Pogledajte kako izgleda krug na stazi Grobnik u legendarnoj Škodi 130 RS
Riječ je o Škodi 130 RS predstavljenoj javnosti prije 50 godina, a ova specijalna godišnjica se poklapa s proslavom 150. godišnjice od osnivanja kompanije Škoda Auto. Priliku da za vožnju u ovom sportskom automobilu iz prošlosti nismo mogli propustiti.
Nakon uspješne ere Škodinog prvog automobila sa stražnjim pogonom, a to je Škoda 1000 MB, došlo je vrijeme za nešto bolje. Godine 1969.predstavljeni su Škoda 100/110 L modeli, koji su se od prethodnika razlikovali uglavnom po novoj karoseriji. Naredne godine su dizajneri iskoristili osnovnu verziju da razviju Škodu 100 L Rally i Škodu 110 R Coupe, a 1972. se pojavila Škoda 120 S Rally, sportski automobil koji se sedamdesetih godina prošlog stoljeća češće takmičio na domaćim stazama od bilo kojeg drugog vozila.
S ambicijom da se ostvari dobar plasman u ukupnom poretku na međunarodnim reli utrkama, vozila B5 kategorije su predstavljena 1974. godine, a to su Škoda 180 RS i Škoda 200 RS. Međutim, ovi automobili nisu mogli dobiti homologaciju za utrke u inostranstvu, što je dovelo do razvoja modela 130 RS.
Škoda 130 RS Coupe (Type 735) ebitovala je na stazi u Mostu u aprilu 1975. godine. RS je manje od mjesec dana kasnije pokazao da je itekako sposoban i to tokom utrke European Touring Car Championshipa u Brnu, gdje je u debitantskom nastupu osvojio treće i četvrto mjesto u klasi vozila ispod 2.000 ccm.
Pogon Škode 130 RS se sastojao od klasičnog četverocilindričnog motora s vodenim hlađenjem i OHV kontrolom ventila, koji je bio postavljen iza stražnje osovine. Prva verzija namijenjena prodaji raspolagala je s 112,5 KS dostupnih pri 7.250 obr/min, što je vremenom povećano na 142 KS dostupnih pri 8.500 obr/min. Zapremina motora je također povećana s prvobitnih 1.289 ccm na tačno 1.299,6 ccm, odnosno do granice vozila ispod 1.300 ccm. Najveća snaga "čehoslovačkog" Coupea je bila njegova upravljivost. Lagan i dobro izbalansiran dizajn je pomogao vozačima ne samo u zavojima, nego i na pravcima te na "skokovima", kao i prilikom pritiska papučice do "poda" u pokušaju da nadmaše zakone fizike.
Za razliku od Škode 180/200 RS, manji RS se mogao voziti u inostranstvu u Evropi, uglavnom na Zapadu. Škoda 130 RS je imala veoma uspješan start u reliju i na stazama. U svoju prvu reli sezonu ušla je 1976. godine, a samo godinu kasnije je pobijedila u klasi na reliju Monte Carlo te osvojila 12. mjesto u ukupnom poretku s posadom Blahna/Hlavka. U sezoni 1978. godine je posada Zapadlo/Motal završila prva u klasi i deveta u ukupnom poretku vozeći Škodu 130 RS na reliju Acropolis. Godinu kasnije je 130 RS završio na osmom mjestu ukupnog poretka istog relija. Međutim, zvanični kraj karijere ovog modela na domaćim stazama stigao je 1983. godine.
Škoda 130 RS ne samo da je zaslužila veliki ugled u svijetu relija, nego i u historiji European Touring Car Championshipa. Brend iz Mlade Boleslav "odradio" je svoju prvu sezonu u ovoj prestižnoj seriji 1978. godine. U prvom nastupu je Škoda osvojila treće mjesto u klasifikaciji brendova. Također, godinu kasnije je Škoda 130 RS ostvarila drugo mjesto u ukupnom poretku, dok joj je 1980. godine pripalo treće mjesto iza Audija i BMW-a, kao i prvo mjesto u njenoj klasi. Potom se ovaj automobil s 1.3 OHV motorom 1981. godine izborio za vrh ljestvice ukupnog poretka nakon teške sezone, tako da je Škoda osvojila titulu u European Touring Car Championshipu.
Danas su verzije Škode 130 RS za reli i stazu dio kolekcije Škodinog muzeja i redovno učestvuju na komemorativnim događajima. Gotovo 200 originalnih vozila je proizvedeno između 1975. i 1980. godine.
Škoda 130 RS je danas lijep prizor za ljubitelje automobila, izaziva divljenje i poštovanje gdje god da se pojavi, a voziti se u njoj na stazi itekako je uzbudljivo. Iako maksimalna brzina nije velika, ipak je riječ u "čistokrvnom" sportskom automobilu koji pruža sve ono što je draž vožnje na stazi. Bio je užitak čuti zvuk u "spartanskoj" unutrašnjosti sa Sparco kadicama i sigurnosnim kavezom, osjetiti ubrzanje i vještine vozača u zavojima. To smo imali priliku iskusiti na stazi Grobnik kod Rijeke, a kako je izgledao naš krug, pogledajte u videu.