Manje ćete platiti više
88

Cijena kafe "otišla u nebesa": Proizvođači najavljuju "dodatno poskupljenje i smanjenje pakovanja"

Piše: M. G.
Vrtoglavi rast cijena omiljenog napitka (Foto: Reuters)
Vrtoglavi rast cijena omiljenog napitka (Foto: Reuters)
Cijene kafe dostigle su rekordne visine, a analitičari ne predviđaju da će se usporiti, upozoravajući da bi mogao biti potreban dugi niz godina da se jedna od najtrgovanijih svjetskih sirovina oporavi.

Fjučersi za arabiku, koji se isporučuju u martu, dostigli su novi intradnevni maksimum od 348,35 centi po funti u utorak, što je najviši nivo u gotovo 50 godina. Ovaj ugovor je naknadno smanjio dio dobitaka, ali je i dalje porastao za impresivnih 70% od početka godine.

Fjučers je jedan od najtrgovanijih finansijskih instrumenata na berzama širom svijeta. Po definiciji, fjučers ugovori su finansijski derivati koji obavezuju kupca da kupi neku imovinu koja se nalazi u podlozi tog ugovora (ili prodavca da proda tu istu imovinu) po unaprijed određenoj budućoj cijeni i datumu.

Posljednji put je cijena arabike, najpopularnije vrste kafe na svijetu, bila na toj visini 1977. godine, kada je snijeg uništio velike površine brazilskih plantaža.

Arabika je poznata po svom blagom okusu i slatkom ukusu, a čini između 60% i 70% globalnog tržišta kafe. Često se koristi za espreso i druge kafe pripremljene od strane barista.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

Suša i visoke temperature, uz globalnu ovisnost o snabdijevanju iz relativno malog broja regija, smatraju se glavnim pokretačima nedavnog porasta cijena.

Fjučersi za robustu, koja je poznata po svom jakom i gorkom okusu i obično se koristi za instant kafu, takođe su dostigli novi rekordni nivo krajem novembra.

Ovaj izuzetni rast cijena kafe, koja je drugi najtrgovaniji proizvod na svijetu po obimu trgovine, nakon nafte, dolazi u vrijeme zabrinutosti zbog uroda kafe u Brazilu, najvećem svjetskom proizvođaču.

"Zemlja je doživjela svoju najgoru sušu u posljednjih 70 godina tokom avgusta i septembra, a potom su uslijedile obilne kiše u oktobru, što je izazvalo strahove da bi cvjetanje usjeva moglo propasti", izjavio je Ole Hansen, šef strategije za robu u danskoj banci Saxo Bank, u istraživačkom izvještaju objavljenom u utorak.

Za neke, loši vremenski uvjeti u Brazilu znače da bi moglo proći mnogo vremena dok se cijene kafe ne vrate na niže nivoe.

"Historija sugeriše da će se cijene kafe smanjiti tek kada ponuda poraste i zalihe se obnove", rekao je David Oxley, glavni ekonomista za klimu i robu u Capital Economics, u istraživačkom izvještaju objavljenom 29. novembra.

"Ključno je da je to proces koji može trajati godinama, a ne mjesecima", dodao je Oxley.

Foto: Reuters
Foto: Reuters

Kafa je posebno osjetljiva na loše vremenske uslove jer se uzgaja u relativno uskoj tropskoj traci, a ključni proizvođači su Brazil, Vijetnam, Kolumbija i Etiopija, koji čine približno 56% globalne proizvodnje, rekao je Hansen.

Prema izvještaju američkog Ministarstva poljoprivrede, proizvodnja kafe u Brazilu za marketinšku godinu 2024/2025 procijenjena je na 66,4 miliona vreća, što je pad od 5,8% u odnosu na prethodnu procjenu zbog neobičnih vremenskih uvjeta koji su negativno uticali na razvoj usjeva, posebno arabike.

"Ovo će biti peta uzastopna žetva arabike u Brazilu koja je razočaravajuća zbog nepovoljnih vremenskih uvjeta", izjavio je Carlos Mera, šef tržišta poljoprivrednih roba u nizozemskoj banci Rabobank, za CNBC.

Upitan da li klimatska kriza pojačava rizike za proizvodnju kafe, Mera je rekao da je teško precizno izmjeriti, ali da postoje rastuće zabrinutosti da bi ekstremni vremenski uvjeti mogli spriječiti normalan rast kafe.

Gledajući unaprijed, Mera je rekao da cijene kafe „sigurno mogu ići još više“ od trenutnih rekordnih nivoa.

Za potrošače kafe, analitičari kažu da je gotovo neizbježno da proizvođači kafe moraju prenijeti povećane troškove na potrošače kako bi ublažili uticaj viših cijena na njihov profit.

Nestlé, najveći svjetski proizvođač kafe, koji posjeduje vodeće brendove poput Nescafé i Nespresso, prošlog mjeseca je saopćio da će nastaviti podizati cijene i smanjivati pakovanja kako bi nadoknadio uticaj viših cijena.