Predsjednik Uprave NLB Grupe Blaž Brodnjak: Pionir smo održivog poslovanja u regiji
Konferencija će biti posvećena zaštiti okoliša (evironmental), društvenoj odgovornosti (social) i savjesnom korporativnom upravljanju (governance) - ESG.
Osim ESG-a, teme razgovora sa Brodnjakom bili su kreditiranje/finansiranje istinski zelenih projekata, prijedlog Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) za rast kamatnih stopa u Bosni i Hercegovini, koje su posljedice toga što Bosna i Hercegovina još nema digitalni potpis, kako vidi bh. bankarski sistem u poređenju s onim u Evropskoj uniji i šta će vještačka inteligencija donijeti bankarstvu.
Šta je potaknulo NLB Banku na organizaciju prve ESG konferencije i kakve poruke želite poslati sa skupa u Tuzli?
U NLB Grupi smo svjesni da je ogromna prilika pred nama, prilika da ostavimo svoj trag i osiguramo viši kvalitet života budućim generacijama. Jugoistočna Evropa, naša matična regija, ima potencijal. Posjedujemo sve potrebne blagodati prirode koje bi uz promišljeno, održivo razmišljanje i pristup mogle osigurati samoodrživost, ali i ekonomski razvoj i uspjeh.
Osim toga, imamo izuzetne pojedince - inovatore, talente, sportiste, mislioce, kreatore. Dakle, imamo sve što nam je potrebno kako bismo postali jedan od svjetionika održivog poslovanja i bili primjer. Međutim, ne smijemo zatvarati oči pred činjenicom da također postoji mnogo prostora za poboljšanje, kako u ekološkom, tako i u socijalnom aspektu i aspektu upravljanja.
Upravo tu, skupovi, poput ESG konferencije u Tuzli, igraju vitalnu ulogu. Oni, naime, ukazuju na potencijalne probleme i ističu mogućnosti za napredak, otvaraju polje za diskusiju, služe kao prostor za razmjenu ideja i doprinose napretku.
NLB Grupa je ponosna što je dio diskusije i rješenja, a također bismo željeli da inspirišemo regionalne kompanije, velike ili male, da krenu na ovo putovanje.
NLB je prošle godine ocijenjena kao banka sa niskim rizikom u primjeni ESG standarda. Možete li objasniti šta to konkretno znači za trenutne i potencijalno nove klijente?
NLB je prva banka sa sjedištem i jedinim strateškim interesom u jugoistočnoj Evropi koja je dobila ovu ocjenu te prva među kompanijama koje kotiraju na Ljubljanskoj berzi. Izuzetno smo ponosni što je naše napore i naš napredak u održivom poslovanju prepoznao Sustainalytics, jedna od vodećih svjetskih nezavisnih ESG kompanija za istraživanje, ocjenjivanje i podatke.
Sa ocjenom rizika ESG od 17,7, NLB se svrstava među prvih 15 posto svih banaka koje je ocijenio Sustainalytics, što znači da je NLB pravi pionir održivog poslovanja u regionu, koji pokazuje pravac drugim akterima.
Sa ESG ocjenjivanjem još više smo uvjereni da idemo pravim i plemenitim putem. Shodno tome, i naši klijenti su krenuli na ovo putovanje sa nama, što će im olakšati prilagođavanje na novu paradigmu održivosti. S druge strane, uvijek mogu računati na pouzdanog i stabilnog partnera koji će podržati njihove projekte održivosti.
Na nedavnom panelu Ekonomskog fakulteta u Sarajevu o cirkularnoj ekonomiji je navedeno to da banke ne finansiraju istinski zelene projekte, jer se isto sagledavaju rizici kreditiranja obnovljivih izvora energije i fosilnih goriva. Da li ste saglasni sa tom konstatacijom?
Sigurno je da i u finansijskoj industriji, kao i u drugim oblastima, ima dosta lažnog zelenog marketinga, tzv. greenwashinga. Zbog toga je NLB vrlo transparentna kada je u pitanju održivost i javno otkriva i objavljuje sve izvještaje. Na to nas obavezuje naš odgovorni pristup poslovanju, kao i očekivanja naših dioničara i međunarodnih saveza kojima smo se pridružili.
