Prijevoz nafte željeznicama donio bi višestruke efekte državi, ali bi usporio transport
Iz Željeznica Federacije BiH za Klix.ba su kazali kako oni imaju kapaciteta za takvo nešto.
"Imamo 100 vagona - cisterni spremnih za prijevoz. Na ovaj način bi se stekli značajni finansijski prihodi neophodni za dalji razvoj Željeznica FBiH. Ukoliko bi se nafta i naftni derivati u cjelosti prevozili na ovaj način Željeznice FBiH bi imale dodatni prihod od oko 25 miliona KM godišnje, a efekti za državu bi bili višestruki. Država bi imala direktnu kontrolu nad procesima uvoza nafte i naftnih derivata, čime bi se umanjila mogućnost šverca. Naplata carine i PDV-a bila bi urednija, što bi rezultiralo povećanjem prihoda po ovom osnovu. Bili bi osigurani kontrola kvaliteta tečnih goriva, zaštita životne sredine s obzirom na to da Željeznice koriste čisti energent za prijevoz", kažu iz Željeznica FBiH.
Osim navedenog, iz ŽFBiH kažu kako se povećanjem obima prijevoza željeznicom povećala i potrošnja domaće struje, a i direktno bi se utjecalo na rasterećenje drumskog saobraćaja i povećala bi se sigurnost za sve učesnike u saobraćaju. To bi doprinijelo smanjenju broj nesreća i očuvanju ionako dotrajale drumske infrastrukture.
"Trenutno prevozimo 100.000 tona godišnje po cijenama koje su komercijalne i prihvatljive za naše komitente poput Hold Ine za koju prevozimo od Ploča do Podlugova i od Siska do Podlugova, te za Gazprom za koji prevozimo od Pančeva do Zenice. Da bi se ostvario puni potencijal u prijevozu nafte, neophodno je da Terminali Federacije BiH stave u funkciju terminale za prijem i skladištenje nafte i naftnih derivata", poručili su iz Željeznica FBiH.
Željeznice Republike Srpske također pružaju komercijalne usluge prijevoza nafte i naftnih derivata, a to, kako su nam kazali, rade u skladu sa zahtjevima i potrebama korisnika.
"Cijena usluge je određena tarifom i tržišnim uslovima, a zainteresovanost naftnih kompanija je na niskom nivou, prevashodno iz razloga posjedovanja sopstvenog voznog parka", kazali su nam iz Željeznica RS-a.
Kompanija Hifa Petrol željeznički prijevoz koristi za uvoz plina. Kažu kako je ovu vrstu prijevoza moguće koristiti za uvoz, ali ne i za isporuku krajnjim kupcima.
"Navedeni vid transporta može biti povoljniji za druge vrste roba, ali što se tiče nafte, postoje dodatni faktori koji utječu na to. Cijene nafte su podložne stalnim promjenama, a željeznički prijevoz je znatno sporiji od drumskog, pa se gotovo uvijek cijena na dan utovara i na dan istovara uveliko razlikuju, zbog čega distributer u većini slučajeva trpi gubitke. Što se tiče sigurnosti, to zavisi od mnoštva faktora. Dešavaju se i nezgode u željezničkom prijevozu zbog loše infrastrukture, kvarova ili grešaka mašinovođe", ističu iz Hifa Petrola.
Teško je izvodivo, kažu, da se veći dio transporta obavlja putem željeznica, s obzirom na trenutnu infrastrukturu i nefleksibilnost željezničkog prijevoza.
"Željeznički saobraćaj je znatno sporiji u startu te se često dešavaju kašnjenja zbog kojih može doći do značajnih problema u kontinuitetu isporuke. Prijevoz drumskim saobraćajem je dosta fleksibilniji, a i sigurniji po pitanju cijena nafte koje su podložne stalnim promjenama pa se distributeri na ovaj način manje izlažu rizicima i spremniji su za reagovanje u slučaju značanijih promjena cijena. Nadalje, ovakav vid transporta zahtijeva veliki broj cisterni i vozača te bi prebacivanjem na željeznički prijevoz bila ugrožena brojna radna mjesta vozača u BiH", poručili su iz Hifa Petrola.
Iz kompanije Hifa Oil smatraju kako je procedure snabdijevanja u BiH neophodno uskladiti sa evropskim zakonskim okvirom.
"Optimizacija terminalskih kapaciteta je u interesu države jer osim što obezbjeđuje neophodne rezerve naftnih derivata također doprinosi i smanjenom broju saobraćajnih udesa i gužvi na putevima. Država treba razmotriti jačanje željezničkog saobraćaja te donijeti optimalno rješenje", kazali su iz kompanije Hifa Oil.