Kada bude završen tunel kroz Prenj će biti među 10 najdužih tunela u Evropi
Tunel Prenj predstavljat će tehnički najzahtjevniji i sa stajališta struke jedan od najkompleksnijih objekata u historiji građevinarstva Bosne i Hercegovine.
Ovaj tunel bit će lociran u centralnom masivu planine Prenj i imat će dužinu od 10,45 kilometara i bit će prvi cestovni tunel koji prelazi granicu od šest kilometara. Izgradnja i opremanje obje tunelske cijevi radit će se paralelno, a početak radova se očekuje u prvoj polovini naredne godine.
Iako je projekat sam po sebi izuzetno zahtijevan i impozantan, te će uveliko skratiti putovanje od Sarajeva do Mostara, kuriozitet je i to što će tunel Prenj nakon izgradnje biti među deset najdužih cestovnih tunela u Evropi koji su trenutno u upotrebi.
Inače finansiranje tunela Prenj osigurano je kako iz međunarodnih institucija i domaćih sredstava, tako i preko kreditnog aranžmana s EBRD-om u iznosu od 110 miliona eura.
Osim EBRD-a projekt je finansirala i Evropska banka za razvoj i to u iznosu od 150 miliona eura. Općenito, cjelokupni projekt Koridora 5C predstavlja ujedno i jedan od fokusa Evropske unije s kojim se nastoji povezati jug Hrvatske, ali i Bosne i Hercegovine s Hrvatskom, Mađarskom i ostatkom Evropske unije.
Da je projekat značajan za Evropsku uniju dovoljno govori i činjenica da je predsjednica Evropske komisije Ursula von der Leyen krajem 2021. godine prisustvovala otvaranje međunarodnog graničnog prijelaza Svilaj i mosta na istoimenoj lokaciji što predstavlja ujedno i prvih deset kilometara autoputa na Koridoru 5C.
Koji su tuneli najduži u Evropi?
Kada je riječ o deset najdužih cestovnih tunela u Evropi, zanimljivo je kako se pet tunela nalazi u Norveškoj. Ujedno, u ovoj državi nalazi se i trenutno najduži tunel u Evropi Lærdal koji povezuje istoimeno mjesto s Aurlandom.
Tunel je dugačak 24,51 kilometara i izgrađen je u periodu od 1995. do 2000. godine.
"Dizajn tunela je uzeo u obzir psihičko opterećenje vozača pa je podijeljen na četiri dijela te svaka dionica ima odgovarajuće osvjetljenje i dizajn. Iako su rizici od nesreća i požara mali, tunel ima veliku količinu opreme za hitne slučajeve kao i adekvatne ventilacione sisteme", navodi se u opisu projekta.
Drugi najduži cestovni tunel u Evropi je Gotthard tunel koji se nalazi u Švicarskoj. Ovaj tunel je dužine 16,9 kilometara i prolazi ispod glavnog prevoja Alpa St. Gotthard po kojem je i dobio ime. Gradnja tunela započela je 1970. godine, a zvanično je otvoren deset godina kasnije.
"Gotthard tunel povezuje mjesto Göschenen koje se nalazi u kantonu Uri s naseljem Airol na jugu Švicarske koje je smješteno u kantonu Ticino.
Treći najduži tunel u Evropi Ryfylke nalazi se u Norveškoj, tačnije u okrugu Rogaland. Tunel je dugačak 14,4 kilometara i predstavlja trenutno najduži podmorski cestovni tunel na svijetu. Njegova izgradnja započela je 2013. godine, a okončana je šest godina kasnije.
"Tunel povezuje Stavanger, četvrti grad po veličini u Norveškoj i centar naftne i plinske industrije sa Slobakkom. Također, dnevni promet predviđa prolazak i do 10.000 automobila", navodi se.
Četvrti najduži tunel u svijetu smješten je u Austriji. Tunel Arlberg dugačak je 13,71 kilometara i za saobraćaj je otvoren 1978. godine. Ujedno, Arlberg i danas predstavlja najveći cestovni tunel u Austriji te povezuje pokrajine Tirol i Vorarlberg upravo ispod planinskog masiva po kojem je i dobio ime.
