Iskopano 2.065 metara
950

Euro-Asfalt: Radovi na tunelu Hranjen idu sporije od predviđenih zbog brojnih problema na koje smo naišli

M. P.
Tunel je većim dijelom bio na granici izvodivosti, kažu iz Euro-Asfalta
Tunel je većim dijelom bio na granici izvodivosti, kažu iz Euro-Asfalta
Nakon što se već nekoliko dana govori o tome kako se gradnja tunela Hranjen obustavlja, oglasili su se i iz Euro-Asfalta, firme koja je angažovanja na njegovoj izgradnji.

Iz ove kompanije ističu kako je ugovoreni iznos radova na pomenutom projektu oko 70 miliona KM, a u njega su uračunati svi troškovi instalacije gradilišta (koje je daleko od urbanih zona), zatim troškovi izgradnje infrastrukture do portala tunela (pristupni putevi, instalacije itd.), pripremni i istražni radovi, portalni radovi, studije i projektovanje i drugi radovi neophodni za početak realizacije projekta.

"Tačno je da je iskopano 2.065 metara tunela, što predstavlja oko 37 posto ukupne dužine, ali je isto tako urađeno blizu 100 posto ostalih radova koji ne spadaju u tunelski iskop. Činjenica je da je tunel Hranjen najkompleksniji od svih tunela koje je Euro-Asfalt do sada radio, a Euro-Asfalt je u ovoj oblasti najreferentnija i daleko najsposobnija kompanija u regiji. Primjera radi, Euro-Asfalt posjeduje veće kapacitete u tunelogradnji nego sve druge regionalne kompanije zajedno, a u posljednjih nekoliko godina realizovao je većinu kompleksnih projektata u regionu", saopšteno je iz ove kompanije.

Geološka kompleksnost tunela Hranjen, kažu, nije bila inicijalno predviđena i nije bila uračunata u inicijalnoj ponudi.

"Tunel je većim dijelom bio na granici izvodivosti standardnom novom austrijskom tunelskom metodom i morali smo uključiti najveće stručnjake, najuigranije i najkompetentnije tunelske timove i novu opremu da bismo se izborili s podzemnim pritiscima. Pored enormnih podzemnih pritisaka i povećanih dotoka podzemne vode, zabilježili smo i nepredviđeni događaj podzemne poplave, prešli preko podzemnih jezera, u više navrata angažovali speleologe i prošli nekoliko podzemnih galerija. Nakon poplavnog događaja, značajan dio tunela je bio teško oštećen i takve posljedice još uvijek saniramo. Radovi su još uvijek u toku i neće biti obustavljeni dok ne završimo sve ugovorom predviđene pozicije”, poručili su.

Ugovor po kojem Euro-Asfalt radi je zaključen prema standardnom međunarodnom modelu za projektovanje i građenje tzv. FIDIC po kojem su zaključeni i brojni drugi ugovori u BiH.

"Prema većini FIDIC ugovora, naručitelj plaća ugrađene količine građevinskih materijala i ostale troškove rada koji pripadaju naručitelju. Primjera radi, ako je za postizanje statičke stabilnosti neophodno umjesto jedne ugraditi dvije jedinice betona, naručitelj plaća obje stvarno ugrađene jedinice betona. Slična situacija je i za dinamiku napredovanja. Jedan ciklus iskopa i podgradnje traje oko 12 sati što znači da se dnevno mogu napraviti maksimalno dva ciklusa. Međutim, u određenim geološkim sredinama je ciklus 0,8 - 1 metra, dok je u drugim 2,8 - 3 metra. Evidentno, ako se radi u sredini gdje je napredovanje jedan metar da će učinak biti tri puta manji u odnosu na sredinu gdje je napredovanje 3 metra, i to za istu količinu rada što se linearno odražava na rok i budžet", kažu iz Euro-Asfalta.

Zbog svega navedenog, tvrde, trošenje ugovornog novca je išlo brže od inicijalno predviđene, ali su sve ugrađene količine vrlo lako provjerljive na terenu, a podzemni pritisci vrlo lako mjerljivi.

"Stoga smatramo da su zlonamjerne sve medijske objave koje paušalno impliciraju nekakvo nerazumno trošenje novca na ovom projektu prije analiza činjeničnog stanja. Projekt je izuzetno izazovan i mi iz Euro-Asfalta smo učinili sve da budemo na visini zadatka. Ako naručitelj odluči da obustavi radove, mi ćemo nakon završetka preostalih radova izvršiti demobilizaciju gradilišta i isto predati naručitelju na dalje upravljanje", stoji u saopštenju.