Ana Drašković, potpredsjednica i generalna direktorica kompanije Visa za jugoistočnu Evropu, podijelila je više o novostima kada je riječ o platnim inovacijama i navikama građana.
Koje su tri ključne brojke istraživanja Visa Pulse koja nam pokazuju kako se plaća danas u Bosni i Hercegovini?
Najnoviji podaci iz Visa Pulse istraživanja donose fascinantne uvide u ponašanje potrošača u Bosni i Hercegovini. Građani su sve otvoreniji prema platnim inovacijama koje im omogućavaju veću udobnost i efikasnost u svakodnevnom životu, tako da gotovo polovina podjednako koristi i keš i kartice.
Prije samo četiri godine, nešto više od polovine građana koristilo je internet za kupovinu. Danas je online kupovina svakodnevica, pa 86% kupuje preko interneta. Najpopularniji proizvodi koji se kupuju online su odjeća, obuća i modni dodaci, prate ih mali kućni uređaji, dok plaćanje usluga dostave online bilježe vrtoglavi rast. Ovo jasno ukazuje da potrošači sve više prepoznaju prednosti šopinga "iz fotelje" u odnosu na tradicionalnu kupovinu.
Treći zaključak i moj lični utisak je da su čak i pri plaćanju svakodnevnih "malih" usluga, kartice i bezgotovinsko plaćanje su sve češći. Ono što možda nije očekivano je da u zemlji gdje se toliko uživa u hrani, piću, kafi, gdje se uvijek ostavlja bakšiš, građani usluge vezane za slobodno vrijeme sve više plaćaju karticom, telefonom, satom. Promjena u duboko ukorijenjenim navikama da se plaća kešom se dešava pred našim očima, u realnom vremenu.
Koji su glavni razlozi koji motivišu građane da u većoj mjeri "prigrle" online plaćanja?
Prema Visa Pulse istraživanju, zanimljivo je da je više od 50% potrošača navelo jednostavnost kao ključni razlog za korištenje kartica. Nakon jednostavnosti u korištenju, na drugom mjestu je ušteda vremena kao važan benefit. Ispitanici kažu da to što ne morate da brinete o količini gotovine u novčaniku predstavlja još jednu važnu prednost kartica i digitalnih plaćanja.
Bezgotovinska plaćanja nude nam udobnost, sigurnost i efikasnost eliminišući potrebu za fizičkim novcem. Ubrzavaju transakcije, smanjuju rizik od krađe i omogućavaju lako praćenje potrošnje. Digitalna plaćanja također poboljšavaju higijenu tako što minimiziraju kontakte, podržavaju globalne transakcije i pomažu preduzećima da smanje troškove. Pored toga, promovišu finansijsku inkluziju, smanjuju utjecaj na životnu sredinu i omogućavaju inovacije u finansijskim uslugama. Sve u svemu, bezgotovinski sistemi čine transakcije bržim, sigurnijim i transparentnijim.
Koji su glavni trendovi u plaćanjima danas u BiH, pa onda i u regionu?
Noviji trend koji se izdvaja je i sve veća upotreba mobilnih uređaja za digitalna plaćanja. Gotovo 40% korisnika u BiH preferira korištenje svojih telefona za obavljanje plaćanja, dok 19% njih želi koristiti pametne satove za ovu svrhu. Ovi podaci pokazuju jasan pomak prema jednostavnijim i praktičnijim načinima plaćanja, gdje fizičke kartice postaju suvišne, a korisnici teže rješenjima koja omogućuju brže i bezbrižnije transakcije u svakodnevnim situacijama.
Jedan od najistaknutijih trendova koji vidimo na svim tržištima jugoistočne Evrope je ubrzana digitalizacija, i na strani potrošača i na strani biznisa. Zanimljivo je da su potrošači širom ovog regiona sve više skloni korištenju pametnih telefona za plaćanje, a interesovanje za ovu opciju samo raste. Tržišta kao što su Bosna i Hercegovina, Srbija, Albanija, i druge zemlje regiona, pokazuju da su građani spremni da se vrate u omiljene ugostiteljske objekte i prodavnice, ali prije ukoliko mogu da plate digitalno.
Kakav je odnos građana Bosne i Hercegovine prema sigurnosti plaćanja i koliko tom aspektu pridaju važnosti?
Još jedan trend koji je u porastu prema podacima iz našeg istraživanja jeste rastuće povjerenje u sigurnost digitalnih plaćanja. Potrošači su postali mnogo informisaniji o sigurnosnim protokolima, a razvoj tehnologije, kao što su potvrda plaćanja otiskom prsta ili skenom lica, uz tokenizaciju koja osjetljive podatke kartice mijenja u jedinstvenu i neponovljivu kombinaciju brojeva, povećao je povjerenje u ove oblike plaćanja. Korištenje PIN koda je najrasprostranjenije na ovim prostorima i smatra se najprikladnijom metodom autorizacije plaćanja. Otisak prsta se takođe smatra zgodnim.
Biometrijske metode autentifikacije (otisak prsta, ili skeniranje lica) građani doživljavaju pozitivno - kao rasterećujuće jer nema potrebe pamtiti lozinku (61%), jednostavne (48%), sigurne (48%) i brze (45%). Ovaj trend je posebno važan, jer povjerenje i bezbjednost predstavljaju osnovni preduslov za dalji rast digitalnih plaćanja.
Razvoj e-commerca i digitalizacija malih i srednjih preduzeća je neizostavni dio ove priče. Da li biznis ide u korak sa sve digitalnijim navikama potrošača?
Visa Pulse istraživanje pokazuje da građani više vjeruju brendovima koji imaju online shop i podržavaju plaćanje karticama. To postaje važan faktor u jačanju konkurentnosti malih i srednjih preduzeća. Mogućnost bezgotovinskog plaćanja utiče na ponovno posjećivanje određene prodavnice i ima umjereno pozitivan utjecaj na percepciju brenda, kažu ispitanici. Takva mjesta se prvenstveno doživljavaju kao mjesta koja idu u korak s vremenom.
Pandemija je nesumnjivo bila katalizator e-trgovine, a mali i srednji preduzetnici u Bosni i Hercegovini su, kao i u mnogim drugim zemljama, morali brzo da se prilagode novim uslovima. Unaprijeđenje digitalnih kanala prodaje ili prelazak na online poslovanje po prvi put omogućio im je da prošire svoj doseg i dođu do šireg tržišta, što je prepoznato i među potrošačima.
Na globalnom nivou, čak i minimalni porast digitalnih plaćanja od samo 1% može donijeti dodatnih 67 milijardi dolara u bruto domaći proizvod, što jasno pokazuje ogroman ekonomski potencijal koji digitalna plaćanja mogu donijeti. Za mala i srednja preduzeća u Bosni i Hercegovini, digitalizacija nije samo opcija, već ključ za dugoročni rast i stabilnost na tržištu.