Saznaje Klix.ba
534

Aerodrom u Tuzli bi prvi u BiH mogao dobiti savremeni navigacioni sistem, imaju ga Beograd i Zagreb

Piše: A. Kendić
Pista Međunarodnog aerodroma u Tuzli (Foto: A. K./Klix.ba)
Pista Međunarodnog aerodroma u Tuzli (Foto: A. K./Klix.ba)
I pored svih problema, Međunarodni aerodrom u Tuzli iza sebe je ostavio dobru poslovnu godinu s 585 hiljada prevezenih putnika. Kako saznaje Klix.ba, osim razgovora s novim aviokompanijama, otvorena je i priča o instaliranju prvog u BiH savremenog navigacionog sistema koji je trenutno dostupan na aerodromima u Beogradu i Zagrebu.
Prošla godina na Međunarodnom aerodromu u Tuzli imala je nekoliko faza koje su utjecale na konačno ispunjavanje poslovnog plana, a po kojem je trebalo biti prevezeno 600 hiljada putnika.

Od 1. januara od kraja augusta svi mjeseci su bili rekordni, a obećavali su godišnju završnicu kao najboljom od osnivanja zračne luke i skokom na više od 700 hiljada putnika.

Međutim, ljeto je sa sobom donijelo probleme u kojima je svoje letove zbog spornih taksi prema BHDCA-u prvenstveno suspendovao Ryanair, a nakon njega uslijedilo je ukidanje Wizz Airove baze te drastično smanjenje broja linja i operacija.

"To nam je donijelo veoma tešku situaciju za naš aerodrom, tuzlansku regiju, ali i BiH u cijelosti. Kada govorimo o brojevima, plan za prošlu godinu je bio 600 hiljada prevezenih putnika, a bez obzira na sve nedaće, skoro u cijelosti smo ga uspjeli realizovati te je sa 31. decembrom u pitanju cifra od 585 hiljada prevezenih putnika", kazao je u razgovoru za Klix.ba direktor Međunarodnog aerodroma u Tuzli Dževad Halilčević.

Dževad Halilčević (Foto: A. K./Klix.ba)
Dževad Halilčević (Foto: A. K./Klix.ba)

Cifri od 585 hiljada putnika djelimično je doprinijela i uspostava saradnje sa grčkom aviokompanijom Lumiwings, koja je svoje djelovanje sa tuzlanskog aerodroma uspostavila u decembru.

Njihovo poslovanje potpomognuto je i subvencijom aerodroma u iznosu od dva i po miliona KM, a novac je osigurala Vlada Tuzlanskog kantona.

"Lumiwings je od 18. decembra počeo letjeti na pet destinacija u zemljama Evropske unije. Zasad smo zadovoljni, a bitno je naglasiti da smo od njih dobili bazni avion te imamo mogućnost dogovaranja na način da jednostavnije povećavamo ili smanjujemo broj sedmičnih rotacija i otvaramo nove destinacije. Očekujemo da će ovo biti dugoročan i veoma dobar projekat", naveo je Halilčević.

Ukinuta aerodromska taksa od dvije KM

Za svega 12 dana Lumiwings je iz Tuzle uspio prevesti dvije i po hiljade putnika, što je zadovoljavajuća cifra za menadžment aerodroma.

"Punjenje aviona je prilično dobro, a ovu cifru treba promatrati pozitivnom jer je od objave linija do polijetanja prvog aviona prošlo nešto više od dvije sedmice. Također, bitno je naglasiti da su svi prevezeni putnici veoma zadovoljni, a nudi im se veći komfor i pristup u odnosu na neke druge niskobudžetne aviokompanije", ističe Halilčević, naglasivši da je dodatna pogodnost za putnike ta što se od 1. janaura više ne naplaćuje aerodromska naknada od dvije marke koja je ranije uspostavljena.

Lumiwings bi uskoro trebao uspostaviti i direktnu liniju od Tuzle do Istanbula i to tri puta sedmično, a kako nam je otkrio Halilčević, procedure od turskih državnih agencija su završene te se sada samo očekuje zvanično dobijanje dozvole.

