Zajedno sa premijerom države Baden-Virtemberg Vinfredom Krečmanom, dr Volfgang Bernard, član Upravnog odbora Daimler AG zadužen za kamione i autobuse, kreće na svoje prvo putovanje kamionom Mercedes-Benz Actros sa automatskim upravljanjem na auto-putu.
Sa takvom dozvolom, ovaj kamion ima pravo da se kreće po auto-putevima u automatskom režimu. Kamion koji se koristi za premijerno prikazivanje i testiranje autonomne vožnje na javnim putevima jeste standardni Mercedes-Benz Actros opremljen inteligentnim sistemom za automatsko upravljanje na auto-putu. Kamion je odobren kao test vozilo u skladu sa standardom članom 19/6 StVZO (u skladu sa nemačkim zakonom za drumski saobraćaj). Organ za tehnički nadzor nemačke rajnske oblasti pregledao je vozilo i dao stručno mišljenje. Na osnovu njega regionalni savjet Baden-Virtemberga odobrio je izuzeće u skladu sa članom 70 StVZO.
Multisenzorska fuzija, kombinacija dokazanih sistema za bezbjednost i senzora nove generacije omogućuje kamionima koji imaju sistem za automatsko upravljanje na auto-putu da neprestano posmatraju cijeli prostor ispred vozila i da sami preuzmu kontrolu u određenim situacijama. To drVolfgangu Bernardu pruža priliku da skloni ruke sa upravljača bez stvaranja bilo kakvog rizika.
Dr Volfgang Bernard vozi Mercedes-Benz Actros od benzinske pumpe na auto-put ka gradu Karlsrue. Čim se kamion našao u saobraćaju koji se kretao u desnoj traci, uključio se sistem za automatsko upravljanje koji je ponudio da preuzme upravljanje vozilom. Vozač ima mogućnost da potvrdi pritiskom na taster. Actros se besprijekorno drži svoje trake i održava optimalno rastojanje od vozila ispred sebe. Ako se rastojanje previše smanji ili ako se neko vozilo ubaci ispred njega, kamion koči. Oba putnika u vozilu udobno sjede u funkcionalnoj i modernoj kabini i opušteno razgovaraju.
Na izlazu sa aerodroma/sajma sistem ponovo traži od Volfganga Bernarda da preuzme kontrolu i kamion se automatski prebacuje iz automatskog režima vožnje na manuelne komande. On isključuje Actros sa auto-puta, a zatim vozi ponovo direktno na A8, ovog puta u suprotnom smjeru. Scenario je potpuno isti: Actros nezavisno upravlja i koči u saobraćaju koji se nesmetano odvija na auto-putu.
Ako naiđe na prepreku, kao što su radovi ovde na A8, sistem traži od vozača da preuzme upravljanje vozilom. Ako se radovi na putu nalaze iza kamiona, sistem za automatsko upravljanje ponovo preuzima kontrolu nad vozilom. Sistem bezbjedno pomaže obojici putnika sve do izlaza Vendlingen. Ovde Volfgang Bernard ponovo preuzima kontrolu nad vožnjom i isključuje kamion sa auto-puta.
Mašina je bezbjedniji vozač od bilo kog ljudskog bića
Mercedes-Benz Actros opremljen je motorom od 12,8 l, OM 471 i svim već dokazanim sistemima za pomoć i bezbjednost, kao što su automatski mjenjač Mercedes PowerShift 3, predviđačka kontrola pogona (PPC), aktivna pomoć pri kočenju 3, kontrola blizine, uočavanje pospanosti i računar u vozilu. Ti sistemi su povezani sa senzorima sistema za automatsko upravljanje – radarom i stereo-kamerom. Dakle, sva tehnologija Actrosa sa automatskim upravljanjem nalazi se u vozilu i ovom kamionu nije potreban internet da bi imao funkciju automatskog upravljanja.