U 2020. godini, na primjer, obavezali smo se, kao prva slovenačka banka, na principe Ujedinjenih nacija za odgovorno bankarstvo, a NLB 2022. se službeno pridružila Net-Zero Banking Alliance (NZBA), savezu banaka širom svijeta predvođenim UN-om, posvećenom usklađivanju svojih kreditnih i investicijskih portfelja s neto nultim emisijama do 2050. ili prije kako je postavljeno najambicioznijim ciljevima Pariskog klimatskog sporazuma.
Povrh toga, dobili smo prvu ocjenu održivosti 2022. godine. Sve to, ne ostavlja sumnju u očima investitora i javnosti u našu posvećenost održivim praksama.
Kako komentarišete stav MMF-a da Bosna i Hercegovina treba povećati kamatne stope, tj. da taj rast koliko-toliko bude približan rastu kamatnih stopa u eurozoni?
Bosna i Hercegovina trenutno ima visoku inflaciju koja je visoko iznad evropskog prosjeka. MMF-ov stav je vjerovatno uglavnom uzrokovan činjenicom da je rast kamatnih stopa glavni alat monetarne politike za borbu protiv inflacije.
Koje su konkretne posljedice po bankarstvo i građane kao korisnike bankarskih usluga to što Bosna i Hercegovina još nema digitalni potpis?
Digitalizacija i automatizacija radikalno mijenjaju bankarsku industriju. Ako su online banke prije desetak godina donekle zamijenile fizičke bankovne poslovnice, danas, primjerice, mobilni novčanici s virtuelnim karticama zamjenjuju fizičke platne kartice.
Digitalizacija bankovnih usluga je nezaustavljiva, a za banke i neizbježna, jer klijenti zahtijevaju najbolje digitalno iskustvo koje im mora biti dostupno uvijek i svugdje. Nažalost, ponekad primjećujemo da regulatorni okvir ne prati potrebe klijenata, niti napredak i brzinu banaka koje svoje usluge razvijaju u skladu s najnovijim trendovima.
To usporava digitalnu transformaciju, ali i bankovne procese i usluge, a može čak i smanjiti konkurentnost usluga na tržištu. Stoga želimo potaknuti sve sudionike na tržištu da podrže naše inicijative i pridruže nam se na putu prema istinski digitalnom društvu.
Kako vidite bankarski sistem u Bosni i Hercegovini u poređenju s onim u EU?
Bankarski sistem u Bosni i Hercegovini je stabilan, likvidan, profitabilan i u velikoj mjeri konsolidovan. Ovo je trend za koji očekujemo da će se nastaviti i u budućnosti, slično kao što smo vidjeli u bankarskom sektoru u cijeloj Evropi.
S druge strane, specifičnost bh. bankarskog tržišta je u regulaciji, jer Centralna banka Bosne i Hercegovine održava monetarnu stabilnost, dok oba entiteta imaju svoje regulatore.
Ovakva regulacija predstavlja određene izazove i za NLB Grupu, jer ima banku u oba entiteta, ali naš pristup je isti kao i na drugim tržištima: našim klijentima pružamo najbolja rješenja i usluge kad god i gdje god im zatrebaju, dok također podržavamo stabilnost ekonomije uopće.
Šta će vještačka inteligencija (AI) donijeti bankarstvu?
Vještačka inteligencija donosi mnoge prednosti bankarskom sektoru koji je sve više IT orijentisan, kako u internim procesima, tako i u odnosima između klijenata i banaka.
Vještačka inteligencija se već koristi u oblastima upravljanja rizicima, sigurnosti i učinkovitosti transakcija, otkrivanja prevara i optimizacije poslovnih procesa. U NLB Grupi već koristimo AI u analizi podataka kako bismo bolje razumjeli potrebe i ponašanja klijenata, kao i u predviđanju, što nam pomaže u procjeni rizika i kreditne sposobnosti, da navedemo samo dva primjera.
Vještačka inteligencija stoga može dati značajan doprinos razvoju i konkurentnosti bankarskog sektora, ali s druge strane ima i izazove i ograničenja, kao što su etička pitanja, zakonska regulativa, zaštita privatnosti i povjerenja klijenata.
U NLB Grupi imamo odgovoran odnos prema vještačkoj inteligenciji, što znači da se u razvoju i upotrebi ove tehnologije poštuju etički principi kao što su poštovanje ljudskih prava, pravičnost, transparentnost i odgovornost.
To znači da se AI sistemi moraju ponašati na način koji je u skladu s vrijednostima i očekivanjima društva, kako bi se izbjegle potencijalno štetne posljedice po ljude i okolinu.