Strah od dužih sukoba u Crvenom moru doveo do porasta cijena kontejnerskog brodskog transporta
Američki i britanski ratni avioni, brodovi i podmornice izveli su desetke napada na Jemen, proširivši regionalni sukob koji proizlazi iz izraelskog rata u Gazi.
Većina kontejnerskih brodova već je izbjegavala obližnji Sueski kanal, prečac između Azije i Evrope koji pokriva 12 posto globalne trgovine. Sada su američke i britanske vojske savjetovale svim brodovima da se klone zone sukoba. To je potaknulo strahove da bi stope za naftne tankere i brodove za rasuti teret koji prevoze vitalne robe mogle porasti, povećavajući rizik od novog kruga globalne inflacije, piše Reuters.
Referentni Šangajski indeks tereta u kontejnerima porastao je u petak preko 16 posto na sedmičnoj razini na 2.206 bodova.
Cijene na ruti Šangaj-Europa porasle su u petak za 8,1 posto na 3.103 dolara po kontejneru od 20 stopa u odnosu na sedmicu ranije, dok je cijena za kontejnere prema nezahvaćenoj zapadnoj obali SAD-a porasla 43,2 posto na 3.974 dolara po kontejneru.
"Što ova kriza duže bude trajala, to će uzrokovati više poremećaja u pomorskom prijevozu tereta širom svijeta, a troškovi će nastaviti rasti", rekao je u petak Peter Sand, glavni analitičar teretne platforme Xeneta.
Glavni igrači u industriji prekookeanskog brodarstva koja obrađuje više od 90 posto globalne trgovine pripremaju se za višemjesečne preokrete koji povećavaju troškove.
"Čak i ako bi od danas nadalje tjesnac Bab al-Mandeb postao siguran za tranzit, očekujemo da će proći najmanje dva mjeseca prije nego što brodovi počnu normalno rotirati", rekao je Michael Aldwell, izvršni potpredsjednik za pomorsku logistiku u Kuehne + Nagel.
Veliki vlasnici kontejnerskih brodova kao što su Maersk i Hapag-Lloyd prebacili su brodove za Sueski kanal na dužu rutu oko afričkog Rta dobre nade. To je uzrokovalo kašnjenja kroz složene brodske rasporede. Cijene su se najmanje udvostručile u odnosu na prije mjesec dana na najpogođenijim rutama, ali su i dalje ispod rekordnih vrijednosti pandemije.
U petak su se četiri naftna tankera okrenula usred plovidbe kako bi izbjegla Crveno more, a pet ostalih je skrenulo ili zaustavilo plovidbu.
"Cijene tankera će porasti, a terminske cijene jutros su porasle", rekao je John Kartsonas, izvršni partner u Breakwave Advisors, koji je dodao da suhi rasuti teret ostaje najmanje pogođen sektor.
Veliki uvoznici poput Tesle, Volvo Cara u vlasništvu Geelyja i IKEA-e već su izvijestili o nestašicama proizvoda ili upozorili na kasno pristizanje robe.
Preusmjeravanje broda oko Afrike dodaje otprilike 10 dana i 1 milion dolara troškova goriva za svako jednosmjerno putovanje između Azije i vurope.
Prijevoznici povlače brodove u najpogođenije evropske i mediteranske trgovačke puteve kako bi kompenzirali. To smanjuje raspoloživi brodski prostor za teret koji se kreće na transpacifičkim rutama i rutama sjever-jug i povećava stope slanja, rekao je Jefferiesov analitičar Omar Nokta.
Brodski operateri također uvode dodatne naknade povezane s Crvenim morem i racionaliziraju jeftiniji prostor prema ugovorenoj cijeni - tjerajući pošiljke nekih kupaca na skuplje spot tržište.
"Cijene širokog spektra dobara prijete da će ponovno krenuti prema gore", rekla je Susannah Streeter, voditeljica odjela za novac i tržišta.