Savjeti stručnjaka: Znate li kako pripremiti automobil za zimu?
"Prvo i osnovno, pred svaku zimu treba obratiti pažnju na gume, dubinu šare i njihovu starost. Minimalna prihvatljiva dubina šare je 4 do 5 milimetara, sve manje od toga nije dozvoljeno niti sigurno. Guma ne bi trebala biti starija od dvije godine, jer postaje plastificirana, čime se gubi njena osnovna funkcija. Gume treba čuvati u zatvorenom prostoru kako bi zadržale svoja svojstva, a ako nisu na felgama, ne smiju biti poslagane jedna na drugu, jer može doći do deformacije", izjavio je za portal Klix.ba vlasnik autoservisa Simanić Nedeljko Simanić.
Nerijetko se tokom zimskog perioda dogodi da automobil jednostavno neće da upali, no, i zato ima rješenje.
"Provjera grijača ili svjećica u zavisnosti da li se radi o dizelskom ili benzinskom motoru. Njihova ispravnost je bitna, posebno u zimskom periodu pri jutanjem paljenju motora kada je hladan. Ispravnost akumulatora se također treba provjeriti specijaliziranim uređajem", rekao je naš sagovornik.
Jedan od jako važnih faktora je permant.
"Permant se mora provjeravati i nasuti ukoliko je to potrebno. Njegova apsolutna vrijednost tačke zaleđivanja mora biti za 10 stepeni veća od najveće temperature koja se očekuje te zime. Ako se npr. očekuje temperatura od minus 20, onda snaga permanta mora biti oko minus 30. Permant služi da se izbjegne tačka zaleđivanja vode, i sprečava smrzavanje i ispod 0 stepeni", rekao je Simanić.
Provjera, odnosno zamjena filtera goriva je također preporučljiva.
"Provjera filtera goriva, kako dizela, tako i benzina se preporučuje jer su stariji filteri podložni prolasku i povlačenju zraka u sistem, a onda voda iz nafte, koja se vremenom našla u sistemu, može zalediti. Poželjno je zamijeniti filter goriva s pratećim gumicama", kazao je vlasnik autoservisa Simanić.
Sigurnost na prvom mjestu
Sigurnost treba uvijek biti prioritet, pa kočioni sistem nikako ne treba zanemariti.
"Radi ispravnog funkcionisanja kočionog sistema, preporučuje se provjera kočionih crijeva, cijevi i sajli, jer su ti dijelovi direktno izloženi uticaju vanjskih faktora, mraza, soli i slično. Može doći do korozije i pucanja, čime se gube kočnice zbog curenja tekućine i gubitka pritiska. Potrebno je provjeriti stanje diskova, pločica, ulja i slično, iako to spada u redovan servis", riječi su našeg sagovornika.
Stanje podvozja je također bitno provjeriti kako bi vožnja bila sigurna.
"Kod starijih automobila treba provjeravati stanje podvozja, jer ukoliko ima korozije i oštećenja, može doći do ulaska vode u samu šasiju, nagrizanja instalacija, a potom i zapaljenja vozila. Podvozje se može zaštititi kobitnim premazima", savjetovao je Simanić.
Automobil može prestati s radom i u slučaju problema s gorivom i rezervoarom.
"Rezervoar se može isprazniti i ukloniti eventualno određene količine vode i kondenza od prijašnjeg sipanja goriva, kako bi se izbjeglo zaleđivanje. Nafta je podložnija zaleđivanju, pa ne treba tokom zime imati male količine u rezervoaru", dodao je on.
Dobri brisači su zimi veoma bitni.
"Metlice brisača su također bitne, jer ako su potrošene, neće moći obisati vjetrobransko staklo, čime je se smanjuje preglednost, a onda i direktno ugrožava sigurnost vozača i putnika. Također, potrebno je nasuti u spremnik tekućinu za brisače, koja ne ledi ni na teperaturi od minus 20 stepeni", izjavio je Simanić.
Ako je automobil dugo izložen padavinama i hladnoći, nerijetko se dogodi situacija da je vrata nemoguće ili veoma teško otvoriti. Za to se koriste premazi i sprejevi, koji sprečavaju zaleđivanje kedera i spojnih guma. Ako se dođe do zaleđivanja, postoje sprejevi i za takve situacije. Nikako ne treba naglo otvarati vrata, jer će doći do sigurnog oštećenja kedera i gume.
Pored pažnje koju je potrebno posvetiti automobilu prije zime, iz pomenutog servisa su apelovali na upotrebu zimske opreme, koja je, podsjetili su, zakonska obaveza.
Propisi o zimskoj opremi
Za motorna vozila do osam sjedišta i motorna vozila najveće dozvoljene mase do 3,5 tona potrebni su pneumatici sa zimskim profilom na svim točkovima s minimalnom dubinom gazećeg sloja od 4 mm ili pneumatici s ljetnim profilom sa dubinom gazećeg sloja od minimalno 4 mm, ali uz posjedovanje odgovarajućih lanaca za postavljanje na pogonske točkove u slučaju zimskih uvjeta.
Kada je riječ o vozilima sa više od osam sjedišta i motornim vozilima najveće dozvoljene mase preko 3,5 tona, zakonom su prediđeni pneumatici sa zimskim progilom na pogonskim točkovima sa dubinom gazećeg sloja od minimalno 4 mm, lanci za snijeg i priručni alat koji podrazumijeva lopatu i vreću pijeska od 25 do 50 kg ili pneumatici sa ljetnim profilom (dubina gazećeg sloja minimalno 4 mm) te lanci u slučaju zimskih uvjeta, koji podrazumijevaju snijeg koji pada i zadržava se na kolovozu, ugažen snijeg na kolovozu, kiša koja ledi na kolovozu i zaleđen kolovoz. Uz navedeno je potreban i priručni alat, lopata i vreća pijeska od 25 do 50 kg.
Ako ovlašteno lice zatekne vozilo koje se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kad je zimska oprema obavezna, naredit će vozaču da zaustavi vozilo i upotrijebi zimsku opremu. Ako vozač ne postupi po naređenju, vozilo će biti isključeno iz saobraćaja, a potvrda o registraciji vozila će biti oduzeta.
Na osnovu Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na putevima u BiH, za neposjedovanje zimske opreme izriče se novčana kazna od 40 KM. Zimska oprema je obavezna do 15. aprila 2016. godine.