Ovaj sistem je idealan za auto-put: održava pravilo rastojanje do vozila ispred sebe i blagovremeno koči ukoliko se neko drugo vozilo ubaci ispred njega na putu. Sistem za automatsko upravljanje nije zamjena za vozača već mu pruža podršku i oslobađa ga pritiska tako što obavlja upravljanje tokom monotonih dijelova puta i vodi računa o vožnji tokom jednoličnih dijelova puta na kojima je gužva i gdje se saobraćaj odvija u režimu kreni-stani. U automatskom režimu vozač sve vrijeme ima kontrolu nad kamionom i u kritičnim situacijama može da preuzme upravljanje. Prekomjerni broj senzora i komponenti za bezbjednost dijelova kod koji može da dođe do propusta kao što su upravljač i kočnice obezbjeđuje izuzetno visok standard bezbjednosti.
Ukoliko zbog vremenskih uslova ili nedostatka oznaka na putu ne postoje minimalni uslovi za funkcionisanje sistema, sistem za automatsko upravljanje šalje zvučne i svjetlosne impulse i traži od vozača da preuzme kontrolu. Vozač ima dovoljno vremena da preuzme zadatak vožnje. Ukoliko izostane reakcija vozača, kamion se samostalno i bezbjedno zaustavlja.
Oko dvije trećine svih nezgoda na putu jesu sudari otpozadi i nezgode do kojih dolazi zbog slučajnog skretanja iz saobraćajne trake. Često su uzroci pospanost, odvlačenje pažnje i greške prilikom vožnje. U tim situacijama sistem za automatsko upravljanje superioran je u odnosu na bilo koje ljudsko biće. On je agilan, skoncentrisan i opušten. Bez izuzetka, neprestano, sedam dana u nedjelji.
Ukoliko kamion dobije obavještenje dovoljno rano da je došlo do saobraćajne nezgode daleko ispred njega, on može da preduzme odgovarajuće mjere. To znači da se u režimu autonomne vožnje upravljanje prilagođava karakteristikama rute ispred vozila. U homogenijem toku saobraćaja opada potrošnja goriva i emisija štetnih gasova. Istovremeno je i lakše izračunati vrieme potrebno za transport, a glavni spojevi takvih kamiona će se takođe manje habati zahvaljujući ujednačenijem stilu vožnje. To također smanjuje i vrijeme koje kamioni provode van saobraćaja zbog održavanja i popravki.
Korak po korak do autonomne vožnje
U julu 2014. godine Mercedes-Benz je vozio svoj Future Truck (Kamion budućnosti) 2025 na test stazi u blizini Magdeburga, a u maju ove godine je svjetska premijera kamiona Freightliner Inspiration Truck izazvala senzaciju. Daimler je predstavio prvi kamion koji ima dozvolu za saobraćanje javnim putevima u visoko automatizovanom režimu.
I Future Truck 2025 i Inspiration Truck jesu koncept vozila koja su opremljena dodatnim funkcijama. Kamera u ogledalima, sjedišta koja se rotiraju i integrisani tablet elementi su koji nisu prisutni kod Actrosa sa automatskim sistemom upravljanja na auto-putu. Razlog za to nalazi se u tome što je vozilo dobilo dozvolu u skladu sa nivoom automatizacije 2 (delimično automatsko upravljanje).
To znači da sistem za automatsko upravljanje na auto-putu može da pomogne vozaču u određenim situacijama i kada je reč o uzdužnom i bočnom navođenju. Međutim, vozač mora neprestano da prati vozilo i put, kao i uslove u saobraćaju i da u svakom trenutku bude u poziciji da ponovo preuzme kontrolu nad kamionom.
Zbog toga aktivnosti kao što je korišćenje tableta tokom automatske vožnje nisu trenutno dozvoljene. Na test stazi u Magdeburgu Future Truck 2015 je već pokazao nivo automatizacije 3 (veoma automatizovana vožnja). To znači da sistem samostalno uočava sistemska ograničenja i u skladu sa njima traži od vozača da preuzme zadatak vožnje. Na tom nivou automatizacije vozač više ne mora neprestano da prati sistem i može da obavlja i druge aktivnosti tokom putovanja.