Fabrika u Sloveniji
30

Zavirili smo u prošlost tvornice u Novom Mestu, tamo će se proizvoditi novi Renault Twingo

A. M.
Foto: Revoz
Renault će nastaviti proizvoditi električni Twingo nove generacije u Novom Mestu, u fabrici koja je osnovana davne 1955. godine. Novi model će biti lansiran 2026. godine, a Renault obećava da će imati početnu cijenu manju od 20.000 eura.

U novembru prošle godine, Renault je zvanično predstavio koncept koji najavljuje buduću električnu generaciju gradskog modela Twingo.

Novi model će razviti i izgraditi Ampere, nova divizija električnih automobila francuske marke, a zvanično će biti predstavljen 2026. godine. U vrijeme lansiranja, budući električni Renault obećava da će Twingo imati početnu cijenu manju od 20.000 eura.

O budućem budžet električnom modelu o kojem se toliko priča u zadnje vrijeme, mediji prenose da će se takođe proizvoditi u Sloveniji, u fabrici u Novom Mestu. Ono što smo do sada saznali da je Renault usvojio dizajn, koji je nedavno predstavio i da je počeo tehnički razvoj modela.

Mnogo bolji, a povoljniji od aktuelnog Twinga

Prema informacijama objavljenim u francuskim medijima, novi Renault Twingo će koristiti LFP baterije, koje obećavaju da će biti efikasnije od onih koje se mogu vidjeti u novom Renaultu 5 E-Tech. Kapacitet baterije neće prelaziti 50 kWh, a potrošnja energije bi trebala iznositi oko 10 kWh/100 km.

Dakle, očekivani domet bi bio oko 400 kilometara, što je značajno više od aktuelnog Twinga E-Tech, koji ima 21,3 kWh bateriju i maksimalni domet od 270 km. Međutim, krucijalna prednost novog modela biće njegova cijena. Aktuelni Twingo je oko 6.000 eura skuplji i postaje nekonkurentan na tržištu, iako je jedan od povoljnijih EV modela.

Foto: Revoz
Foto: Revoz

Takođe, novi Renault Twingo će dobiti jeftiniju verziju električnog motora koji se može vidjeti u R5 E-Tech. Ampere divizija će u narednom periodu voditi razgovore s nekoliko dobavljača kako bi napravili nove prototipove budućeg modela. Novi Twingo bi ujedno mogao biti donor mehanike i tehnike budućeg Volkswagenovog budžet modela ID.1, no to još nije potvrđeno, iako interes za takvom saradnjom postoji.

Nastanak i počeci tvornice u Novom Mestu

Slovenačka fabrika Revoz, čiji naziv se kroz godine mijenjao, postoji već skoro 70 godina, a tamo se već decenijama proizvode razni Renault modeli, uključujući Clio i Twingo, kao i Smart ForFour do nedavno, u standardnim i električnim verzijama.

Foto: Revoz
Foto: Revoz

Sredinom 1950-ih, slovenačka kompanija Agroservis udružila se s Auto Unionom (bivši Audi), izgradivši tvornicu za proizvodnju DKW modela pod nazivom Moto Montaža. Samo četiri godine poslije 1959. godine fabrika je preimenovana u Industriju motornih vozila ili IMV.

Od 1963. do 1972. godine tamo se sastavljao britanski Austin, ali su 1973. Slovenci potpisali ugovor o partnerstvu sa Renaultom i tada ustvari počinje procvat tvornice u Novom Mestu. Slovenačka tvornica je sedamdesetih bila dom čuvenih Renault modela R4, R12, R16 i R18. U Novom Mestu je od 1973. do 1992. godine proizvedeno više od 575.000 čuvene Renaultove Četvorke.

Mala fabrika za mala auta

Naziv Revoz je nastao tek 1988. godine kada su Renault i IMV osnovali kompaniju sa zajedničkim ulaganjem. Osamdesetih su Slovenci na proizvodne trake ubacili kultni R5, devedesetih je u Revoz stigao njegov nasljednik Renault Clio, a od 2007. u Novom Mestu se vrši montaža i malenog Twinga. S obzirom da je Renault nastavio s proizvodnjom Twinga treće generacije u Revozu, na istoj proizvodnoj liniji se proizvodio i njegov klon Smart FourFor. Clio 2 se najduže proizvodio, s obzirom da je Renault uz model treće generacije nastavio s prodajom budžet verzije Clio Storia. U Revozu je sklopljeno skoro 1,5 miliona druge generacije Clija.

Foto: Revoz
Foto: Revoz

Danas kada je Revoz u potpunom vlasništvu Renaulta, u slovenačkoj fabrici se odvijaju moderni procesi proizvodnje, od lakirnice, preko karosernice do montaže ovjesa, elektrike, motora i stakala, a dio proizvodnje je robotizovan. Krajem 2022. godine Revoz je zapošljavao skoro 1.500 radnika, a veliki broj zaposlenih tradicionalno dolazi iz Bosne i Hercegovine.

Fabrika je krajem 2022. okončala godinu s 20.954 proizvedenih jedinica Twinga i Smarta FourFor sa SUS motorima, kao i 27.423 istih modela s električnim pogonom, dok je s proizvodne linije takođe izašlo 19.753 primjeraka Clija pete generacije. No, Revoz je u zlatno doba znao proizvesti i 130.000 automobila godišnje i ostvariti prihod veći od milijardu eura. Možda novi Twingo bude nova energija za povratak Revoza na put stare slave.