Online kupovina u Bosni i Hercegovini zabilježila je značajan skok i prema podacima kompanije Visa porasla za čak 468 posto u poređenju sa 2019. godinom. O platnim navikama potrošača i razvijenosti digitalnih plaćanja razgovarali smo s Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
Đorđević je s nama podijelio informacije o ekspanziji digitalne transformacije, tehnološkim novitetima za sprečavanje zloupotreba, kao i o temi koja zanima brojne građane – budućnosti kriptovaluta.
Kakva su predviđanja u pogledu ponašanja potrošača za 2021. i za period koji slijedi nakon pandemije? Da li će zadržati navike koje su stekli tokom krize izazvane koronavirusom?
Postoji nekoliko aspekata u vezi s potrošačkim navikama stečenim tokom pandemije za koje vjerujem da imaju svoje mjesto i u 2021. godini. Iako oslabljena, pandemija je i dalje prisutna, te potrošači još uvijek imaju potrebu za platnim iskustvom koje je najsigurnije po njihovo zdravlje. Limiti za kupovinu bez unošenja PIN koda porasli su za 50 posto tokom prethodne godine, učinivši beskontaktno plaćanje svakodnevnim iskustvom za većinu naših klijenata.
Stoga očekujem da inovativne platne tehnologije ostanu izbor broj jedan u ovoj godini, kao i da se njihova popularnost zadrži nakon pandemije budući da u osnovi pružaju brzo, jednostavno i komforno iskustvo za korisnike. Neki od potrošača su tokom 2020. prvi put naručivali dostavu namirnica, hrane ili lijekova na kućne adrese, kupovali poklone, a digitalna plaćanja putem interneta ili mobilnih aplikacija, omogućila su im da ostanu povezani, pokažu brigu i budu tu za bliske ljude, u samo nekoliko klikova.
Online kupovina u Bosni i Hercegovini zabilježila je značajan skok i prema našim podacima porasla za čak 468 posto u poređenju s 2019. Učestalije plaćanje digitalnim metodama svakako je povezano s odgovorom na pandemiju i željom da sačuvamo zdravlje. Jer, riječ je o izuzetno sigurnom načinu plaćanja, što nam je veoma važno, jer je sigurnost prioritet za sve nas u kompaniji Visa. Zbog svega toga vjerujem da će digitalna plaćanja ostati prvi izbor i po povratku u (novu) normalu.
Koliko su digitalna plaćanja razvijena u Bosni i Hercegovini u poređenju sa zemljama EU?
Bosna i Hercegovina bilježi dobre rezultate u segmentu digitalnih plaćanja. Beskontaktno čini gotovo 60 posto svih Visa transakcija koje se odvijaju licem u lice. Na svjetskom nivou je to 43 posto, a kada govorimo o zemljama EU, radi se o 80 procenata. Podaci potvrđuju da potrošači u Bosni i Hercegovini žele da svakodnevne, rutinske aktivnosti poput plaćanja obave jednostavno, sigurno i s minimalno utrošenog vremena.
Mobilno iskustvo kao prvo i najvažnije pri pružanju digitalnih usluga postaje sve traženije u domenu platne industrije. Ukoliko znamo da gotovo četvrtinu vremena tokom dana provedemo koristeći mobilni telefon, očekujem da ćemo u narednom periodu svjedočiti sve većoj migraciji ka plaćanju pametnim uređajima. Ipak, s obzirom na nivo zrelosti tržišta mobilnih plaćanja u Bosni i Hercegovini, smatram da je još uvijek rano za poređenja s tržištem EU.
Očekujete li ekspanziju digitalnih transformacija biznisa u periodu pred nama i šta je sve neophodno kako bi preduzeća unaprijedila svoje sisteme poslovanja?
Od četvrte industrijske revolucije se ne može pobjeći, svijet se kreće u jednom smjeru i mi na taj voz moramo uskočiti. Pametni uređaji su dio našeg svakodnevnog života. Putem njih komuniciramo, radimo, informišemo se, ali i kupujemo. Mnogi biznisi su tokom 2020. uvidjeli da su pitanja digitalnog prisustva i interakcije s potrošačima opredjelila opstanak. Globalno, transformacija malih i srednjih preduzeća uveliko traje, ali kada govorimo o jugoistočnoj Evropi, značajne promjene i ekspanzija digitalizacije tek slijede.
Kompanija Visa je posvjećena osnaživanju malih i srednjih preduzeća, a samo tokom prethodne godine pomogli smo malim firmama da započnu, nastave ili privedu kraju digitalizaciju poslovanja u saradnji s partnerima iz bankarskog i poslovnog sektora. Stavljanje sopstvenih resursa i znanja u službu digitalizacije malih i srednjih preduzeća ostat će jedan od naših prioriteta i u 2021. godini.
Kakva su vaša predviđanja kada je riječ o tehnološkim novitetima koji bi mogli da spriječe pokušaje zloupotreba?
Svjetske kompanije su u prethodnoj godini zabilježile povećan broj pokušaja zloupotreba. Širom Centralne Evrope, Bliskog Istoka i Afrike primijetili smo porast sajber napada koji su izvršeni jednom od najpoznatijih prevarnih tehnika - socijalnim inžinjeringom. Zbog toga većina potrošača preduzima korake kako bi se zaštitila od potencijalnih zloupotreba prilikom online kupovine, a skoro polovina preduzeća smatra da je upravljanje rizikom ključna oblast za uspješno poslovanje u ovoj godini. Biznisi širom svijeta započinju borbu protiv sajber napada usvajanjem još naprednijih i sigurnijih tehnologija poput tokenizacije, beskontaktnog plaćanja i EMV čipova na pametnim karticama.
Za kompaniju Visa tokenizacija predstavlja važno rešenje koje je u direktnoj vezi sa zaštitom korisnika i omogućavanjem sigurne digitalne trgovine. Tokenizacija zamjenjuje osjetljive informacije o računu s jedinstvenim digitalnim identifikatorom koji se naziva token, koji omogućava obradu plaćanja bez izlaganja podataka. Dodatno, beskontaktne Visa kartice imaju isti EMV sigurnosni čip kao i kontaktne, a svaka transakcija uključuje jedinstveni jednokratni kod, koji onemogućava da se informacije zloupotrijebe. Vjerujemo da savremena trgovina počiva na besprijekornom i sigurnom iskustvu plaćanja za sve, te će inovacije u oblasti sigurnosti ostati naš prioritet i u budućnosti.
Uzimajući u obzir nedavni skok vrijednosti bitcoina, kakvo je vaše viđenje budućnosti kriptovaluta?
Važno je da razumijemo razliku između decentralizovanih kriptovaluta poput bitcoina i drugih digitalnih valuta koje su direktno podržale postojeće, dekretne. Većina ljudi koja posjeduje bitcoin posmatra ovu valutu kao digitalno zlato, odnosno kao vrstu dobra koje potencijalno donosi profit, prije nego kao sredstvo za plaćanje robe i usluga. S druge strane, dekretne valute, uključujući stablecoin i digitalne valute centralnih banaka, imaju status inovativnih platnih sredstava koja imaju potencijal da se koriste na globalnom tržištu. Danas 35 vodećih platformi za trgovinu kriptovalutama bira da sarađuje s kompanijom Visa, uključujući Coinbase, cripto.com, BlockFi, Fold, Bitpanda, što predstavlja potencijal za više od 50 miliona naših korisnika.