Nedostatak radne snage
407

Dok vozači odlaze iz BiH, bh. firme plaćaju polaganje vozačkog i nude posao

E. Mehić
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Privreda Bosne i Hercegovine velikim dijelom se oslanja i na transport naših proizvoda, a sve je više mladih vozača kamiona, ali i autobusa, koji napuštaju BiH i odlaze raditi u Sloveniju ili Njemačku.

A da bi se to promijenilo poseglo se za neobičnim aktivnostima - besplatnog polaganja vozačkog i osiguranje posla.

Prije nekoliko dana Autoškola "Ajan" u saradnji s firmama iz Tešnja i Zavidovića pokrenula je akciju polaganja za C i D kategorije upravljanja motornih vozila. Sve troškove plaćaju firme Green Light iz Tešnja i Prijevoz putnika Zavidovići, a osiguravaju im i posao nakon završenog polaganja. Sve ovo govori u prilog ovog problema o kojem bh. vlasti toliko i ne razmišljaju.

U razgovoru za Klix.ba Damir Numić, vlasnik firme koja vrši dostavu po Evropi u roku od 24-48 sati, kaže da postoji manjak radne snage u svim sektorima, ali da je fokus na vozačima jer je u deficitu na državnom pa i regionalnom nivou.

"Firma smo koja još to nije osjetila, nemamo taj problem, s obzirom na to da smo najbrzorastuća firma, pa sve probleme smo morali predvidjeti i reagovati na suzbijanju istih. Za sada prkosimo regionalnom problemu manjka radne snage, čuvamo stare uposlenike, ali i pronalazimo nove. Ipak, imamo osobu koja ispred firme svakodnevno radi po čitavoj BiH i traži potencijalne vozače. Zbog našeg standarda, uposlenici moraju imati kvalitet gdje će namjeru sprovesti u djelo, moraju biti stručni i obučeni. Postotak je s iskustvom, ali priliku koju smo davali vozačima bez iskustva upotpunjujemo obukom kako bi samostalno išli na put", kazao je Numić.

Dodao je da su imali osobe koje nisu imali završenu školu za vozača, ali da su imali želju i volju za rad kod njih te da su im omogućavali prekvalifikacije, doškolovavanja za radno mjesto u saradnji s autoškolama gdje nakon obuke dobivaju i diplome. Oduvijek su, kako kaže, davali priliku mladima, a toga je pokazatelj i ovaj potez.

Damir Numić
Damir Numić

"Podržavamo mlade ljude, školovanje, napredovanje, te smo već u prvoj fazi realiziranja novog projekta koji podrazumijeva saradnju sa srednjim školama. Spremni smo da mladim, školovanim ljudima odmah pružimo priliku za posao nakon završene škole smjera za vozače. Želimo da im pokažemo da u našoj državi još postoje firme koje mogu da im pokažu Evropu, ali zadrže ih za sebe. Nadamo se da ćemo uspješno pretočiti plan u djelo", dodao je Numić.

Istakao je da je istina da ljudi odlaze, ali da se oni susreću i sa situacijom da se vraćaju jer shvate da su uslovi i standardi koje osiguravaju svojim radnicima bolji nego izvan države. Međutim, pojašnjava da je teško dalje komentarisati jer je više faktora na globalnom nivou na koje nemaju utjecaj.

"Isto tako, s nekim od autoškola otišli smo korak dalje i potrudili smo se da napravimo modul gdje ćemo zainteresovanim s velikom voljom obezbijediti polaganja za C i CE kategorije pri tome da ih to ništa ne košta", zaključio je Numić.

Firma Prevoz putnika Zavidovići se bavi transportom ljudi i roba u jednom segmentu poslovanja, a direktor Eldin Ćivić je kazao da imaju problema s vozačima i automehaničarima te da su na ovaj način sklopili ugovore s autoškolama kako bi dobili kadrove vozača D kategorije.

"Ljudi odlaze za boljom egzistencijom gdje traže poslove u Njemačkoj i Sloveniji, gdje postoje subvencije za prevoz dok mi troškove snosimo sami. Imali smo problem u koroni, pa sada rat u Ukrajini, poskupljenje nafte i dijelova i sve su teži uslovi rada. Država treba poduzeti neke korake zadržavanjem mladih, smanjenjem doprinosa i PDV-a jer u narednim godinama očekujemo još veći odliv radne snage gledajući cjelokupnu situaciju u BiH", kaže Ćivić.

