreće. Informacije se mogu dobiti putem OBD interfejsa, ali ako je port uništen u nesreći, dostupne su i direktno putem "crne kutije".