Ford Performance u Zadru
55

Vozili smo Ford Ranger Raptor: Nabildani farmer je obukao trkaće odijelo

E. Z.
(Foto: Klix.ba)
Nakon što smo u okolini Zadra isprobali sportski Ford Focus ST njegove ključeve smo zamjenili za još jedan uradak Ford Performance odjela. Ruku na srce, Evropljani kojima je pickup još uvijek neobičan prizor nisu ni znali da se mogu praviti ovako lude kombinacije. Teretni kamionet koji ne poznaje prepreke i uz to ima sportske performanse. Provjerili smo da li to u praksi ima ikakvog smisla.

Kako su SUV-ovi malo po malo navikli Evropljane da kupuju sve veće i veće automobile tako su i pravi veliki terenci i kamioneti postali prirodnija pojava na evropskim cestama. Preko okeana ime Raptor veže se uz ogromni Ford F-150, a Ford je sada ovaj neobičan spoj robusnog kamioneta i sportiste odlučio ponuditi i u Evropi. Kako bi se iole uklopio u gabarite evropskih cesta, odabran je koliko-toliko prikladniji Ford Ranger, a isprobali smo ga i u zavojima i van ceste.

Kad smo prošle zime testirali Jeep Wrangler pomalo sa žaljenjem smo shvatili kako je takvih istinskih terenaca s pravim mehaničkim pogonom na sve točkove, blokadama difenercijala, robusnim ovjesom i snažnim motorima sve manje. Srećom, Ford se pobrinuo da ova endemska vrsta produži svoje postojanje i udio na tržištu. I ne samo to, proslijedili su ga u svoj sportski Ford Performance odjel i dali im gotovo potpuno odriješene ruke.

Prvo i osnovno što je Ford Performance uradio bilo je skinuti zadnji ovjes s lisnatim oprugama i staviti Watts ovjes sa kapacitetnim Fox Racing amortizerima koji nude podešavanje kompresije i povrata. Još jedan par takvih amortizera naprijed, pojačani elementi ovjesa i prošireni trag točkova uz velike 285/70 R17 gume za sve terene, i onda je trebalo prilagoditi karoseriju. Izgled pravog "muscle trucka" Ranger Raptor je dobio uz izuzetno široka proširenja blatobrana, stepenice na pragovima koje su dovoljno velike i čvrste da izgledaju kao nosivi a ne dodatni dio, te moćnu masku sa masivnim natpisom Ford i još monolitnijom zaštitom motora i podvozja naprijed. Zaboravite na sivo obojene plastike koje viđate na SUV-ovima. Ovdje je to 2,3 mm debela metalna ploča koja zaista ima svoju funkciju i koja je jedan od razloga zašto se Raptor ne boji velikih skokova.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ustvari, cijela šasija Raptora je posebno pojačana i prilagođena za dodatna opterećenja i izdržljivost pri udarcima i skokovima. Također, i same tačke vješanja posebno su prerađene i prilagođene za širi trag točkova i veći hod točka u blatobranima. Sve te izmjene itekako se osjete u vožnji pa se Raptor u odnosu na obični Ranger zaista vozi kao potpuno drugi auto.

Lična karta Ford Ranger Raptor

Visina - 1873 mm, Širina - 2180 mm, Dužina - 5398 mm, trag točkova 1710 mm Visina podnice od tla - 283 mm Napadni ugao - 32.5°, prelomni ugao 24°, silazni ugao 24° Gume - All-terrain BF Goodrich - 285/70 R17 Motor: 2.0 Bi-Turbo dizel sa 213 KS (157kW) i 500 Nm Mjenjač: 10-stepeni automatik

Nazad je Ranger Raptor također ekstremniji sa modificiranim branikom u koji je integrisana velika kuka za vuču i dvije kuke za izvlačenje iz blata. Veliki tovarni prostor je i dalje na raspolaganju sa obiljem prostora, te sa dimenzijama 1.560 mm x 1.743 mm ispunjava sve istraživačke i vikend izazove. Nosivost je zbog drugačijeg zadnjeg ovjesa smanjena u odnosu na standardni Raptor, ali i dalje je na nivou zadatka svakog pick-upa, te može povući prikolicu težine do 2,5 tone.

Nakon skoka često treba i stati, pa je Ranger Raptor dobio nove i prilagođene komponente kočnog sitema. Tako uprkos težini od 2,3 tone koči vrlo uvjerljivo i ravnomjerno zahvaljujući dvoklipnim čeljustima naprijed koja su u prečniku povećana za 9,5 mm, dok su ventilirani diskovi sada impresivne veličine 332 x 32 mm. Također i zadnji diskovi su impresivni sa dimenzijama 332 x 24 mm, te ih čvrsto grizu nove čeljusti od 54 mm.

Ranger Raptor dolazi sa Terrain Management System (TMS) koji nudi šest modova za različita iskustva u vožnji, a koji se mogu odabrati pomoću prekidača s pet tipki smještenog na upravljaču.

