Problem za industriju
28

Proizvođači automobila imaju problema s nabavkom svih vrsta dijelova i sirovina

M. P.
U svijetu će biti proizvedeno 7,7 miliona vozila manje/Foto: Shutterstock
U svijetu će biti proizvedeno 7,7 miliona vozila manje/Foto: Shutterstock
Već godinu i po dana nedostatak računarskih čipova muči autoindustriju, primoravajući ih na gašenje pogona, odgađanje isporuka automobila i povećanje cijena automobila. Međutim, to nije jedini problem s kojim se suočavaju proizvođači automobila.

Stručnjaci u industriji kažu da proizvođači automobila imaju problema s nabavkom svih vrsta dijelova i sirovina iz različitih razloga, uključujući zaustavljanje tvornica zbog pandemije, logističke probleme koji uključuju nedostatak brodova, otpremnih kontejnera i vozača kamiona, te poteškoće koje imaju neki dobavljači u pronalasku radnika.

Zbog toga su troškovi trenutne krize u lancu snabdijevanja mnogo veći od ranijih procjena, što dovodi do mnogo većih troškova i za proizvođače i za kupce automobila.

"Čipovi su samo jedan od mnoštva vanrednih poremećaja s kojima se industrija suočava - uključujući sve, od nedostatka smole i čelika do nedostatka radne snage. Trenutno nema mjesta greškama za proizvođače automobila i dobavljače", rekao je Mark Wakefield, predstavnik automobilske i industrijske prakse pri konsultantu za industriju AlixPartners.

Privremena gašenja i usporavanje proizvodnje pogađaju tvornice automobila širom svijeta, smanjujući ponudu dostupnih automobila. AlixPartners sada predviđa da će problemi u lancu opskrbe uzrokovati da proizvođači automobila proizvedu 7,7 miliona vozila manje u svijetu nego što bi imali da mogu nabaviti sve potrebne dijelove i sirovine. To je više u odnosu na 3,9 miliona manjka vozila koji je bio predviđen u maju.

Ta mala ponuda vozila, zajedno s velikom potražnjom potrošača, glavni je faktor koji dovodi do rekordnih cijena novih i polovnih automobila.

Osim toga, prema posljednjim procjenama AlixPartnera, smanjena prodaja zbog neizgradnje tih vozila koštat će proizvođače automobila oko 210 milijardi dolara ove godine. To je gotovo dvostruko više od procjene kompanije od 110 milijardi dolara iz maja.

Smanjena prodaja samo će djelomično biti nadoknađena višim cijenama, što će donijeti dodatnih 90 milijardi dolara prihoda od prodatih vozila. No, proizvođači automobila također će morati platiti 150 milijardi dolara povećanih troškova dijelova i sirovina, odnosno otprilike 2.000 dolara po vozilu.

Prema procjenama AlixPartnersa, industrija će od različitih nestašica uzeti neto 270 milijardi dolara, dok će kupci automobila platiti 90 milijardi dolara po višim cijenama.

Nestašica računarskih čipova prvi put je pogodila automobilsku industriju prošle godine. Kako se pandemija širila i prodaja automobila naglo pala, većina proizvođača automobila smanjila je buduće narudžbe čipova, očekujući da će potražnja za novim automobilima ostati smanjena duže vrijeme.

No, kada se prodaja automobila vratila mnogo brže nego što se očekivalo, proizvođači automobila otkrili su da ne mogu vratiti narudžbe čipova jer je tehnološka industrija pokupila zalihe za korištenje u svemu, od prijenosnih računara i tableta do telefona i 5G mreža.

Očekivalo se da će snabdijevanje mikročipovima pasti u drugom kvartalu ove godine, a zatim će se početi poboljšavati. No, porast slučajeva Covid-19 izazvao je novu rundu nestašica, jer su tvornice čipova bile prisiljene privremeno zatvoriti u nekim teško pogođenim zemljama, poput Malezije.

U međuvremenu su zalihe drugih ključnih materijala također presušile.

"Ne radi se samo o nedostatku čipova. Gotovo svaka industrija bavi se nekom vrstom problema u lancu opskrbe. Naše luke su izuzetno pune. Proizvođači boja bore se s titanijevim dioksidom. Slojevi su jedan na drugom", rekla je Cindy Jaudon, regionalna predsjednica za Ameriku u IFS -u, globalnoj kompaniji za softver za preduzeća.

Nazire se malo olakšanje.

"Zaista u industriji trenutno nema amortizera što se tiče proizvodnje ili nabave materijala. Gotovo svaki nedostatak ili prekid proizvodnje u bilo kojem dijelu svijeta utječe na kompanije širom svijeta, a utjecaji su sada pojačani zbog svih drugih nedostataka", rekao je Dan Hearsch, generalni direktor kompanije AlixPartners.