Vozili smo Toyotu Yaris GRMN: Staza je njegovo prirodno okruženje
I dok se mlađi dio naše ekipe u snijegom zatrpanoj Austriji „grudvao“ s najsnažnijim Golfovima R, nas je put odveo na jug Španije gdje su nam Toyota i Gazoo Racing omogućili da se oči u oči sretnemo s najsnažnijim produkcijskim brojčano ograničenim Yarisom o kojem se mnogo pričalo u godini iza nas.
S povratkom Toyotinog tvorničkog tima na svjetsku rally scenu koju su napustili prije 17 godina (ali i ostankom u trkama izdržljivosti) stigao je i temeljito razvijen Yaris GRMN na kojem dominiraju bijela i crna boja, a „civilno“ izdanje Toyotinog aktuelnog WRC „oružja“ karakteriše i nekolicina poželjnih tehničkih rješenja stare škole. Zanimljivom projektu koji će u francuskim proizvodnim pogonima Toyote pola godine sastavljati dvadesetak najboljih i najposvećenijih uposlenika značajan doprinos dala je i britanska automobilska kompanija Lotus čiji su inžinjeri učestvovali prilikom konstruisanja 1,8-litarskog četverocilindarskog motora kojem asistira mehanički kompresor, što je jedinstveno rješenje koje se i na cesti i stazi pokazalo kao bolja opcija u odnosu na turbopunjač koji u ovom trenutku koriste svi ostali proizvođači sportskih automobila B segmenta.
Druženje s Yarisom GRMN, čije crnocrvene aplikacije na bijeloj trovratnoj karoseriji jasno asociraju na boje Toyotinog trkaćeg odjela Gazoo Racing, počelo je vožnjom ulicama bisera Katalonije, a namjenski isplaniran 168 kilometara dug itinerer prema kružnoj stazi Castelloli uključivao je kombinaciju autoceste i zahtjevnih zavojitih brdskih dionica u zaleđu Barcelone na kojima smo nakon samo nekoliko minuta spoznali vrijednosti značajno ukrućene karoserije, sniženog sportskog ovjesa s najboljim Sachs amortizerima koji se nude uz cestovne automobile, skraćenih prijenosnih odnosa 6-stepenog mjenjača, direktnog upravljača i, naravno, Torsen mehaničke ograničene blokade diferencijala s kojom su 17-inčni točkovi na prednjoj osovini slijepo slijedili naredbe s upravljača.
Na vjetrovitim i pustim zavojitim cestama sreli smo nekolicinu kamufliranih automobila nekih drugih proizvođača automobila koji još nisu stigli do produkcijskog izdanja i sajamskih reflektora, ali i shvatili da se na Yarisovim solidno profilisanim prednjim sjedištima sjedi malčice previsoko, a za optimalnu poziciju iza modificiranog trokrakog upravljača (koji je „posuđen“ iz modela GT86) njegovo podešavanje po dubini trebalo bi biti nešto izdašnije.
Uz karakteristične visoke tonove koje osigurava mehanički kompresor, ali i adekvatnu „muziku“ namjenskog izduvnog sistema s centralno postavljenim završetkom koji je, kako su nam rekli, u finalnoj razvojnoj fazi nekoliko puta modificiran (sve u cilju postizanja pravog zvuka) stigli smo na 4,2 kilometra dugu stazu Castolleli koju karakteriše zanimljiva kombinacija sporih i brzih zavoja, usponi, spustovi i (krene li po zlu) odlične zone za izlijetanje. Plavo nebo, ugodna temperatura i suh asfalt... Bolje ne može.
Prije adrenalina i vreline koju nam je osigurao automobil koji je u svojoj testnoj fazi mnogo vremena proveo i na čuvenoj stazi Nürburgring Nordschleife (što jasno sugerišu zadnja dva slova u akronimu oznake), saslušali smo prigodnu prezentaciju o „samuraju“ i dobili uobičajene sigurnosne upute prije izlaska na stazu.
„Želimo da osjetite sav potencijal automobila, pa ćete na stazi voziti na gumama Bridgestone Potenza RE11S koje u Evropi nisu legalne za korištenje na javnim cestama“, rekli su nam nakon prezentacije automobila čiji motor razvija 212 KS pri 6.800 obr/min i 250 Nm pri 4.800 obr/min, što je na kraju dovoljno za 6,4 sekundi od 0 do 100 i elektronski ograničenih 230 km/h. Divno!
S trenutno najboljim omjerom mase (1.135 kg) i snage u svojoj klasi, čemu su pomogle i ultralagane ojačane aluminijske felge (BBS), Yaris GRMN je svoj raskošan potencijal pokazao dok smo još bili daleko od Castelollija, a pripremajući se za prvi izlazak na stazu obaviješteni smo da su u automobilima namjenski isključeni elektronski sistemi ESP i TCS koji bi u ovom slučaju samo smetali „cut slick“ gumama. „Pa dobro, još da isključim klima-uređaj i to je to“, rekoh sam sebi.
Na čelu kolone u prvih nekoliko krugova koji su predviđeni za upoznavanje staze bio je Vic Herman, jedan od glavnih Toyotinih testnih vozača koji su zaduženi za dinamička testiranja, a s njim smo nekoliko sati kasnije (mimo protokola) realizovali beskompromisnu jurnjavu stazom po principu „close fight“, što isključuje sigurnosni razmak i crne zastave sudija pored zavoja. Nezvanična trka s nekoliko žestokih nadupravljanja i nekoliko neplaniranih aktiviranja limitatora broja obrtaja radilice ionako vrelu atmosferu podigla je do faze ključanja, a opor „miris“ guma i kočnica već dugo nije bio ugodniji. To je valjda poenta ovakvih automobila. „Danke Herr Herman!“
Potencijal kočnica s narezanim diskovima najbolje se pokazao uoči prilaska šestom sporom lijevom zavoju koji čeka na kraju najbržeg dijela staze (brzina na pragu kočenja oko 185 km/h), a pored povjerenja u kočnice i ovjes s povećanjem temperature u gumama iz kruga u krug vozili smo sve brže i preciznije. Na kraju svega, nije bilo podizanja šljunka i prašine iza karakterističnih dvobojnih trotoara, što bi moglo prouzrokovati gubitak tehnike, ali i zdravlja.
Toyotin „Limited Edition“ u ovom slučaju znači samo 600 primjeraka „ljutog“, ali i raskošno opremljenog Yarisa (200 za Japan, 100 za Veliku Britaniju i 300 za Evropu), a osim prvog proizvedenog primjerka koji će biti ponuđen na aukciji humanitarnog karaktera, svi ostali su na neviđeno već dobili svoje vlasnike. Utješna vijest za one koji su zakasnili: Yaris GRMN je samo početak Toyotine priče o izvrsnim sportskim automobilima, jer Gazoo Racing više nije samo odjel koji se bavi isključivo trkaćim aktivnostima japanskog automobilskog giganta.