Savjeti za vozače
142

Zima je doslovno proletjela, od 1. aprila se vraćamo na ljetne gume

A. M.
Foto: E. Z./Klix.ba
Od 1. aprila zimska oprema više nije obavezna na automobilima i zimske gume bi trebali zamijeniti ljetnim. Adekvatne ljetne gume dokazano su bolji izbor od zimskih, jer njihov dizajn i sastav omogućavaju bolje performanse i veći stepen sigurnosti tokom viših vanjskih temperatura.

Iako zime skoro da nije ni bilo, nekako je brzo prošla i već se vraćamo na ljetni režim vožnje. Korištenje zimskih guma na višim temperaturama gubi smisao, jer one mogu biti skoro jednako opasne kao ljetne u zimskim uslovima vožnje.

Zimske M+S gume sa oznakom pahuljice nisu cjelogodišnje gume kako to tumači većina vozača u bh. prilikama. Njihova zakonska upotreba završava s 31. martom. Moguće ih je koristi i dalje, ali će dolazak prvih većih temperatura zbog njihove mekoće i elastičnosti početi da troši njihov gazni sloj i da ih pretvara u manje upotrebljive kada vam budu najpotrebnije.

Promjenjive temperature u bh. podneblju znaju iznenaditi i u četvrtom mjesecu, pa ne morate posebno žuriti sa njihovom zamjenom, pogotovo ako vozite uglavnom kratke relacije. No, preporuka montaže ljetnih guma prilagođenih za toplije vremenske uslove ima opravdano pokriće.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Osnovne prednosti ljetnih guma

Ljetne gume dokazano su bolji odabir od zimskih tokom proljetnih, a pogotovo ljetnih mjeseci, iz nekoliko razloga. Krenimo redom. Ljetne gume dizajnirane su sa smjesom gaznog sloja optimizovanom za tople vremenske uslove. Njihova smjesa nudi bolju trakciju i prijanjanje na vrućim površinama od mekanih zimskih pneumatika, bez obzira da li je podloga suha ili vlažna. Kao drugo, šara gaznog sloja ljetnih guma obično je manje agresivna u poređenju sa zimskim gumama. Njihov dizajn poboljšava stabilnost i upravljivost pri višim temperaturama, pružajući ujedno bolje performanse.

Vrlo važno, nove ili očuvane polovne ljetne gume pružaju preciznije upravljanje i skretanje u zavojima pri visokim temperaturama. One su projektovane za održavanje optimalnog kontakta s podlogom, omogućujući veću kontrolu nad vozilom. Zbog svoje posebne smjese gaznoga sloja, ljetne gume nude daleko kraći put kočenja od zimskih u ljetnim uslovima. To može značajno poboljšati ukupnu sigurnost u vožnji bez ugrožavanja performansi ili njihove trajnosti, a istovremeno njihova otpornost na toplotu pomaže u održavanju strukture gume i produžava njihov vijek trajanja.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Naravno, sve ovo važi ako i ljetne gume imaju adekvatnu dubinu šare i nepotrošenu gaznu površinu. Za razliku od zimskih (4 mm), minimalna dubina šare kod ljetnih guma od 1,6 mm je tolerantnija, ali ne dovodite se u zabludu da su gume s minimalnom dubinom dovoljno dobre. Ako samostalno mjerite dubinu gaznog sloja, a nemate odgovarajući mjerač, nivo potrošenosti vaših starih guma možete jednostavno vizuelno provjeriti preko ''indikatora'' u obliku malih poprečnih graničnika.

Ako je nivo gaznog sloja potrošen do te granice vrijeme je za nabavku novog seta. Uz sve to, treba obratiti pažnju na pritisak i posebno na startost guma (provjeriti obavezno DOT broj). Možda ste prešli s ljetnim setom svega 15-tak hiljada kilometara i da takve gume i dalje imaju odgovarajuću dubinu šare, ali zbog starosti imaju ispucale bočne zidove. Takvi pneumatici obično postaju pretvrdi i njihova upotrebljivost je upitna.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Kako samostalno zamijeniti gume?

Ako već imate dupli set na felgama, možete i sami zarotirati točkove uz dizalicu i ključ koji stoji u prtljažniku. Dovoljno će vam biti da osigurate malo prostora i da adekvatno zakočite vozilo. Ne radite zamjenu ako su putnici u vozilu. Držite se osnovnog pravila da vijke ili matice popustite ravnomjerno tako da ih odvrnete za po jedan okret i to dok je vozilo na zemlji. Zatim, potpuno ih odvrnete kada vozilo dignete na dizalicu, po mogućnosti dijagonalno, jer tako manje rizikujete da vam točak spadne s glavčine.

Nakon rotiranja, zimske gume pregledajte, po potrebi očistite, svakako obilježite i na kraju pravilno odložite do nove zimske sezone. Pokušajte se pridržavati osnovnih pravila odlaganja, a to je po mogućnosti da ispustite malo zraka i da se felga oslanja na felgu. Ako nemate set zimskih guma na felgama, gume odložite uspravno. Bar jednom u toku ljeta im zamijenite mjesta i poziciju da ne bi došlo do eventualne deformacije. Na friško postavljenom setu ljetnih guma provjerite obavezno pritisak i po potrebi ga izjednačite. Ukoliko nakon toga osjetite da vam auto više "vuče" u jednu stranu, obavezno ih izbalansirajte.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ako ste u potrazi za novim setom ljetnih guma, podsjećanja radi, postoje verzije više prilagođene vlažnim i verzije koje pokazuju bolje performanse na suhim podlogama. Svakako da vozači na jugu Bosne i Hercegovine ne moraju ići toliko detaljno i razmišljati o ljetnim gumama s boljom specifikacijom za vlažnu podlogu, jer je nivo padavina u Hercegovini manji, ali adekvatne ljetne gume provjerenih proizvođača su u svakom slučaju bolja opcija od zimskih tokom visokih vanjskih temperatura, bez obzira koju verziju odabrali.

Na kraju, uz montažu ili postavljanje odgovarajućih ljetnih guma, provjerite nivo ulja i ostalih tekućina u vozilu. Prekontrolište rasvjetna tijela, po mogućnosti i akumulator. Zamjena filtera klime takođe kod velikog broja vozila na našim cestama spada pod "uradi sam" zahvat, pa ga svakako zamijenite pred toplije dane i češću upotrebu klima uređaja.