Suštinski ovdje je riječ o prenošenju prava sa aviokompanije Air Montenegro, koja je ranije trebala uspostaviti linije sa tuzlanske zračne luke, na grčku aviokompaniju.

"Pet destinacija s letovima od dva puta sedmično se navode u redu letenja do 31. marta ove godine. Mi ćemo u narednih desetak dana održati sastanak na kojem ćemo uraditi jednu analizu, uz potencijalno utvrđivanje linja koje bi mogle biti otvorene. Tu ćemo uzeti u obzir interesovanje putnika i putnički potencijal u određenim regijama", nastavlja Halilčević.

Halilčević nam je otkrio da bi se izvjesno tu mogle naći i destinacije ka kojima je letio Wizz Air, ali ih je ukinuo. U svemu će se voditi i ekonomskom logikom po kojoj će konačna cijena karata biti što povoljnija za putnike.

"Mi imamo kapacitet da uz postojećih pet uvedemo još isto toliko novih destinacija. Objava bi bila vjerovatno do kraja januara ove godine, ali bi letovi bili uspostavljeni u ljetnom redu letenja najranije od 1. aprila. Time bismo ostavili dovoljno vremena za punjenje aviona", nadovezuje se Halilčević.

Razgovori s drugim aviokompanijama i strateški projekat

Uz planove s Lumiwingsom, menadžment tuzlanskog aerodroma razgovara i sa drugim aviokompanijama u cilju potencijalnog uspostavaljanja poslovanja.

"Još uvijek ništa nije konkretno realizovano. Pregovori su otvoreni te se nadam da ćemo veoma brzo imati informacije za neke druge avioprijevoznike koji bi barem linijski letjeli", kaže direktor tuzlanskog aerodroma.

Izrada poslovnog plana za ovu godinu još uvijek je u toku, a očekivanja su da bi brojevi prevezenih putnika mogli biti približno lanjskim.

S druge strane, stigli su preliminarni rezultati studije izvodljivosti modernog ILS CAT 3 sistema za navigiranje aviona pri slijetanju na aerodrom, ali i uzlijetanju.

Time bi vidljivost u veoma teškim uvjetima bila znatno bolja, a s posjedovanjem ovakvog sistema navigiranja trenutno se mogu pohvaliti jedino aerodromi u Beogradu i Zagrebu.

"Ovo je trenutno najvažniji projekat na Međunarodnom aerodromu u Tuzli, a avioni bi dobili priliku za slijetanje i uzlijetanje u veoma teškim vremenskim uvjetima koji utječu na vidljivost. Dakle, ovim sistemom mi ćemo omogućiti slijetanje i uzlijetanje aviona i na vidljivosti od 50 metara. Veoma je važno da je studija dala pozitivno mišljenje u kontekstu njegove realizacije, a sada je potrebno osigurati svu prateću dokumentaciju te novac za realizaciju", otkriva nam Halilčević.

S ovim sistemom tuzlanski aerodrom će postati znatno atraktivniji za redovan saobraćaj, ali i alternativna slijetanja aviona.

"Tuzlanski aerodrom ima izuzetno dobar geografski položaj, sa mogućnosti polijetanja i slijetanja aviona na obje strane, kada je dostupna optička vidljivost. Naša pogodnost je i ta što nemamo vjetrova koji ometaju slijetanje aviona, što na mnogim aerodromima jeste veliki problem", dodaje Halilčević.

Na tuzlanskom aerodromu u toku su i dva infrastrukturna projekta koji će u ovoj godini biti finalizirani i stavljeni u funkciju. Prvi se odnosi na izgradnju putničkog parkinga, a radovi su premašili 50 posto izvođenja. Trenutno je u toku pauza jer se nalazimo u vremenu izvan građevinske sezone.

Znatno važniji projekat je izgradnja trećeg gatea, na kojem se došlo do postavljanja staklene fasade. Prema Halilčevićevim riječima, projekat se nešto sporije odvijao zbog ispravke projektnog rada upravo za staklenu fasadu, a očekivanja su da će veoma brzo biti stavljena tačka na cjelokupan projekat.