"Tunel je projektovan tako da kroz njega prolazi 1.800 vozila u jednom satu. Opremljen je s četiri ventilacione jedinice i dvanaest ventilatora", ističe se na stranici projekta.
Tunel je do sada nekoliko puta renoviran, a Austrija će za posljednju rekonstrukciju i modernizaciju uložiti 63 miliona eura.
Titula petog najdužeg tunela u Evropi pripada tunelu Frejus dužine 12,89 kilometara. Ovaj tunel pušten je u rad 1980. godine i nalazi se na spoju dvije nacionalne i međunarodne trgovačke rute između Francuske i Italije.
"Tunel predstavlja ključnu vezu između Savoje i Pijemonta te jedan od glavnih putnih pravaca za prelazak sjevernih Alpa. Francuski i italijanski dijelovi tunela nalaze se na sličnim visinama, 1.228 odnosno 1.297 metara", pojašnjavaju na stranici projekta.
Ujedno, tunel Frejus predstavlja jedan od glavnih transalpskih pravaca između Francuske i Italije te se koristi za 80 posto komercijalnog cestovnog saobraćaja.
Na šestom mjestu najdužih tunela nalazi se također tunel koji počinje u Francuskoj. Tunel Mt. Blanc izgrađen je 1965. godine i također služi kao veza između Francuske i Italije.
Tunel povezuje francuski Charmonix s italijanskim gradom Courmayeurom koji se nalazi na krajnjem sjeverozapadu države.
"Tunel također predstavlja jedan od glavnih transportnih pravaca posebno za Italiju koja se oslanja na ovaj tunel za transport čak jedne trećine svog tereta prema sjevernoj Evropi. Izgradnjom ovog tunela smanjuje se i put od Francuske do Torina za 50 kilometara, a do Milana za 100 kilometara", ističe se.
Kada je riječ o određenim zanimljivostima za ovaj tunel, prema informacijama tokom njegove izgradnje bilo je potrebno 711 tona eksploziva kako bi se raznijelo 550.000 kubnih metara kamena koji je predstavljao prepreku za gradnju.
Kraj liste najdužih tunela ponovno pripada Norveškoj. Naime, na sedmoj, osmoj i devetoj poziciji najdužih cestovnih tunela u Evropi nalaze se upravo tuneli u ovoj skandinavskoj državi.
Na sedmom mjestu nalazi se tunel Gudvangen dužine 11,42 kilometra. Ovaj tunel povezuje istoimeno mjesto s naseljem Undredal koje se nalazi u okrugu Vestland u Norveškoj.
Tunel je u promet pušten 1991. godine i predviđeno je da kroz njega dnevno može proći 1.967 automobila.
Na osmom mjestu na listi najdužih tunela nalazi se norveški tunel Folgefonna koji prolazi ispod velikog glečera po kojem i nosi naziv. Tunel je dugačak 11,15 kilometara i otvoren je 2001. godine.
Koliki je značaj ovog tunela, dovoljno govori i podatak da se prije njegove izgradnje od mjesta koje povezuje putovalo i do četiri sata, dok se sada putuje desetak minuta.
Posljednji na listi najdužih evropskih cestovnih tunela je tunel Toven koji je otvoren 2014. godine i dugačak je 10,65 kilometara. Toven povezuje općine Leirfjor i Vefsn u Nroveškoj i predstavlja najduži cestovni tunel na sjeveru ove države.
On što je interesantno, tunel Toven postao je najduži tunel na svijetu koji je u potpunosti opremljen LED rasvjetom.
"Tunel Toven podložan je relativno malom prometu. To znači da bi tradicionalni plan rasvjete rezultirao velikom količinom izgubljene energije. Zbog toga, projektanti su željeli ugraditi modernu LED tehnologiju kako bi se postigla optimalna energetska efikasnost i visok standard sigurnosti", poručili su iz Norveške.