Direktor Autoškole "Ajan" Emir Ajanović ističe da su dobili prijedlog od ovih firmi da se na ovaj način pokušaju animirati vozači, koji imaju želju da voze kamion/autobus te da odmah nakon polaganja dobiju i posao.

Emir Ajanović
Emir Ajanović

"U Bosni i Hercegovini je sve moguće pa eto i da za 0 KM položite vozački i dobijete na kraju posao vozača kamiona ili autobusa. Mi smo prihvatili ovu saradnju s domaćim privrednicima koji imaju nedostatak radne snage. Zainteresovanih ima, a iskreno se nadamo da će na ovaj način problem profesionalnih vozača biti djelomično riješen. Ljudi koji se osposobe bit će na kraju vozači u navedenim firmama", kaže Ajanović te dodaje da većina vozača inače polaže C i D kategoriju te KOD95 i budućnost pronalazi van države.

Dalibor Mlađenović je predstavnik firme koja vrši posredovanje između vozača i firmi u Sloveniji i Njemačkoj, ali je i diplomirani inženjer saobraćaja koji vrši obuku KOD95 onih vozača koji žele napustiti BiH. U razgovoru za Klix.ba je kazao da je za osam godina licenciranja samo on uručio 15.000 licenci, ali i da nije jedini koji to radi te da je broj ljudi koji su otišli mnogo veći.

Dalibor Mlađenović
Dalibor Mlađenović

"Potražnja je velika. U Sloveniji nedostaje od 3.000-3.800 vozača, a u Njemačkoj 30.000 vozača za autobus i 80.000 vozača za kamione. Prosjek godina vozača u Njemačkoj je iznad 50 što znači da će uskoro biti još više penzionisanih, a mladi im ne dolaze te da će potražnja biti još veća", kaže Mlađenović.

Ističe da mladi odlaze van BiH trčeći za većim plaćama, da ne znaju šta je BRUTO i NETO te da im se često govori o BRUTO plaći od 3.700-4.200 eura, a da u konačnici dobiju 1.700-2.000 eura.

"Sa stanom i standardom u Njemačkoj to je mala plaća. Ako neko želi osnovati još i porodicu, to je druga priča. Slovenija je dobra destinacija ako se pogodi firma i ako se novac troši u Bosni i Hercegovini, to je jako bitno naglasiti", kaže naš sagovornik.

Dalibor Mlađenović
Dalibor Mlađenović

Pojašnjava da je dosta mladih koji odlaze bez iskustva zbog čega je često na početku bilo dosta teških saobraćajnih nesreća, velikih šteta, ali i razočarenja među mladima koji su očekivali nešto, a dobili sve pogrešno od očekivanja. Problem se krije u tome što firme nemaju strpljenja raditi s vozačima te da obuka u BiH za C kategoriju nije dovoljna da se bude samostalni vozač u EU.

Mladi iz BiH, naglašava, ne odlaze zbog visine plaća već drugih faktora.

"Zaista volim često pričati s njima i vjerujte mi, mnogo je, pa i većina, onih koji ne odlaze zbog novca. Imaju oni i ovdje fin život u tom smislu. Problem im je politička nestabilnost, nepravda i sistem u kojem pošten čovjek ne može živjeti kako treba. Odlaze gore raditi kako bi vratili kredite, osigurali sebi penziju, a djecu odvoze da ih školuju jer ocjena ne ovisi od toga ko im je roditelj. Često se žale i na našu policiju, kažnjavanja, stajanje na granicama itd...", pojašnjava Mlađenović za Klix.ba.

Međutim, kaže i da se dosta njih vrati nakon što riješi životne probleme u BiH u smislu vraćanja kredita, renoviranja ili gradnje kuće, a sa zarađenim novcem uglavnom pokreću neke manje biznise koji uspiju ili ne. Svi naši sagovornici su složni da će problem biti još veći te da je potrebno zajedničko djelovanje u rješavanju ove situacije koja itekako utiče i na bh. privredu. Pitaju se ko će prevoziti ljude i dobra od tačke A do tačke B kada svi vozači odu izvan države?