On-road programi

  • Normalni način rada - Naglašavajući udobnost, ekonomičnost goriva i voznu sposobnost
  • Sportski način rada - prilagodljiv za energičnu vožnju na cesti. To znači brze, oštre promjene stepena prijenosa pri većim brzinama motora kako bi se pomoglo reakciji gasa. U ovom načinu rada odziv gasa i automatskog mjenjača je brži i oštriji, dok se izmjene stepeni prijenosa vrše pri višim obrtajima.
Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Off-road programi

  • Način trava / šljunak / snijeg - Dizajniran je za nadahnuće sigurne i sigurne vožnje na klizavim i neravnim površinama. To se postiže uglađenijim mijenjanjem brzina i pokretanjem iz drugog stepena prijenosa, čime se minimizira vjerovatnost proklizavanja točkova.
  • Način blato / pijesak - Odziv vozila podešen je za optimalnu vuču i zamah na dubokim, deformisanim površinama poput rastresitog pijeska i blata. To se postiže održavanjem nižih stepena prijenosa sa velikim obrtnim momentom.
  • Način rada rock - koristi se posebno za stjenovite terene male brzine gdje je ključna glatka upravljivost.
  • Način rada Baja - Odziv motora i mjenjača podešen je za performanse brze vožnje na terenu, baš kao što vozači trebaju na poznatom Baja Desert Reliju. U ovom su režimu sistemi poput kontrole trakcije "utišani" kako bi se omogućila brza vožnja van puteva bez potrebe da se vozač mora boriti protiv sistema asistencije. Izbor stepena prijenosa optimiziran za maksimalne performanse, pa će izmjene biti na višem broju obrtaja te će se vršiti brzo i agresivno.

Nakon svih silnih prerada podvozja i ovjesa mašta inžinjera je zauzdana kod izbora motora. Kada pogledate Ranger Raptor nekako logično zvuči da ispod mišićave haube stoji barem neki šestocilindraš. Ipak, dok F-150 Raptor u Americi ima 3,5-litarski V6 sa 450 KS, evropski Raptor mora se zadovoljiti 2,0-litarskim turbodizelašem. Na prvu zaista zvuči skromno i teško povezivo sa prefiksom sportski.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Ipak, već nakon prvih kilometara to razočarenje je poprilično isparilo. Iako naizgled mali za ovako veliku karoseriju, ovaj motor se odlično nosi sa Raptorom. Maksimalnih 213 KS nije mali broj, ali mnogo je važnije moćnih 500 Nm okretnog momenta. Tako velika količina obrtnog momenta dostupna je već pri 1.750 okr/min, te gura i nosi Raptor kako poželite. U tome uveliko pomaže i odličan automatski mjenjač sa čak 10 stepeni prenosa. Dovoljno je brz i uglađen, a zavisno od odabranog načina rada ima i perfektan tajming za izmjenu stepena prenosa u odnosu na situaciju i podlogu.

Sve ove prerade i novotarije koje je donio Raptor imale su za cilj jednu stvar. Vrhunska zabava u svim uslovima i mogućnost da vozite brzo i jako van ceste kao gotovo nijedan auto koji je trenutno dostupan na tržištu. I zaista, koliko god bio impresivan i ugodan, za jedan pickup, na asfaltiranoj cesti, tek kada smo skrenuli na kozje staze i pješčani teren Raptor nam je počeo otkrivati svoje talente.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

U suštini zahtjevni offroad izazovi gdje sporim tempom savladavate prepreke, kanale, blato, pijesak i sve ostalo izgledaju kao dječja igra za Raptor, ali isto tako nije nešto što ga ističe od ostalih i ono malo preostalih pravih terenaca. Tek kada na volanu odaberete Baja način rada, nazvan po specifičnim trkama po pijesku u SAD, i veliku pedalu gasa pritisnete do poda počinje prava zabava. U Baja načinu rada Fox Racing amortizeri "dišu" tako da daju mekoću prilikom brzog prelaska preko neravnina ali i potpunu kontrolu, dok veliki hod ovjesa i izdržljive BF Goodrich gume vozaču daju samopouzdanje da nastavi ravno, gotovo bez obzira šta se našlo pred njim. Nakon kratkog vremena zatekli smo se kako na zatvorenom poligonu bivše vojne kasarne u Zatonu kod Zadra držimo putnu brzinu od nekih 110 km/h. Ništa posebno, osim što se pod nama nalazi podloga koju je teško i pješke pregaziti. Tek tada smo shvatili zašto su u Ford Performance odjelu toliko ponosni Raptorom. Zaista, trenutno ne postoji auto koji nudi ovakav spoj visokih performansi i terenskih mogućnosti.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Kada smo prekrivene blatom Raptore vratili na hotelski parking pored ušminkanih Focusa ST malo ko je mogao skinuti osmijeh s lica. Auto koji je vizuelno, mehanički i vozački tako poseban zaista zaslužuje pohvalu, a posebnu pohvalu zaslužuje i sam Ford za hrabrost da se odmakne iz komfor zone i svoja iskustva usmjeri u stvaranje auta koji će se pamtiti i dugo nakon što više ne bude u proizvodnji.

Ford Ranger Raptor još uvijek nije dostupan na tržištu Bosne i Hercegovine, ali očekuje se da će se prve narudžbe moći napraviti početkom iduće godine, kada će biti poznate i cijene. Za sada možemo očekivati da će cijene biti približne onima u Hrvatskoj gdje Ranger Raptor košta oko 120 hiljada maraka. Ne morate nas ni pitati bismo li radije izabrali Raptor ili neki luksuzni SUV koji košta i više od toga.