Posjetili smo gradilište
206

Najveći most na Koridoru 5C kod Počitelja dobija svoje prve obrise

G. Š.
Foto: G. Š./Klix.ba
Kolosalni most Počitelj, koji je, dužinom od 945 metra i visinom od skoro 100 metara, najveći most na Koridoru 5C, gradi se punom parom i već dobiva prve obrise impozantne građevine.

Da su radovi u punom jeku, uvjerili smo se prilikom posjete gradilištu, gdje smo zatekli bojne ekipe koje paralelno rade na više zadataka.

Asistent kordinatora nadzornog tima Mladen Glamočanin kaže kako je uprkos svim okolnostima, koje su djelovale na dinamiku radova, zadovoljan urađenim poslom.

Mladen Glamočanin
Mladen Glamočanin

Glavni inžinjer za mostove i objekte Ismet Hajduk dig pokazao nam je kompletno gradilište i objasnio sve segmente rada navodeći da je na dinamiku posla, pored situacije, uzrokovane koronavirusom, utjecala i promjena geološko-geomehaničkih uslova fundiranja samog mosta.

Dok prilazimo gradilištu i prelazimo preko pomoćnog mosta preko Neretve, priča nam kako je ta građevina napravljena za dva mjeseca, jer je bila neophodna da bi se pristupilo radovima na izgradnji najvećeg mosta na koridoru 5C.

Lijevo od pomoćnog mosta stoje tri ogromna stuba, koji već daju obrise impozantne građevine i objašnjava da su sada na visini od oko 45 metara, te naglašava da će nebu pod oblake ići i do cca 100 metara.

"Most je ukupne dužine 945 metara, sa pet raspona po 147 metara i dvije prilazne konstrukcije od 105 metara. Pored toga što je najduži most, on je impozantan i po samoj visini stubova", ističe naš sagovornik. Precizira kako je visina stuba na stubnom mjestu S1- 88 metara, na S2 -97 metara, S3- 92 metra, S4- 91metar, te na S5 – 88 i na S6- 66 metara .

Ismet Hajduk
Ismet Hajduk

"Karakteristika njegova je što je to sandučasti poprečni presjek, a rasponska konstrukcija je sandučastog poprečnog presjeka oslonjena na jedne stubove, što znači da je na jednom stubu jedan i drugi pravac autoceste, a ukupna širina poprečnog presjeka mosta je 21.92 metra. Zbog toga je prvi put primijenjeno to rješenje kod nas, a zbog same veličine konzola, koja je neuobičajeno velikog raspona od 4. 9 metara, bilo je potrebno poprečno prednapezanje mosta", objašnjava inžinjer Hajduk.

U sam most, po njegovim riječima, potrebno je ugraditi 35 hiljada kubika betona, 8 hiljada tona rebraste armatura, hijadu i pol tona kablova, a svi stubovi su fundirani na šipovima, osim stubova S1 i S6.

"Ispod svakog stuba bilo je potrebno uraditi 25 šipova, dakle pet redova po pet šipova, a na stubnom mjestu S5 je bilo potrebno raditi 20 šipova zato što se na tom stubnom mjestu u geloško-geomehaničkom smislu pojavila stijena, tako da je tu bilo sve definisano u glavnom projektu", pojašnjava nam Hajduk.

Dodaje kako su imali dosta problema zbog promijenjenih geološko-gemehaničkih uslova fundiranja samog mosta, ali ističe da su ti uslovi bili bolji od onih datih u glavnom projektu.

[VSLIKA]29[/VSLIKA]

Što se tiče radova, sada su u fazi betoniranja stubova S3, S4, i S5, koji su na visini od cca 45 metara iznad terena, a prema dinamici radova za 7 dana će do pola biti završeni, jer se radi šest do sedam dana po jednoj kapadi, koja je visine 4,9 metara.

"To je optimalno vrijeme, koje postiže podizvođač radova Hering Široki Brijeg i očekujemo da ćemo polovinom ljeta, bolje rečeno polovinom juna i do početka jula, biti u fazi da počinjemo raditi rasponsku konstrukciju na ova tri (dva) stubna mjesta", kaže iskusni inžinjer.

Poslije toga, pokazujući nam radove, priča kako će s druge strane pomoćnog mosta pristupiti završetku temelja na stubu S2 i S1 i početi stub S6, jer ekipa koja radi sada stubove radit će na tri naredna stuba, dok će se na ona tri, koja će tada završiti, raditi rasponske konstrukcije.

"Na stubnom mjestu S2, imamo posebne uslove temeljenja zbog toga što su promijenjeni geomehanički uslovi fundiranja. Konglomerat se javio na puno plićoj koti, tako da projektno rješenje nismo mogli primijeniti, pa smo radili modifikaciju tog rješenja tako da zaštita građevinske jame sa talpama nije dolazila u obzir zbog pojave konglomerata na plićim kotama. Zato je zaštita urađena sa od prilike 100 šipova, dužine oko 12, 7 metara", pojašnjava Hajduk, pokazujući iskop građevinske jame koja je duboka 10 metara ispod sadašnje kote terena, a samo njezina zaštita košta oko milion KM.

Taj dio, po njegovim riječima, treba se završiti do kraja marta, nakon čega će postaviti sloj podbetona i početi raditi temelje, po projektu koji je prethodno napravljen i revidovan 2015 godine.

"Mi smo sada postigli optimalno vrijeme rada jedne kampade stuba i kvalitet izvođenja radova je zadovoljavajući po našoj ocjeni", govori naš sagovornik.

Naglašava i da se pored svega velika pažnja posvećuje sigurnosti ljudi na radu, kao i sigurnosti samog mosta u toku izgradnje i toku eksploatacije.

"Mi upravo vršimo bušenje bušotina za ugradnju deformetara na ova tri stubna mjesta, koja su uz rijeku Neretvu u koje će se ugraditi deformetri na kojima će se mjeriti deformacije u trenu , u tlu tokom izgradnje i tokom eksploatacije", pojašnjava nam Hajduk, pokazujući proces rada.

U toku izgradnje i u toku ekspoloatacije, kako nastavlja kazivati, vršit će se oskultacija samog mosta, odnosno osmatranje sa mikrotiangulacionih stubova, koji su postavljeni na okolnim brdima i mjerit će se precizni nivelvan, tako da će se stalno provjeravati i u toku izgradnje i u toku eksploatacija sigurnost i stabilnost mosta, jer je impozantnih i dimenzija i raspona.

Izvođač radova je konzorcij, koji čine Azvirt Limited Liability Company (Azerbejdžan), Sinohydro Corporation Limited (Kina) i Powerchina Roadbridge Group Co. Ltd. (Kina), a podizvođač radova je Hering iz Širokog Brijega, dok je ukupna vrijednost radova za izgradnju mosta Počitelj 28.114.889,53 eura bez PDV-a.

Most Počitelj gradi se u sklopu poddionice Počitelj – Zvirovići na Koridou 5 C, a finansira se iz sredstava Evropske investicijske banke (EIB) u visini od 100 miliona eura i bespovratnim sredstvima Evropske unije u visini od pet miliona eura . Rok izgradnje za dio do mosta je 24 mjeseca, a za most Počitelj 30 mjeseci.