Analiza bojkota
230

Zašto podaci Porezne uprave FBiH ne znače da bojkot nije uspio: Šta treba znati

Piše: S. H.
Možda je i odabir datuma za bojkot bio "pogrešan" (Foto: I. Š./Klix.ba)
Možda je i odabir datuma za bojkot bio "pogrešan" (Foto: I. Š./Klix.ba)
Ako se danas objavljeni podaci Porezne uprave Federacije Bosne i Hercegovine posmatraju plastično o potrošnji u sektoru trgovine na dan 31. januar, kada je organiziran bojkot trgovina, prvi zaključak koji se nameće je da bojkot nije uspio. No, zašto to uopšte ne mora značiti.

Podaci Porezne uprave FBiH kažu da je na dan bojkota (31. januar, petak) ukupni promet bio 251 milion i 569 hiljada KM. U sklopu toga u sektoru trgovinske djelatnosti promet je iznosio 101 milion i 908 hiljada KM.

Sedam dana ranije, dakle 24. januara ukupni promet je iznosio 175 miliona i 927 hiljada KM, dok je promet u sektoru trgovinske djelatnosti iznosio 92 miliona i 287 hiljada KM.

Jednostavnim poređenjem vidi se da je na dan bojkota prometovano mnogo više robe pa i one u sektoru trgovine. No, nekoliko detalja treba naglasiti koji ne idu u prilog tezi da bojkot nije uspio.

Fotografije i videosnimci koje su na dan bojkota objavljivali brojni mediji jasan su dokaz da su građani 31. januara izbjegavali odlazak u prodavnice, a posebno u velike trgovačke lance. Ta činjenica ide u prilog tezi da se bojkot morao osjetiti. Međutim, zašto brojke Porezne uprave pokazuju drugačije?

Porezna uprava FBiH klasificira trgovinsku djelatnost kao veoma širok pojam te se pod tim podrazumijeva ne samo promet u prodavnicama i lancima robe široke potrošnje, mahom prehrana, već i brojna druga trgovina. Tako, ako je neko kupio automobil 31. januara to je u Poreznoj upravi zavedeno kao trgovina. Ako je neka firma uvezla određenu količinu robe koju je ranije naručila i fakturisala je na dan 31. januar, to je također sektor trgovine. Ili ako je neka firma naručila 10 kompjutera i platila ih 31. januara to također podrazumijeva sektor trgovine.

Možda je i odabir datuma za bojkot bio "pogrešan", jer zadnji dan u mjesecu ne odaje pravu sliku potrošnje. Prije svega jer je kraj mjeseca i kućni budžeti su svakako manji, a s druge strane brojne firme baš krajem mjeseca fakturišu račune koje registruje Porezna uprava.

Za potpunu sliku efekata bojkota potrebno je razdvojiti promet ostvaren samo u trgovačkim lancima i prodavnicama široke potrošnje na dan 31. januar, što bi Porezna uprava trebala uraditi. Ovakav, generalni pogled stvara prilično iskrivljenu sliku da bojkot trgovina uopšte nije uspio.