U zemlji gdje kupovina automobila sa hibridnom tehnologijom ili plinskom instalacijom ne samo da nema nikakve povlastice ili podsticaje u vidu jeftinije registracije ili poreza, nego upravo suprotno, košta znatno više nego kada je riječ o automobilima s klasičnim motorima i gorivima, automobili na isključivo električni pogon mogu biti samo misaona imenica.
Ne govorimo ovdje o skupim modelima visokih performansi, kao što je Tesla, ili da odemo u potpunu krajnost Rimac, govorimo o prilično pristupačnim i jednostavnim električnim automobilima umjerenih performansi i mogućnosti, koje su već i zemlje u regiji objeručke prihvatile i za njihovu kupovinu daju izdašne poticaje i olakšice. Naravno, u Bosni i Hercegovini ako želite električni auto morate biti popriličan fanatik i zaljubljenik u tehnologiju da ga negdje u Evropi nabavite i uvezete, a na sve to budete spremni više platiti i za samu registraciju.
Šlag na torti je nedavna akcija par-nepar u Sarajevu. Kupac automobila kao što je potpuno električni Renault ZOE, koji nema nikakvu emisiju štetnih gasova i čestica, morao je za vrijeme "neparnih dana" parkirati svoj auto, dok su u isto vrijeme "parni" automobili stari više od 20 godina, koji na "auspuh" izbacuju klepe od čađi, neometano vozili po zamagljenoj kotlini.
Sve dok je takvih odluka i "stručnjaka" na vlasti auti kao što je ZOE, koji je nedavno dobio i svoju poboljšanu verziju sa znatno većim dometom, kod nas će biti čista egzotika čija kupovina nema nikakvu opravdanost.
Ipak, dobro je vidjeti u kojem smjeru ide ostatak Evrope i svijeta, a nadati se da ćemo i mi nekada bar djelimično uhvatiti priključak. Tada bi ZOE i auti poput njega mogli biti češći prizor na našim cestama. Razloga je mnogo.
Gledajući ga samo kao gradski kompakt, ZOE ima mnogo ponuditi. Vrlo privlačna i kompaktna karoserija nudi sasvim dovoljno prostora, kako za putnike, tako i za prtljag, te nam se čini da je po tom pitanju čak i nešto uspješniji od konvencionalnog Clija.
Iza upravljača je realtivno poznat osjećaj jer su dizajn, oblici i ergonomija slični poznatim modelima Renaulta. Ipak, pogled na instrumente otkriva da je ovo ipak poseban mali kompakt. Digitalni instrumenti iza upravljača uz brzinomjer daju informaciju o stanju baterije i potrošnji električne energije te u svakom trenutku vozač ima detaljne informacije o tome koju količinu energije troši ili regenerira kočenjem.
Ekran na centralnoj konzoli sa R-link sistemom nudi detaljniji i bolji pregled potrošnje i stanja baterije, te iako nudi i ostale infotainment opcije, zbog načina kako se ZOE vozi, uglavnom ćete gledati upravo u monitoring potrošnje energije.
Tih, štedljiv i futuristički
Nevjerovatan je upravo način na koji efikasan i štedljiv električni auto kao što je ZOE može utjecati na psihu i stil vožnje. Zahvaljujući lakim kontrolama i činjenici da nemate posao izmjene stepeni prijenosa, vrlo brzo glavna preokupacija postaje praćenje potrošnje energije te svaku nizbrdicu počnete koristiti za rekuperaciju električne energije, a svako ubrzavanje želite izvesti što nježnije.
U specifikaciji Renault navodi da je domet prve generacije ZOE-a nekih 210 kilometara. Slično kao i sa klasičnim motorima, u stvarnom svijetu je to dosta drugačije pa u prosjeku ZOE sa jednim punjenjem izdrži 170 kilometara. Ipak i to bi trebalo biti dovoljno za većinu gradske dnevne vožnje. U nedavno predstavljenom drugom izdanju ZOE obećava domet od 400 kilometara i više, što je već respektabilno i najbolje pokazuje tempo kojim napreduju električni automobili i njihova tehnologija.
Naravno, to ne znači da ZOE ne može biti okretan. Upravo izostanak mjenjača i dostupnost maksimalnog obrtnog momenta u trenu znači da će ZOE sa semafora biti neočekivano živahan i većini ostalih učesnika u saobraćaju neuhvatljiv. Naravno do nekih 50-ak km/h, kada ta eksplozivnost nestaje i razvijanje brzine postane umjerenije i linearnije.
U vožnji je ZOE posebno ugodan i zbog potpune tišine. Tek zvuk kotrljanja guma i tihi "svemirski" zvuk iz zvučnika koji pješake upozorava da je tu ipak prisutan auto, čine futuristički ugođaj potpunim.
Također, ZOE je zbog vrlo niskog težišta, širokog traga točkova, ali i elemenata ovjesa koji su preuzeti sa Renault Sport Clija vrlo upravljiv i neočekivano dinamičan. Jasno, govorimo i dalje o umjerenim brzinama, ali s obzirom na to da mu je grad prirodni habitat ZOE je više nego dovoljno okretan.
Danas, sutra ili nikada?
Dakle, ZOE je uprkos inovativnom električnom pogonu vrlo upotrebljiv i praktičan gradski auto. Da li ga to čini i logičnom i poželjnom kupovinom? Kako smo rekli na početku, u BiH sigurno ne, a negdje drugo itekako da.
Ako biste htjeli kupiti ZOE kod nas, iako nije zvanično ponuđen kroz mrežu Renaulta, trebali biste izdvojiti vše od 40 hiljada maraka za njega. Bez ikakvih poticaja i olakšica koji bi mu sveli finalnu cijenu na nivo nekog bolje opremljenog Clija ili Meganea, takva kupovina nema nikakvu opravdanost. Sve dok bude nagrađivana kupovina i vožnja starih i ekološki nepodobnih automobila, a kažnjavana kupovina modernih i "čistih", to će biti tako.
Do tada, nažalost, najbolja zamjena za ZOE u BiH mogla bi biti investicija u dva seta tablica, jedan s parnim, a drugi s neparnim brojem.